2024/03/19

تاریخچه قانون تابعیت و اقامت کانادا (بخش دوم)

راه‌های دریافت شهروندی و تابعیت کانادا عبارت است از:

– دریافت شهروندی و اقامت از طریق تولد فرزند در کانادا
به طور کلی، هر کودکی که از سال ۱۹۴۷ به بعد در کانادا متولد شده باشد از طریق اصل خاک، شهروندی کانادایی را دریافت خواهد می کند. تنها استثنای موجود در این مورد فرزندان دیپلمات‌های کشورهای خارجی هستند که حتی با تولد در خاک کانادا شهروندی کانادا را دریافت نمی‌کنند.

– تابعیت کانادا از طریق اصل خون

هر فردی که بعد از ۱۵ فوریه ۱۹۷۷ از والدین کانادایی و در خارج از کانادا متولد شده باشد، کانادایی محسوب می‌شود. اما اگر والدین کودک نیز از طریق اصل خون شهروند کانادایی محسوب شده باشند، فرزندان آن‌ها اگر قبل از ۲۸ سالگی برای دریافت تابعیت کانادا اقدام نکنند آن را از دست می‌دهد.

افرادی که بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۵ فوریه ۱۹۷۷ در خارج از کانادا به دنیا آمده باشند در صورتی که تولدشان را تا قبل از دو سالگی از طریق دولت کانادا ثبت نکرده باشند به عنوان تبعه کانادایی محسوب نمی‌شوند.

تقاضای اقامت کانادا ممکن است به یکی از روش‌های زیر صورت بگیرد:

ثبت تولد در خارج با تأخیر
اگر کودکی که از والدین کانادایی در خارج از کانادا متولد شده باشد و بر اساس قانون ۱۹۴۷ والدین او قبل از ۲ سالگی تولد وی را ثبت کنند شامل قانون ۱۹۴۷ می‌شود. ولی در صورتی که والدین کودک تا قبل از دو سالگی نسبت به ثبت تولد فرزند خود اقدامی نکنند می‌توانند تولد او را با تأخیر ثبت کنند.

در صورتی که کودکی از مادر کانادایی در خارج از کانادا و قبل از قانون ۱۹۴۷ متولد شده باشد تبعه کانادا محسوب نمی‌گردد و قانون مصوب ۱۹۷۷ شامل این فرد نمی‌شود.

گروهی از افراد که از طریق وراثت شهروندی کانادا را کسب کرده‌اند و والدین آن‌ها طبق مقررات ۱۹۴۷ تا قبل از دو سالگی تولد آن‌ها را ثبت کرده باشند، ولی به دلیل این‌که پدر آن‌ها تابعیت کشور دیگری را دریافت نموده _از آن رو تابعیت کانادایی خود را از دست داده باشد_ طبق قانونی که در سال ۲۰۰۵ به تصویب مجلس کانادا رسیده می‌توانند برای دریافت تابعیت مجدد کانادایی خود اقدام کنند. حتی با وجود این‌که اینکه در خاک کانادا هم اقامتی نداشته باشند.

شرایط اعطای تابعیت:

اشخاصی که اقامت دائم کانادا داشته باشند، پس از ۳ سال اقامت می‌توانند برای گرفتن شهروندی کانادایی اقدام نمایند. شرایط اعطای آن به این صورت است:

– سن متقاضی باید ۱۸ سال یا بیشتر باشد.
– اقامت دائم کانادا را داشته باشد.
– به مدت ۳ سال قبل از ۴ سالی که تقاضای تابعیت داده در کانادا ساکن باشد (یعنی در مجموع باید هفت سال در کانادا اقامت داشته باشد).
– متقاضی باید دارای اطلاعات کافی نسبت به کانادا باشد (امتحان پذیرش یکی از بخش‌های مراحل تقاضاست و این امتحان از متقاضیان سنین ۱۸ تا ۵۹ سال به عمل خواهد آمد).
– مطلع بودن از حقوق و وظایف شهروندان کانادایی.

شرایط اخذ شهروندی و اقامت کانادا برای کودکان زیر ۱۸ سال:

مدارک مورد نیاز گرفتن شهروندی کانادا برای افراد زیر ۱۸ سال با بیشتر از ۱۸ سال متفاوت است.

– افراد زیر ۱۸ سال باید مقیم دائم کانادا باشند.
– والدین آن‌ها باید به شهروند کانادا باشند و یا جهت دریافت تابعیت کانادا اقدام نموده باشند.
لازم به ذکر است که مدت اقامت و مدارک دیگری که برای بزرگسالان مورد نیاز است برای افراد زیر ۱۸ سال شرط نیست.

تشریفات تابعیت کانادا

 

کلیه متقاضیان تابعیت کانادا با سن بالای ۱۴ سال می‌باید در مراسم اعطای شهروندی که به عنوان آخرین مرحله محسوب می‌شود شرکت کنند.

اخذ تابعیت و اقامت کانادا از طریق فرزندخواندگی:

 

هیچ مقرراتی در قانون شهروندی کانادا برای اعطای شهروندی به کسانی که توسط اتباع کانادایی که به فرزندخواندگی _چه در کانادا و چه در خارج از کانادا_ پذیرفته شدند وجود ندارد.

بر اساس قانون لازم‌الاجرای ۱۶ ژولای ۲۰۰۱، بزرگسالانی که قبلاً از طرف شهروندان کانادایی به فرزندخواندگی پذیرفته شده‌اند می‌توانند بر اساس بند ۵ فصل ۴ قانون تابعیت کانادا بدون نیاز به اقامت در کانادا درخواست تابعیت کانادا را کنند.

در می ۲۰۰۶ دولت کانادا برای اصلاح قانون تابعیت در مورد فرزندخواندگی قانونی را به مجلس پیشنهاد کرد.

error: Content is protected !!