2024/04/18

تحصیل در مدارس کانادا برای افراد غیر بومی چگونه است؟

در این مقاله می خواهیم به صورت کلی درباره ی مدارس کانادا و شیوه تحصیل و اقامت دانش آموران در آن بنویسیم. این مقاله شامل یک دید کلی و اجمالی بر این موضوع است و می تواند در آشایی شما با این مدارس موثر باشد. امید است که این مطلب را مفید بدانید.

مدارس دولتی کانادا:

مدارس دولتی کشور کانادا برای افرادی که شهروند کانادا هستند و یا دارای کارت اقامت دائم کاملا رایگانند ولی برای دانش‌آموزان خارجی بسیار گران تمام می‌شوند. اگر اولین سالی است که فرزند خود را در مدارس کانادا ثبت‌نام می‌کنید، باید از آن‌ها تست‌هایی گرفته شود که سطح آن‌ها مشخص شود. همچنین ممکن است دوره‌هایی جهت تقویت زبان انگلیسی یا فرانسوی محصل برگزار شود.
شهریه این مدارس ۱۴ هزار دلار می‌باشد که با بیمه دانش آموزی به ۱۰۰۰ دلار کاهش می‌یابد.
ترکیب محصلین کانادایی و محصلین بین المللی درتمامی مدارس کانادا دیده می‌شود و این مدارس از با کیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی جهان می‌باشند.

مدارس خصوصی کانادا:

شهریه مدارس خصوصی بین ۳۰ هزار تا ۶۰ هزار دلار در سال است و این مدارس کیفیت بسیار بالایی دارند و اغلب محصلینی در این مدارس ثبت نام می‌کنند از ابتدا به دنبال تخصص در رشته خاصی هستند.

سن تحصیل در کانادا از ۵ تا ۶ سالگی شروع می‌شود و گرفتن دیپلم دوازده سال طول می‌کشد. این مدارس را K-12 می‌نامند. در استان کبک ابتدایی تا دیپلم ۱۱ سال طول می‌کشد و دو سال هم به دوره‌ی پیش دانشگاهی اختصاص می‌یابد. مدرسه در ۵ روز از هفته برگزار می‌شود و از اواخر آگوست تا اوایل ماه ژوين هر سال ادامه پیدا می‌کند. از آنجایی که کانادا کشوری دو زبانه است مدارس مختلفی به زبان‌های فرانسوی و انگللیسی در کل کانادا قابل دسترس هستند.

فرزندان دانشجویان بین المللی در برخی از استان‌ها محصل خارجی محسوب می‌شوند و برای ثبت نام در مدارس روزانه کانادا باید شهریه پرداخت کنند. شهریه‌ای که سالیانه حدودا ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار می‌شود. و در برخی دیگر از استان‌ها فرزندان دانشجویان بین المللی قادرند از مدارس دولتی به صورت رایگان استفاده کنند.

مدارس شبانه روزی در کانادا The Association of Boarding Schools

این مدارس به گونه‌ای هستند که دانش‌آموز علاوه بر درس خواندن در آنجا اقامت نیز دارد. شهریه‌ی این مدارس بین ۳۰ تا ۶۰ هزار دلار در سال است.

 

محل اقامت دانش آموزان در کانادا

دانش آموزان بین المللی در کانادا می‌توانند از خوابگاه‌های مخصوص اقامت تحصیلی استفاده کنند. یاآن‌ها همچنین می‌توانند از برنامه‌ی دیگری استفاده کنند و آن به این صورت است که خانواده‌های کانادایی در منزل خود یک یا دو دانش آموز را نگه می‌دارند و با پرداخت مبلغ مشخصی به خانواده‌های داوطلب در کنار آن‌ها اقامت داشته باشد. به این برنامه Home Stay گفته می‌شود.

ویزای همراه والدین در حین تحصیل فرزند در مدارس کانادا

والدین متقاضیمی‌توانند در زمان تحصیل فرزندان خود از طریق اخذ ویزای مولتیپل -۵ساله- توریستی همراه آنان باشند. آن‌ها هم‌چنین قادرند که فرزندان خود را برای زندگی با خانواده کانادایی اعزام کنند. همانطور که قبلا گفته شد، در این روش فرزند شما در کنار یک خانواده کانادایی که از پیش مجوز این کار را دریافت کرده زندگی می‌کند، یک اتاق مستقل دارد و ۳ وعده غذای او توسط آن خانواده فراهم می‌شود. این روش برای تقویت زبان فرزند شما نیز راه حل بسیار مفید و خوبی است. هزینه Home Stay برای محصلین ماهیانه ۹۰۰ دلار می‌باشد.

گاردین یا محافظ

اگر فرزند شما کمتر از ۱۷ سال داشته باشد و بدون والدین برای تحصیل به کانادا اقدام کند، جهت تحصیل در کانادا باید تحت مراقبت و نظارت فرد بالغی باشند. این فرد نقش گاردین یا محافظ دانشجو را در کانادا خواهد داشت و با ویزای گارین کانادا وارد این کشور می‌شود. والدین فرزند و مسئول نگهداری از فرزند هردو باید فرم مخصوص را تکمیل کنند. در بیشتر موارد اگر محصل کمتر از ۱۰ سال سن داشته باشد باید یکی از والدین او در هنگام تحصیل همراه او باشند.

 

برنامه درسی مدارس کانادا

در مدارس کانادا دروس معمولا در دو دسته ارائه می‌شوند: دسته اجباری و دسته اختیاری. گروه دروس اجباری برای همه دانش‌آموزان در مدارس دولتی واجب است و شامل دروس زبان، ریاضی، علوم، کامپیوتر و هنر (در برخی از استان ها) می‌شود. دروس اختیاری شامل سایر زبان‌هاای خارجی، تاریخ، جغرافی، شیمی، زیست، فیزیک، بیزینس، برنامه نویسی کامپیوتر، آشپزی، مکانیک خوردو و نساجی است.

error: Content is protected !!