2024/04/19

حساب ثبت‌ شده پس انداز تحصیلی (Registered Education Saving Plan(RESP

در کانادا کودکان در مدارس دولتی و از کلاس اول ابتدایی تا پایان دوران دبیرستان (کلاس دوازدهم) به صورت رایگان تحصیل می‌کنند. اما متاسفانه تحصیل در مقطع دانشگاه رایگان نیست و گرچه ساکنان کانادا نسبت به دانشجویان خارجی از تخفیف قابل توجهی برای شهریه دانشگاه برخوردارند، ولی بسته به رشته‌ی تحصیلی همچنان هزینه‌های تحصیل بسیار زیادند؛ به خصوص که خیلی از دانشجویان در دانشگاه‌هایی دور از محل زندگی خود تحصیل می‌کنند و والدین باید هزینه‌ی اقامت و خورد و خوراک آن‌ها را نیز تامین کنند.

حساب پس انداز تحصیلی یا حساب ثبت‌ شده پس انداز تحصیلی Registered Education Saving Plan (RESP) روشی است برای تامین هزینه مورد نیاز فرزندان جهت تحصیل. این حساب را می‌توان تقریبا با هر موسسه‌ی مالی کانادایی نظیر بانک‌ها، اتحادیه‌های اعتباری (تعاونی‌های مالی) یا سازمان‌های مدیریت مالی آن باز کرد.

روش باز کردن حساب RESP چگونه است؟

باز کردن حساب RESP بسیار شبیه باز کردن حساب‌ پس‌اندازهای عادی‌ست. ابتدا به موسسه‌ی مالی مورد علاقه‌ی خود مراجعه می‌کنیم و فرم‌های مربوطه را پر می‌کنیم. برای باز کردن این حساب لازم است شماره ملی فرزند شما SIN داشته باشد. علاوه بر باز کردن حساب باید روش سرمایه گذاری را نیز تعیین کنید. به عبارت دیگر می‌توانید از آن موسسه بخواهید که پول‌های این حساب را در یک حساب پس انداز عادی قرار دهد که سود کمی شامل آن می‌شود (معمولا کمتر از ۲ درصد در سال) یا به جای آن روش‌هایی را که احتمالا سود بیشتری می دهند انتخاب کنید، روش‌هایی از جمله:

  • حساب هایی با سود تضمینی GIC یا Guaranteed Investment Certificate
  • حساب های Mutual Fund که معمولا ترکیبی از اوراق قرضه و بورس هستند.
  • موسسه‌های مالی با توجه به درصد ریسک پذیری شما و آشنایی‌تان با شیوه‌های سرمایه‌گذاری روش‌های مختلفی را به شما پیشنهاد می‌دهند. و از آن میان شما مورد دلخواه خود را انتخاب می‌کنید.

کمک مالی دولت

با باز کردن حساب RESP دولت کانادا نیز مبالغی را به این حساب واریز می‌کند که میزان آن به مقدار سرمایه گذاری و میزان درآمد خانواده بستگی دارد. این مبلغ در طول مدت سرمایه گذاری (یعنی از زمان شروع تا وقتی که سن فرد به ۱۷ برسد) حداکثر ۷۲۰۰ دلار خواهد بود. ممکن است میزان این مبلغ در آینده تغییر کند. روش محاسبه کمک مالی دولت نسبتا پیچیده است.

اگر بتوانید کمک دولت را دریافت کنید، خودتان به میزان جدی پس انداز کنید وحسابی که انتخاب کردید نیز سودآوری خوبی داشته باشد، در نهایت ممکن است همه یا بخش قابل توجه‌یی از هزینه‌های تحصیلات عالی فرزندتان فراهم شود.

شرایط خرج موجودی این حساب:

– موجودی این حساب را تنها می‌توانید برای تحصیلات عالی فرزندتان خرج کنید و این تحصیلات عالی می توانند در داخل یا خارج از کانادا باشند.
– تحصیل تمام وقت در کانادا در دوره‌های سه هفته‌ای که هر هفته شامل ده ساعت کلاس باشد تشکیل شود.
– تحصیل تمام‌وقت در خارج از کانادا به شرطی که طول این دوره حداقل ۱۰ هفته‌ی پیاپی باشد.
– تحصیل پاره‌وقت در کانادا برای دوره‌ای که حداقل ۱۲ ساعت در ماه باشد.

اگر فرزندتان تصمیم به ادامه‌ی تحصیل نداشته باشد، شما قادر به برداشت پول برای خودتان هستید، ولی باید بخش پرداخت شده توسط دولت را برگردانید و مالیات سود آن را نیز پرداخت کنید. در ضمن با توجه به زمان برداشت ممکن است جریمه‌هایی نیز شامل حالتان شود.

error: Content is protected !!