2024/03/19

بهترین زمان برای ورود به کانادا چه زمانیست؟

در این مطلب به بررسی بهترین زمان ورود به کانادا برای تازه واردان می‌پردازیم ولی باید گفت که این مسئله به عوامل مختلفی بستگی دارد.

 

تاریخ ویزا، اولین و مهم ترین مسئله ای است که باید به آن توجه کنیم.

شما تا یک سال بعد از انجام آزمایش پزشکی فرصت دارید که وارد خاک کانادا شوید. یعنی زمانی که دولت کانادا نتایج آزمون‌های سلامت جسمانی شما را معتبر تشخیص داده است. همانطور که مشخص است، خلاف سایر انواع ویزاها فرصت شما برای ورود به کانادا به تاریخ ویزا بستگی ندارد. پس اگر مثلاً فقط دو هفته به تاریخ یک ساله اعلام اعتبار نتایج پزشکی مانده باشد و شما ویزای خود را دریافت کنید، تنها دو هفته برای انجام همه هماهنگی‌ها، سر و سامان دادن به اوضاع مالی و تهیه بلیط فرصت دارید. البته شما می‌توانید با مکاتبه و ارائه‌ی دلایل قانع کننده، به دنبال تمدید این زمان باشید ولی با توجه به انتظار آزاردهنده‌ای که این فرآیند در بر دارد و سردرگمی ناشی از آن این کار به جز در شرایط واقعاً اضطراری توصیه نمی‌شود.

 

بهترین کار در این زمان، ورود سبک و سریع به کانادا و انجام موارد قانونی فرود آمدن و سپس بازگشت یک نفر از اعضای خانواده (یا اگر به نتیجه نرسیدید، همه اعضا) برای جمع و جور کردن اوضاع باشد.

 

خوشبختانه اکثر افراد فرصت کافی برای تصمیم گیری درباره‌ی زمان ورودشان را دارند زیرا در اغلب موارد حداقل شش ماه زمان برای تاریخ انقضای ورود در نظر گرفته می‌شود. سوال اینجاست که این افراد بهتر است  در چه فصلی وارد کانادا شوند؟

 

بسیاری از ایرانیان دوست دارند اواخر تابستان وارد کانادا شوند؛ مثلا ترجیح می‌دهند که در تابستان مسافرت بروند و یا به دلیل خداحافظی با تمام فامیل فرآیند مهاجرت را به تاخیر بیاندازند، اما برای اولین ورود به کانادا فصل بهار و از اواخر فروردین تا اواسط خرداد ماه توصیه می شود. چرا؟

 

  1. زیرا در این زمان تقریباً سرمای سخت زمستان پایان یافته است. تحمل سرمای زمستان کانادا در سال‌های اول دشوار است پس اگر واقعاً محدودیت زمانی ندارید در زمستان به کانادا نیایید.

 

  1. بهره‌مندی از تابستان ملایم و زیبای کانادا یکی دیگر از دلایل است. در تورنتو به غیر از چند روز خاص در نیمه‌های جولای _که معمولاً هوا خیلی گرم و شرجی می‌شود_ در اکثر روزهای تابستان با هوایی نظیر بهار ایران مواجه‌ایم. شهر به شدت پرتحرک است و هر آخر هفته در یک گوشه بساط شادی و تفریح برقرار است. از آن‌جایی که تازه واردان پس از تحمل فشارهای آخرین روزهای حضور در ایران و روزهای اول حضور در کانادا و رسیدگی به امور ضروری نیاز به استراحت دارند این بهترین زمان است. ضمن اینکه فرصت‌های شغلی هم به شدت کم می‌شوند و برای کسانی‌که هنوز آمادگی ندارند، فرصت خوبی است که پس از یک تجربه ۳-۴ ماهه خود را برای یافتن کارهای سبک تر در ماه سپتامبر (اواخر شهریور) آماده کنند.

 

  1. اگر در بهار بیایید می‌توانید برای خیلی از کارها که به یک انتظار چند ماهه پس از انجام ثبت نام اولیه نیاز دارند مثل مهد کودک بچه‌ها یا مراکز کو- آپ زودتر اقدام کنید. کسانی‌که از اواسط تابستان به بعد به کانادا می‌آیند معمولاً ترم پاییزه این مراکز را که از بهترین فرصت های کاریابی است، از دست می‌دهند.

 

  1. اگر نمرات و مدارک شما آماده باشد و بخواهید زودتر تحصیل خود را در کالج (و یا در دانشگاه) آغاز کنید، این فرصت چند ماهه زمان خوبی برای پیگیری، ثبت نام و آغاز تحصیل در سپتامبر خواهد بود.

 

  1. اجاره اماکن موقت و دسترسی به آن‌ها در تابستان _که با هجوم مسافر‌های فصلی همراه است_ سخت‌تر است و قیمت‌ها نیز بیشترند. در حالی که شما اگر در بهار با دقت و سرعت اقدام کنید، در این مدت محل اقامت دائم خود را هم خواهید یافت. البته تنوع انتخاب مکان‌های دائم در تابستان بیشتر است.

 

  1. بلیط هواپیما در این فصل ارزان‌تر است. البته اگر از خدمات سازمان مهاجرت استفاده کنید، در قیمت تفاوت زیادی ایجاد نمی‌شود، اما یافتن صندلی خالی در تابستان سخت می‌شود.

 

  1. مهم ترین مزیت ورود در بهار به جای زمستان این است که شما با تغییر تدریجی هوا آشنا می‌شوید و می‌توانید خود را با آن وقف دهید. اگر در اواخر پاییز مثلاً از دمای ۲۰ درجه بالای صفر تهران وارد هوای ۱۵- درجه‌ی تورنتو شوید باعث ایجاد شوک می‌شود و چه بسا تاثیر روحی بدی داشته باشد. اما در حالت تدریجی شما رفته رفته می‌فهمید که هوای ۲۰- درجه فقط ۵ درجه سردتر از هوای ۱۵- است!

 

یک نکته را باید ذکر کنیم و آن این‌ است که اگر قرار باشد در دو دسته بیاییم، گروه دوم چه وضعیتی پیدا می‌کند؟ پیشنهاد من این است که نفر اول در همین تاریخ (و ترجیحاً در اوایل اردیبهشت) وارد کانادا شود تا خانواده‌ی او بتواند با حضورش از اکثر مزیت‌های ذکر شده بهره‌مند شود. بقیه افراد می‌توانند در اواخر بهار یا اوایل تابستان بیایند. بیشترین تفاوت در اینجا قیمت بلیط است که اگر از قبل و از طریق سازمان مهاجرت اقدام کرده باشند، آن هم حل خواهد شد.

 

نتیجه می‌گیریم که مهم نیست در چه زمانی وارد کانادا می‌شوید، ولی ورود در فصل بهار گزینه‌ی بهتری است.

error: Content is protected !!