2024/04/20

جمعیت کانادا تا سال ۲۰۶۸ چقدر خواهد شد؟

جمعیت کانادا تا سال ۲۰۶۸ چقدر خواهد شد؟

بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته انتظار دارند جمعیتشان تا 50 سال آینده دیر کاهش یابد؛ اما کانادا با همه‌ی آن‌ها فرق دارد! چرا که پیش بینی می‌شود ظرف نیم قرن آینده جمعیت کانادا به کمک جذب مهاجر افزایش چشمگیری داشته باشد. آن‌گونه که Statistics Canada گزارش داده است جمعیت کانادا تا سال 2068 ممکن است به بیش از 55 میلیون نفر برسد؛ حال آن‌که در سال 2018 جمعیت کانادا حدود 37 میلیون نفر بوده است.

 

اما رشد جمعیت در کدام استان‌های کانادا بیشتر به چشم می‌خورد؟ Statistics Canada در گزارش خود آورده است که طی 25 سال آینده جمعیت برخی استان‌ها و قلمروهای کانادا افزایش خواهد اشت در حالی که برخی از استان‌ها هم با کاهش جمعیت مواجه خواهند بود.

 

در تمام سناریوها و پیش بینی‌ها مشخص است که جمعیت انتاریو در حال افزایش است و برآورد می‌شود تا سال 2043 حدود 20 میلیون ساکن این استان باشند؛ در حالی که هم اکنون بالغ بر 14 میلیون نفر در انتاریو زندگی می‌کنند. از سوی دیگر، طی 25 سال آینده استان آلبرتا بیشترین افزایش جمعیت را در بین استان‌ها و نواحی کانادا خواهد داشت و تا سال 2043 حدود 3 میلیون نفر به جمعیت این استان اضافه خواهد شد.

 

در مجموع می‌توان نتیجه گیری کرد که دو استان انتاریو و آلبرتا تا سال 2043 بیشترین افزایش جمعیت را خواهند داشت. اما به غیر از این دو استان،  چه آینده‌ای را برای جمعیت سایر استان‌های کانادا می‌توان تصور کرد؟ برای نمونه جمعیت استان‌های منیتوبا و ساسکاچوان نیز طی 25 سال آینده افزایش جمعیت را خواهند داشت. وقتی سال 2043 فرا برسد، جمیت این دو استان مجموعا بیشتر از کل استان کبک خواهد بود.

 

اکثر پیش بینی‌ها و سناریوهای جمعیتی/مهاجرتی حاکی از این هستند که جمعیت استان کبک با کندی بیشتری نسبت به سایر استان‌های کانادا به پیش می‌رود. سهم کبک در مجموع جمعیت کانادا در سال 2018 حدود 22 درصد بوده است اما Statistics Canada برآورد کرده که تا سال 2043 این سهم به 20 درصد خواهد رسید و به عبارتی 2 درصد از جمعیت کبک کاهش خواهد یافت.

 

اما برای آینده جمعیتی استان‌های آتلانتیک، نمایی منفی و کاهشی تصور شده است. از سوی دیگر، در تمام سناریوها پیش بینی می‌شود که تا 25 سال دیگر، جمعیت سه قلمرو کانادا یعنی یوکان، نوناووت و قلمروهای شمال غرب افزایش داشته باشد و در عین حال سهم آن‌ها از کل جمعیت کانادا حدود 0.3 درصد باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!