2024/04/25

رقابت انتاریو با سایر استان‌ها برای جذب مهاجران ماهر در سال ۲۰۱۹

رقابت انتاریو با سایر استان‌ها برای جذب مهاجران ماهر در سال ۲۰۱۹

با این‌که استان کبک در هفته‌ی جاری اعلام کرد که برای سال آینده فصد دارد تعداد مهاجران را کاهش دهد، اما مهاجرت به کانادا در سطح استانی و فدرال همچنان رو به افزایش است. اما از نظر ملی و در سراسر کانادا، دولت کانادا برای سال ۲۰۱۹ قصد دارد ۳۳۰,۸۰۰ مهاجر را جذب کند و این تعداد نسبت به سال قبل (۲۰۱۸) که ۳۱۰ هزار نفر بود، از افزایش تقریبا هقت درصدی مهاجر حکایت دارد.

 

به واسطه‌ی برنامه چند ساله سطوح مهاجرت که در اواخر اکتبر سال جاری از آن رونمایی شد، قرار بر این شده است که کانادا بین ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ تعداد جذب مهاجران از طریق برنامه‌های مهاجرت کاری، خانوادگی و پناهندگی را ۱۳ درصد افزایش دهد و تعداد مهاجران مورد استقبال را از ۳۱۰ هزار به ۳۵۰ هزار نفر برساند.

 

اما استان کبک اعلام کرده که برای سال ۲۰۱۹ قصد دارد حداکثر ۴۰ هزار مهاجر را جذب کند که نسیت به امسال خبر از کاهش ۱۰ هزار نفری می‌دهد. کبک علت تصمیم فوق را سازگاری موفقیت آمیز مهاجران با این استان فرانسوی زبان و ریشه دواندن در آن عنوان کرده است. شایان ذکر است این تصمیم کبک بر خلاف رویه‌ی جاری اکثر استان‌های کانادا است.

 

انتاریو در پی تخصیص PNP بیشتر است

هم اکنون، مهاجرت محرکه‌ی اصلی رشد جمعیت و نیروی کار در کاناداست و بسیاری از استان‌های کانادا به طور فعال در تلاشند برای بر طرف کردن نیازهای بازار کار خود مهاجران بیشتری را جذب کنند. مثلا استان انتاریو یکی از آن استان‌هاست. این استان که پرجمعیت ترین استان کاناداست همچنان با سایر استان‌ها و نواحی کانادا بر سر جذب مهاجر به رقابت می‌پردازد و رقابتش در این زمینه بر افزایش تعداد مهاجرانی است که از طریق برنامه کاندید مهاجرت استانی (PNP) اقامت دائم دریافت می‌کنند. PNP به استان‌ها اجازه می‌دهد مهاجران را مطابق با نیازهای بازار کار خود انتخاب کنند.

 

انتاریو ابراز امیدواری کرده است که سهم PNP آن برای سال جدید (۲۰۱۹) به ۷,۶۰۰ برسد. یعنی نسبت به امسال افزایش ۱۰۰۰ نفری و نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش ۲۶٫۷ درصدی پیدا کند. سارا لترسکی رئیس ارتباطات وزارت توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و حرفه انتاریو اعلام کرده است که :«تقاضا برای برنامه کاندید مهاجرت استانی انتاریو بالاست و این استان همچنان با دولت فدرال همکاری می‌کند تا تخصیص سالانه خود را افزایش دهد».

 

شایان ذکر است پذیرش مهاجر از طریق PNP کانادا در سال ۲۰۱۷، به ۴۹,۷۲۴ نفر رسید و هدف PNP برای سال ۲۰۱۸ رقم ۵۵ هزار نفری در نظر گرفته شده است. همچنین برای سال ۲۰۱۹ ، این رقم ۶۱ هزار نفر تعیین شده است. لترسکی طی مصاحبه‌ای بیان کرد که هدف جدید PNP بالاتر از حد انتظار است و ۱۰۰۰ نفر دیگر کاندید می‌شوند و این به انتاریو اجازه می‌دهد خود را با نیازهای بازار کار تطبیق دهد و فرصت‌های بیشتری برای کارفرمایان انتاریویی که در پی نگه داشتن استعدادهای خارجی هستند فراهم می‌کند. اختصاص دادن PNP انتاریو احتمالا در اوایل ژانویه ۲۰۱۹ یا اواخر ماه دسامبر ۲۰۱۸ ( ماه جاری) اعلام خواهد شد.

 

نیوفاندلند و منیتوبا نیز از مزایای مهاجرت بهره‌مند می‌باشند

از دیگر استان‌ها و نواحی کانادا که شاهد افزایش جذب مهاجر است می توان به نیوفانلند و لابرادور و منیتوبا اشاره کرد. دولت نیوفانلند و لابرادور در ماه اکتبر گفت که امسال تعداد تقاضای مهاجرت نسبت به ۱۰ ماه سال ۲۰۱۸ نشان دهنده‌ی از افزایش ۲۵ درصدی بوده است. دولت این استان این افزایش را ناشی از برنامه چندساله سطوح مهاجرت عنوان کرده است که هدف آن این است که تا سال ۲۰۲۲، تعداد تازه واردان به استان نیوفانلند و لابرادور را سالانه ۱۷۰۰ نفر افزایش دهد.

 

علاوه بر این دولت منیتوبا اخیرا اعلام کرده که علت جمعیت بالا و تحسین برانگیز این استان، برنامه مهاجرت استانی منیتوبا است. این استان ظرف سه سال اخیر بیشترین رشد جمعیت را در بین استان‌های کانادا داشته است و در رشد جمعیت آن در سال ۲۰۱۶ رکورد زده است.

 

دولت منیتوبا طی گزارشی اعلام کرده است که:«بخش عمده این رشد به خاطر تلاش هماهنگ برنامه‌ی مهاجرت استانی منیتوبا در استفاده از مهاجرت برای استخدام و تامین نیازهای بازار کار و کارآفرینی بوده است». گفتنی است MPNP از سال ۱۹۹۸ تا کنون از ۱۳۰ هزار تازه وارد استقبال کرده است و قرار است سال بعد نیز از ۱۳ هزار نفر دیگر استقبال کند. آقای بن رمپل وزیر مهاجرت منیتوبا اوایل سال جاری بیان کرده که «شواهد حاکی از این است که اگر ما این کشور را از طریق مهاجرت رشد ندهیم ضرر اقتصادی کلانی خواهیم داشت. استقبال از مهاجران فقط نشانه خوب بودن ما نیست، بلکه کاری ضروری است».

error: Content is protected !!