2024/03/29

تحصیل در کشور فرانسه و خلاصه‌ای از آن چه باید بدانید (قسمت دوم)

تحصیل در کشور فرانسه و خلاصه‌ای از آن چه باید بدانید (قسمت دوم)

قسمت نخست را در اینجا مطالعه بفرمایید.

 

لیل

در گذشته شهر لیل یکی از اصلی‌ترین مراکز صنعتی فرانسه به شمار می‌رفت و پس از اینکه جهان وارد دوره‌ی پسا صنعتی شد، به ناچار لیل هم درگیر افول اهمیت نسبی گشت. با این وجود، در سال‌های اخیر رنسانسی در لیل رخ داد و اکنون خیلی‌ها معتقدند که این شهر از گنج‌های نهفته‌ی فرانسه است که بستر فرهنگی و اقتصادی بی نظیری دارد.

یکی از نکات مثبت زندگی در لیل، سهولت سفر است. فقط با یک قطار می‌توان به پاریس، لندن و بروکسل سفر کرد و در واقع نوعی دریچه به سوی آلمان و هلند نیز محسوب می‌شود. اگر شما هم جزو افرادی هستید که عاشق سفرند، لیل می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

 

هزینه‌ی تحصیل در فرانسه

مهم‌ترین مزیت فرانسه برای کسانی که آنجا تحصیل می‌کنند، شهریه‌ی نسبتا پایین مراکز دانشگاهی دولتی است. برای اکثر رشته‌ها در دانشگاه‌های دولتی تنها پرداخت سالیانه ۱۸۹ یورو کفایت می‌کند. (موارد خاص هم وجود دارد. مثلا رشته‌های مهندسی ممکن است کمی گران‌تر باشند.)

شایان ذکر است که دانشگاه‌های فرانسه یک سری هزینه‌ی مربوط به اجرا را نیز از دانشجویان دریافت می‌کنند که کمی هزینه را بالاتر می‌برد. با این وجود، باز هم هزینه تحصیل در فرانسه از مقاصد مشابه ارزان‌تر است.

هزینه تحصیل در مراکز اموزشی برتر فرانسه کمی بیشتر است. برخی از این مراکز تنها در مقاطع تحصیلی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرند و برخی دیگر (مثل Ecole Normale Superoeure, Paris) تمام کردن دو سال تحصیلی جهت ورود به این دانشگاه‌ها را کافی می‌دانند. مراکز اموزشی مدیریتی هم سالیانه هزینه‌ای نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ یورو را از دانشجو طلب می‌کنند.

 

ویزای دانشجویی

مدت زمان پردازش درخواست شما برای تحصیل در فرانسه و اخذ ویزا به این موضوع بستگی دارد که شما از یکی از کشورهای ملل متحد درخواست می‌دهید یا نه.

اگر می‌خواهید در فرانسه تحصیل کنید و لیسانس فرانسوی دارید، باید از سیستم آنلاین استفاده کنید، و همچنین می‌توانید مستقیم به مرکز آموزشی مد نظر خود وصل شوید.

اگر شما مدرک تحصیلی خود را در فرانسه کسب نکرده‌اید، می‌توانید مستقیم با مراکز آموزشی ارتباط برقرار کنید تا شما را راهنمایی کنند. برای شما استفاده از سیستم مرکزی آنلاین چندان مفید نخواهد بود.

مراکز Grande Ecole  و Grands Etablissments  روند پذیرش مخصوص به خود را دارند، بنابراین توصیه می‌شود اگر قصد اپلای در این مراکز را دارید مستقیم با خود آن‌ها در ارتباط باشید تا موارد مورد نیاز را بشناسید.

اگر رشته‌ی شما به فرانسه تدریس می‌شود باید نشان دهید که به اندازه‌ی کافی به زبان فرانسوی تسلط دارید. این مورد توسط امتحانات TCF DAP و همچنین DALF آزموده می‌شود. همچنین نیاز است که نشان دهید با زبان انگلیسی به هم به خوبی آشنایید. پیشنهاد می‌شود که با دانشگاه در ارتباط باشید تا نمرات مورد نیاز آزمون‌ها را در اختیار شما بگذارند.

 

متقاضیان خارج از اروپا

روند درخواست برای این افراد متفاوت خواهد بود. اگر از یکی از کشورهایی درخواست می‌دهید که فرانسه در آن سفارت دارد، باید از روش CEF درخواست دهید. این سایت تمام اطلاعات مورد نیاز جهت اخذ ویزا، مدارک مورد نیاز و … در اختیار شما خواهد گذاشت.

اگر از خارج از این کشورها درخواست می‌دهید بسته به شرایطی که دارید،  روند درخواست و اخذ ویزا متفاوت خواهد بود.

زمانی که پذیرش خود را از یک دانشگاه فرانسوی دریافت می‌کنید، باید برای ویزا درخواست دهید که شامل مجوز اقامت نیز خواهد شد. این مجوز تا یک سال معتبر است. برای اخذ این ویزا نیاز است که فرم را پر کنید، از پاسپورتتان اسکن بگیرید و مدارک مربوط به عدم سوء پیشینه تهیه کنید. همچنین، نتایج آزمون فرانسه، تمکن مالی و پذیرش خود را ارائه دهید.

زمانی که به فرانسه می‌روید باید به اداره مهاجرت مراجعه کنید و ممکن است از شما درخواست شود که معاینات پزشکی انجام دهید.

 

 

error: Content is protected !!