2024/04/19

ساعت کانادا از ۴ نوامبر تغییر خواهد کرد!

ساعت کانادا از ۴ نوامبر تغییر خواهد کرد!

ساعت زمستانی

به شیوه‌ی هرسال، اولین یکشنبه‌ی ماه نوامبر یعنی روز یکشنبه چهارم نوامبر ساعت دو بامداد زمان تغییر ساعت زمستانه در کاناداست و ساعت یک ساعت عقب کشیده می‌شود.

 

از آنجایی که ساعت ۲ بامداد یازدهم مارس ۲۰۱۸، ساعت رسمی کانادا برای صرفه‌جویی در زمان روشنایی روز در تابستان یک ساعت به جلو کشیده می‌شود، در عوض ساعت در اولین یکشنبه‌ی ماه نوامبر به وقت دو بامداد، یک ساعت به عقب کشیده می‌شود.

 

تغییر ساعت تابستانی به تغییر ساعت در منطقه‌های زمانی گفته می‌شود که موجب طولانی‌تر شدن روز در عصر و کوتاه‌تر شدن آن در صبح می‌شود. این تغییر معمولاً در ابتدای بهار هر سال انجام و در پاییز نیز به حالت عادی بازگردانده می‌شود. بسیاری از کشورها برای بهینه سازی مصرف انرژی، در فصل بهار و تابستان ساعت رسمی کشورشان را قدری (معمولاً یک ساعت) به جلو می‌کشند، تا ساعات بیشتری از روز با ساعات کاری هم خوانی داشته باشد. و در ساعات کم تری از روز نیاز به مصرف انرژی برای تأمین روشنایی وجود داشته باشد.

 

استفاده بیشتر از نور خورشید در طول روز، برای نخستین بار در سال ۱۷۸۴ در فرانسه مطرح شد. در این سال، بنجامین فرانکلین، وزیر آمریکا در فرانسه طی مقاله‌ای که در یکی از مجلات فرانسه چاپ شد از مردم خواست که صبح‌ها یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوند. فرانکلین معتقد بود که به این ترتیب مردم می‌توانند روزها از روشنایی خورشید استفاده بیشتری کنند و شب‌ها شمع کمتری مصرف کنند. البته فرانکلین پیشنهادی مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور ارائه نداد. این پیشنهاد نخستین بار در سال ۱۹۰۷ در انگلستان توسط فردی به نام ویلیام ولت داده شد؛ هرچند که در آن مقطع زمانی عملی نشد.

 

اما تغییر ساعت رسمی برای صرفه جویی در مصرف انرژی، برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ در کشور آلمان اجرا شد. بعداً برخی دیگر از کشورها از جمله آمریکا، انگلستان و بعضی از کشورهای اروپایی نیز دست به اقدام مشابهی زدند. عاملی که این دولت‌ها را برای استفاده از این تکنیک متقاعد نمود، کمبود شدید انرژی به واسطه‌ی جنگ جهانی اول بود.

 

اکنون هفتاد و هفت کشور جهان با استفاده از این تکنیک، ساعات رسمی خود را تنظیم می‌کنند. اما زمان جلو و عقب کشیدن ساعت در این کشورها یکسان نیست؛ به طور مثال کشورهای اروپایی از آخرین یکشنبه‌ی ماه مارس تا آخرین یکشنبه‌ی ماه اکتبر و آمریکا و کانادا از دومین یکشنبه ماه مارس تا اولین یکشنبه ماه نوامبر (به مدت هفت ماه) ساعت رسمی خود را جلو می‌کشند.

 

پس فراموش نکنید روز یکشنبه چهارم نوامبر ۲۰۱۸ در ساعت ۲ بامداد ساعت رسمی کانادا (در هرمنطقه زمانی) یک ساعت به عقب کشیده خواهد شد.

error: Content is protected !!