2024/04/24

فرانسه

فرانسه یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی است و این قطعاً جای هیچ تعجبی ندارد. با خواندن مقاله‌ی زیر خواهید فهمید که چرا بسیاری از دانش‌آموزان بین‌المللی برای تحصیل فرانسه را انتخاب می‌کنند و همچنین خواهید دانست که اگر می‌خواهید به آن‌ها ملحق شوید باید چه کار کنید.

فرانسه مجموعه‌ای مجزا از تصاویر را در ذهن ما تداعی می‌کند. از پیچیدگی‌های شهری و تاریخ غنی خود گرفته تا غذا و نوشیدنی‌های افسانه‌ای، مناظر تماشایی، کوه‌ها و دریاهای پهناور، سواحل طلایی و رودخانه‌های بزرگ باعث می‌شود که تصاویر منحصر به فردی در ذهن هر فرد شکل بگیرد. بنا بر اعلام سازمان توریسم جهانی سازمان ملل، فرانسه به عنوان محبوب‌ترین مقصد گردشگری جهان اعلام شده ‌است.

شاید تصویری که شما از فرانسه در ذهن دارید مربوط به مفاخر و چهره‌های برجسته‌ی این کشور باشد. به هر حال فرانسه زادگاه اندیشمندانی مانند رنه دکارت، ژان پل سارتر، کامو و نام‌های مشابه بی شماری است که در این مقاله نمی‌گنجد. همچنین می‌توان کسانی را به این لیست اضافه کرد که نام آن‌ها ممکن است کم‌تر به گوشتان رسیده باشد، اما دستاوردهای آن‌ها کم‌تر شکوهمند نیستند.

 

دانشگاه‌های فرانسه

سنت هنری و آموزشی قوی فرانسه همچنان به قدرت سابق باقی است و در واقع کشورهای معدودی وجود دارند که به اندازه‌ی فرانسه در تحقیقات و آموزش سرمایه‌گذاری می‌کنند. رتبه‌بندی دانشگاهی جهانی این موضوع را نشان می‌دهد. در بین ۳۹ دانشگاه فرانسوی که در سال 2018 در رتبه بندی دانشگاهی QS قرار گرفتند، 11 دانشگاه فرانسوی جز 300 دانشگاه برتر جهان اعلام شدند. دانشگاه‌های Ecole Normale Superieure و  Ecole Polytechnique ParisTech و همچنین Paris جزو دانشگاه‌های مطرح در دنیا محسوب می‌شوند.

علی‌رغم کیفیت بسیار عالی، شهریه‌های دانشگاه‌های فرانسه با قیمتی حدود سالیانه 1000 دلار برای دانشجویان سراسر جهان، از پایین‌ترین قیمت‌ها در جهان به شمار می‌رود.

 

پاریس

بدون شک شما در حال حاضر نظراتی راجع به پاریس دارید که ممکن است نتیجه‌ی بازدید از این شهر معروف به شهر نور باشد. حدود ۴۵ میلیون توریست در سال ۲۰۱۵ از پاریس و جاذبه‌های آن شامل طاق نصرت و نوتردام، و گالری‌های معروف جهانی مانند موزه لوور دیدن کردند.

مانند هر شهر بزرگ دیگر، تنها راه شناختن پاریس این است که آنجا زندگی کنید و با مردم آن در ارتباط باشید. اگر تحصیل در پاریس برای شما جذاب است، گزینه‌های بسیار زیادی برای انتخاب دارید: ۱۷ موسسه‌ی عمومی (با تخصص‌های مختلف) و چندین موسسه‌ی خصوصی مشهور. به همین دلیل می‌توان گفت که این شهر دارای یک جامعه‌ی دانشجویی بزرگ و متنوع است که راه درازی را برای تضمین تازگی جنبش فرهنگی و عقلانی ایجاد شده آن سپری می‌کند.

 

لیون

شهر لیون در نزدیکی مرزهای فرانسه با سوییس و ایتالیا قرار دارد. این شهر به عنوان یکی از مراکز آشپزی فرانسه شناخته می‌شود و همچنین از آنجایی که به مجموعه کوه‌های آلپ نزدیک است برای کسانی که به اسکی علاقه مند هستند بسیار جذاب است.

معماری این شهر که به خوبی حفظ شده‌ است، جایگاهی را در میراث جهانی یونسکو به خود اختصاص داده‌ است، اما این تنها نکته‌ی مثبت راجع به شهر لیون نیست. وجود تعداد زیادی موسسات آموزش عالی به این معنی است که لیون جمعیت دانشجویان زیادی دارد. اگر به دنبال فعالیت‌های فرهنگی و مدرن بیشتری هستید، لیون در این جبهه هم شما را ناامید نخواهد کرد. همچنین کسانی که نگران آینده شغلی خود هستند می‌توانند از این شهر نهایت استفاده را ببرند چرا که یکی از مراکز اقتصادی دنیا لیون است.

 

مونت پلیر

یکی دیگر از شهرهای مهم فرانسه که جامعه‌ی دانشجویی وسیعی دارد مونت پلیر است که تقریبا یک چهارم جمعیت ساکنان آن دانشجو هستند و دانشگاه‌هایUniversite Paul-Valery و Montpellier III واقع در این این استان جز برترین‌های دنیا هستند.

نزدیکی مونت پلیر به سواحل مدیترانه‌ای، این استان را تبدیل به بهشتی برای آفتاب دوستان می‌کند و توریست‌های زیادی را از تمام دنیا جذب می‌کند. البته فایده‌ی این موضوع این است که در بعضی فصول دسترسی به تمام سواحل امکان پذیر است و می‌توان از زیبایی‌های نهفته‌ی جنوب فرانسه لذت برد.

لیل

در زمان‌های گذشته، لیل یکی از اصلی‌ترین مراکز صنعتی فرانسه به شمار می‌رفت و البته به ناچار، پس از اینکه جهان وارد دوره‌ی پسا صنعتی شد، لیل هم درگیر افول اهمیت نسبی گشت. با این وجود، در سال‌های اخیر رنسانسی در لیل رخ داد و اکنون خیلی‌ها معتقدند که لیل از گنج‌های نهفته‌ی فرانسه است که بستر فرهنگی و اقتصادی بی نظیری دارد.

یکی از نکات مثبت زندگی در لیل سهولت سفر است. فقط با یک قطار می‌توان پاریس، لندن و بروسل سفر کرد که در واقع نوعی دریچه به آلمان و هلند هم محسوب می‌شود. اگر شما هم جزو افرادی هستید که عاشق سفرند، لیل می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

 

هزینه‌ی تحصیل در فرانسه

اصلی‌ترین ویژگی مثبت فرانسه برای کسانی که آنجا تحصیل می‌کنند، شهریه‌ی نسبتا پایین مراکز دانشگاهی دولتی است. برای اکثر رشته‌ها در دانشگاه‌های دولتی تنها پرداخت سالیانه‌ی 189 یورو کفایت می‌کند. (موارد خاص هم وجود دارد. مثلا رشته‌های مهندسی ممکن است کمی گران‌تر باشند.)

شایان ذکر است که دانشگاه‌های فرانسه برخی هزینه‌های اجرایی هم از دانشجویان دریافت می‌کنند که کمی هزینه را بالاتر می‌برد. با این وجود، باز هم هزینه‌ی تحصیل در فرانسه از مقاصد مشابه ارزان‌تر است.

هزینه‌ی تحصیل در مراکز اموزشی برتر فرانسه کمی بیشتر است. برخی از این مراکز تنها در مقاطع تحصیلی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرند و برخی دیگر (مثل Ecole Normale Superoeure, Paris) تمام کردن دو سال تحصیلی جهت ورود به این دانشگاه‌ها را کافی می‌دانند. مراکز اموزشی مدیریتی هم سالیانه نزدیک به 300000 یورو هزینه دارند.

 

ویزای دانشجویی

مدت زمان پردازش درخواست شما برای تحصیل در فرانسه و اخذ ویزا به این موضوع بستگی دارد که آیا شما از یکی از کشورهای ملل متحد درخواست می‌دهید یا نه.

اگر می‌خواهید در فرانسه تحصیل کنید و لیسانس فرانسوی دارید، باید از سیستم آنلاین استفاده کنید و همچنین می‌توانید مستقیم به مرکز آموزشی مد نظر خود وصل شوید.

اگر مدرک تحصیلی شما در فرانسه کسب نشده است، می‌توانید مستقیم در ارتباط با مراکز اموزشی قرار بگیرید تا شما را هدایت کنند. برای شما استفاده از سیستم مرکزی آنلاین چندان مفید نخواهد بود.

مراکز Grande Ecole  و Grands Etablissments  روند پذیرش مخصوص به خود را دارند بنابراین توصیه می‌شود اگر قصد اپلای در این مراکز را دارید مستقیم با خود آن‌ها در ارتباط باشید تا موارد مورد نیاز را بشناسید.

اگر رشته‌ی شما به فرانسه تدریس می‌شود باید نشان دهید که به اندازه‌ی نیاز به زبان فرانسوی تسلط دارید. این مورد توسط امتحانات TCF DAP و همچنین DALF قابل اجراست. همچنین نیاز است که نشان دهید زبان انگلیسی را هم به خوبی می‌شناسید. پیشنهاد می‌شود که با دانشگاه در ارتباط باشید تا نمرات مورد نیاز آزمون‌ها را در اختیار شما بگذارند.

 

متقاضیان خارج از اروپا

روند درخواست برای این افراد متفاوت خواهد بود. اگر از یکی از کشورهایی درخواست می‌دهید که فرانسه در آن سفارت دارد، باید از روش CEF درخواست دهید. این سایت تمام اطلاعات مورد نیاز جهت اخذ ویزا، مدارک مورد نیاز و … در اختیار شما می‌گذارد.

اگر از خارج از این کشورها درخواست می‌دهید، بسته به شرایطتان روند درخواست و اخذ ویزا متفاوت خواهد بود.

زمانی که پذیرش خود را از یک دانشگاه فرانسوی دریافت کردید، باید برای ویزا درخواست دهید که شامل مجوز اقامت هم می‌شود. این مجوز تا یک سال معتبر است. برای اخذ این ویزا، نیاز است که فرم را پر کنید، از پاسپورتتان اسکن تهیه کنید و مدارک مربوط به عدم سو پیشینه تهیه کنید. همچنین نتایج آزمون فرانسه، تمکن مالی و پذیرش خود را ارائه دهید.

زمانی که به فرانسه می‌روید باید به اداره‌ی مهاجرت مراجعه کنید و ممکن است از شما درخواست شود که معاینات پزشکی انجام دهید.

error: Content is protected !!