2024/03/28

مجازات رانندگی در حال مستی در کانادا و جزئیات آن

جزییات جدید مجازات رانندگی در حال مستی در کانادا

خبرهای جدید نشان داد دولت کانادا تایید کرده است که آن دسته از افراد خارجی که تا قبل از اجرایی شدن قانون جدید رانندگی در حال مستی _که در دسامبر ۲۰۱۸ تصویب شد_ که طبق آن ارتکاب به این جرم تا ۱۰ سال حبس در پی خواهد داشت مرتکب رانندگی در حال مستی شده‌اند، در معرض خطر دیپورت شدن یا ممنوعیت ورود به کانادا قرار نخواهند گرفت. احمد حسین وزیر مهاجرت کانادا طی نامه‌ای در رابطه با نگرانی‌های مطرح شده در این زمینه گفته است که: این مجازات تنها از تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸ یعنی زمانی که بخش ۲ قوانین اصلاح شده قابل اجرا گشته‌اند اجرا می‌شود.

 

گفتنی است در ماه ژوئن اصلاحیه‌های Bill C-46 حداکثر سال‌های مجازات رانندگی در حال مستی را از ۵ سال به ۱۰ سال افزایش داده و به این صورت جرایمی همانند این جرم اگر از تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸ اتفاق افتاده باشند از حالت جرم عادی حارج شده و ماهیت جرم خطرناک را به خود خواهند گرفت. بر اساس بخش(۱) ۳۶ قانون مهاجرت و حفاظت از پناهندگان (IRPA)  یک فرد مقیم دائم یا تبعه‌ی خارجی در صورت متهم شدن به ارتکاب جرم خطرناک نمی‌تواند وارد خاک کانادا شود. پس از اعلام این خبر بود که CBA ابراز نگرانی کرد و گفت که این مجازات می‌تواند عواقب وخیم و هنگفتی را برای افراد غیرشهروند که متهم به رانندگی در حال مستی شده‌اند در پی داشته باشد و این‌گونه افراد اقامت دائم خود را از دست خواهد داد و اگر برای ارتکاب جرمی در کانادا به حداقل شش ماه حبس محکوم شوند حق تجدید نظر خواهی را هم از دست خواهند داد.

 

احمد حسین با اشاره به تصمیم دیوان عالی در سال ۲۰۱۷ در پرونده ی Tran v. Canada در نامه‌ی خود تایید کرده که آن دسته از جرایم رانندگی در حال مستی که قبل از ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸ انجام شده‌اند مانند قبل جرم عادی در نظر گرفته می شوند. او نوشته است :« به موجب تصمیم دیوان عالی کانادا ماموران قانونی را مد نظر خواهند داشت که در زمان ارتکاب جرم اجرایی بوده است.» حسین همچنین ذکر کرد که تمام افرادی که تا قبل از تاریخ اجرایی شدن قانون جدید به خاطر ارتکاب جرم رانندگی در حال مستی دوره‌ی اصلاح و تربیت را دیده‌اند، از تبصره‌ی حافظ اقامت دائم خود بهره مند شوند.

 

وزیر مهاجرت کانادا همچنین بیان کرد که افرادی که تا قبل از ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸ مرتکب این جرم شده باشد نیازی نیست که بار دیگر برای از بین رفتن ممنوعیت ورود خود به خاطر آن جرم تقاضا دهد.حسین همچنین بیان کرد: «دولت درک می‌کند که این قانون برای غیرکانادایی‌ها عواقب وخیم مهاجرتی به دنبال خواهد داشت و در ادامه بر تعهدی که اوایل سال برای بررسی تغییرات جامع بیشتر در سیاست‌های مهاجرتی و اتخاذ اقدام مناسب برای کاهش عواقب مهاجرتی Bill C-46 داده بود تاکید کرد.

error: Content is protected !!