2024/03/18

ثبت نوروز در تقویم شهر ونکوور

ثبت نوروز در تقویم شهر ونکوور

شورای شهر ونکوور کانادا، نوروز را در تقویم رسمی این شهر ثبت کرد.

نوروز جشن اعتدال بهاری و روز آغاز سال نو برای میلیون‌‌ها نفر از مردم جهان به ویژه ایرانیان است که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اروپای شرقی و مرکز و جنوب آسیا و حتی آفریقا جشن گرفته می‌شود. نوروز، نخستین روز سال خورشیدی؛ در تقویم ونکوور کانادا قرار گرفت تا میراث معنوی ایرانیان و مهاجرانی که اولین روز بهار را جشن می‌گیرند، به رسمیت شناخته شود. در مصوبه شورای شهر ونکوور به این نکته اشاره شده که صدها میلیون نفر از ۱۵ کشور جهان این روز را جشن می‌گیرند و این روز در بیش از ۱۰ کشور جهان به عنوان تعطیل رسمی اعلام شده است.

 

شایان ذکر است در سال ۲۰۰۹ پارلمان کانادا لایحه‌‌ای را به‌ تصویب رساند که به‌ موجب آن نوروز به طور رسمی به تقویم ملی کانادا افزوده شد. استان بریتیش کلمبیا هم امسال روز ۲۰ مارس را به عنوان «روز نوروز» در این استان اعلام کرد.

 

 

از آن‌جایی که کانادا کشوری چند فرهنگی است، بنابراین طبیعی است که به فرهنگ و سنت‌های مهاجران از نقاط گوناگون دنیا احترام بگذارد و آن‌ها را به رسمیت بشناسد. این امر موجب می شود تا مهاجران در کانادا احساس خوبی نسبت به خانه دوم خود داشته باشند.

 

بر اساس این مصوبه، در روز ۲۰ مارس شهر ونکوور در اختیار جامعه ایرانیان مقیم کانادا قرار می‌گیرد تا مراسم جشن خود را برگزار کنند. همچنین شهردار و اعضای شورای شهر هم در برگزاری هر چه بهتر این جشن مشارکت خواهند کرد.

 

خاستگاه نوروز به ایران باستان برمی‌گردد و هنوز هم نزد ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار است و مطابق رسم هر ساله مردم مناطق گوناگون فلات ایران، نوروز را جشن می‌گیرند. فرا رسیدن نوروز همزمان با آغاز فصل بهار و شکوفایی طبیعت است. نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و مردم در بسیاری از کشورهای آسیایی مانند روسیه، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، گرجستان، ترکمنستان، عراق، سوریه و ترکیه و همچنین کشورهای شرق آسیا همچون هند، چین و پاکستان آن را جشن می‌گیرند.

 

سال نوی همه‌ی شما همراهان عزیز ایران مهاجر مبارک باشد. امیدواریم سال خوب و پر از موفقیت را داشته باشید و همیشه لبخند بر روی لب‌هایتان باشد.

نوروزتان پیروز!

error: Content is protected !!