2024/04/23

شرایط اقامت بعد از تحصیل در کانادا

شرایط اقامت بعد از تحصیل در کانادا

اقامت بعد از تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا مسیری عالی برای اخذ اقامت دائم این کشور است.  افراد  زیادی تحصیلاتشان را در کانادا ادامه می‌دهند تا این که بعد از فارغ‌التحصیلی برای اخذ اقامت دائم آماده شوند.  بسیاری، مهاجرت تحصیلی به خصوص مهاجرت تحصیلی به کانادا را پلی برای اخذ اقامت دائم این کشور می دانند؛ به ویژه برای سنین پایین‌تر به تحصیل با توجه به وضعیت تجربه کاری و مدرک تحصیلیشان می‌باشد.  در این راستا چندین برنامه وجود دارد که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند آن‌ها را برای نحوه اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا انتخاب کنند. سالیان سال و به ویژه در چند سال اخیر، کانادا قوانین خود را تغییر داده است تا دانشجویان بین‌المللی به راحتی بتوانند پس از اتمام تحصیل ( در حین تحصیل تحت عنوان شغل دانشجویی) اجازه کار و اقامت دائم را دریافت نمایند؛ به عبارتی کاریابی و ورود به دنیای اشتغال برای دانشجویان بین‌المللی فارغ‌التحصیل بسیار راحت خواهد بود. در راستای این امر, مهم است که مشورت با افراد و موسساتی که در زمینه مهاجرت به کانادا تجربه و تخصص کافی دارند تا درصد خیلی بالایی کمک می‌کند تا دانشجویان بین‌المللی با برنامه‌های مناسب خود آشنا شده و سپس بتوانند بهترین گزینه برای اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا را انتخاب کنند.

ضمن آنکه همواره آغوش گرم کانادا و نظام آموزشی کم نظیر آن به روی دانشجویان بین‌المللی دارای صلاحیت از هر نقطه جهان از جمله ایران باز بوده اما باید این را در در نظر داشت که اگرچه اخذ پذیرش تحصیلی از کانادا به نسبت دیگر رقبای بزرگ خود در کیفیت نظام آموزشی مانند آمریکا، انگلیس، استرالیا و… راحت‌تر نیز بوده اما باز هم کالج ها و دانشگاه های این کشور سخت‌گیری‌ها و حساسیت‌های زیادی را در پذیرش دانشجویان بین‌المللی اعمال می‌کنند. در نتیجه اکثر دانشجویان بین‌المللی که در مراکز آموزش عالی کانادا مشغول به تحصیل هستند افرادی با استعداد و صلاحیت و کوشا محسوب می‌شوند. در واقع دولت و نظام آموزشی کانادا برای تعلیم  و افزایش علم ین دسته از افراد روی آنها سرمایه‌گذاری نموده است. بنابراین کانادا علاقه‌ای به از دست دادن این افراد ندارد و بنابراین در این راستا قوانینی را پیاده‌سازی نموده تا امکان اقامت دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی‌شان فراهم باشد.

تحصیل در مدارس کانادا

در این مقاله قصد داریم موضاعات مهمی از جمله اقامت پس از تحصیل در کانادا، راه های اخذ اقامت دائم و تابعیت کانادا پس از تحصیل در این کشور را مورد بررسی قرار دهیم و همچنین به سوالاتی از جمله  آیا امکان اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا وجود دارد؟ آیا برای اخذ اقامت پس از تحصیل باید در دوره های خاصی تحصیل نمود؟ و…  پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

 

  • اقامت پس از تحصیل در کانادا و شرایط عمومی آن

کانادا از جمله مهاجرپذیر ترین کشورهای جهان است که هر سال مقصد مهاجرتی بسیاری از افراد از سراسر دنیا می باشد. روش های مختلفی برای مهاجرت به کانادا وجود دارد که روش تحصیل در کانادا یکی از محبوب ترین روش ها می باشد که علت این امر را می توان  رفاه اجتماعی بالا در کانادا، کیفیت آموزشی بالا و دانشگاه های سطح بالای کانادایی دانست.ولی زمانی که بحث تحصیل در کانادا پیش می آید موضوعی که دغدغه بسیاری از متقاضیان است، اقامت پس از تحصیل در کانادا می باشد. خوشبختانه کشور کانادا برنامه هایی برای اقامت پس از تحصیل ارائه می دهد و دانشجویان می توانند پس از پایان تحصیلات خود اقامت خود را در این کشور تمدید نمایند و حتی به اقامت دائم و تابعیت کانادا دست یابند.

  • اقامت پس از تحصیل در کانادا از طریق کار

یکی از معمولی ترین و محبوب ترین روش ها برای کسب اقامت پس از تحصیل در کانادا، یافتن کار در این کشور می باشد. البته بسیاری از افراد از ابتدا با هدف کاردر کانادا اقدام به تحصیل در این کشور می کنند. از مهم ترین دلایلی که بسیاری به کانادا مهاجرت می کنند می توان به  رفاه اجتماعی بالا و موقعیت های شغلی مناسب برای متخصصان اشاره کرد. خوشبختانه اگر شما به تحصیل در کانادا بپردازید، پس از پایان تحصیلات این امکان برای شما فراهم است که در کانادا بمانید و به جستجوی کار بپردازید.

PGWP (Post Graduate Work Permit) یا اقامت کاری پس از تحصیل در کانادا این امکان را به شما می دهد که بعد از فارغ التحصیلی در کانادا، در این کشور به کار بپردازید.  نکته مهمی که بایستی توجه داشته باشید این است که تنها به صرف تحصیل در کانادا نمی توانید از اقامت کاری پس از تحصیل بهره برید، بلکه برای استفاده از PGWP، دوره تحصیلی شما و محل تحصیل شما (دانشگاه، کالج یا مؤسسه آموزشی) دارای اهمیت می باشد و باید مورد تایید قرار گیرد. بنابراین قبل از اقدام برای پذیرش حتما شرایط دوره و موسسه آموزشی را برای دریافت PGWP بسنجید.

در مجموع می توان گفت بیشتر دانشگاه های کانادا به شما مدرک Degree (مدارک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) می دهند، که برای اخذ اقامت کاری پس از تحصیل، مورد تایید می باشند. برخی دوره ها در کالج ها نیز شرایط مورد نیاز را دارند؛ این دوره ها ممکن است یک ساله، دو ساله یا … باشند. به ویژه کالج های دولتی بیشتر احتمال واجد شرایط بودن را دارا می باشند و اغلب کالج های خصوصی هستند که ممکن است این شرایط را نداشته باشند.

طول دوره تحصیلی شما  برای اخذ اقامت کاری کانادا پس از تحصیل، دارای اهمیت می باشد. دوره تحصیلی شما باید حداقل 8 ماهه باشد، در غیر این صورت امکان اخذ PGWP وجود ندارد. اگر شما بین 8 ماه تا 2 سال در کانادا تحصیل کنید، این امکان را دارید که به میزان دوره تحصیلتان، اقامت کاری پس از تحصیل دریافت کنید. به این معنا که  اگر شما یک سال در کانادا تحصیل کردید، به مدت یک سال دیگر نیز امکان اقامت کاری در کانادا خواهید داشت. در صورتی که مدت تحصیل شما بیش از 2 سال باشد، حداکثر 3 سال اقامت کاری پس از تحصیل به شما ارائه خواهد شد.

هنگامی که تحصیل شما در کانادا به اتمام می رسد و مدرک تحصیلی به شما اعطا می شود، به مدت 6 ماه فرصت خواهید داشت تا برای اخذ اقامت کاری پس از تحصیل در کانادا درخواست دهید. بنابراین توصیه می کنیم  به محض اتمام تحصیلبرای اقامت اقدام نمایید. در ضمن مجوز تحصیل شما بایستی حتما تا تاریخ اتمام تحصیلتان اعتبار داشته باشد اما اگر در این مهلت 6 ماهه اعتبار مجوز شما تمام شود، مشکلی وجود ندارد.

مدارک زیر برای اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا مورد نیاز می باشد.

  • تایید رسمی مدرک تحصیلی
  • مجوز تحصیل معتبر
  • گذرنامه
  • عکس گذرنامه
  • دیگر اسناد خاص مربوط به وضعیت شما (معاینه پزشکی)

PGWP  دارای اعتبار موقت است، شما برای اینکه بتوانید پیش از پایان اعتبار اقامت خود، اقامت دائم کانادا را کسب نمایید باید برای برنامه اکسپرس اینتری اقدام نمایید. با توجه به اینکه شما در کانادا تحصیل کرده اید، در این کشور مغول به کار هستید و چند سال در کانادا زندگی کرده اید، امتیازات زیادی از این برنامه دریافت خواهید کرد و اخذ اقامت دائم کانادا برای شما بسیار ساده می باشد. پس از گذشت 3 سال از اخذ اقامت دائم کانادا نیز می توانید برای دریافت تابعیت و پاسپورت کانادایی اقدام نمایید. البته اگر شما شرایط دریافت PGWP را نداشته باشید، در صورتی که بتوانید پیشنهاد کار دریافت کنید و سمت شغلی و کارفرمای شما مورد تایید قرار بگیرد می توانید برای Open work permits یا Employer-specific work permits اقدام نمایید.

اقامت بعد از تحصیل در کانادا

  • اقامت پس از تحصیل در کانادا از طریق سرمایه گذاری

روشی دیگر جهت این که اقامت پس از تحصیل در کانادا را کسب نمایید، سرمایه گذاری در این کشور می باشد. کشور کانادا بهترین و امن ترین سیستم مالی و بانک داری را در دنیا دارد، که باعث شده است علاقه مندان زیادی برای سرمایه گذاری در این کشور وجود داشته باشند. البته برای اخذ اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری نیازی نیست که حتما در این کشور تحصیل کرده باشید، اما از این روش  می توانید جهت تمدید اقامت خود در کانادا بهره برید. مزیت تحصیل و سپس سرمایه گذاری در کانادا این است که شما از نزدیک با کشور کانادا و شرایط بازار کار آن آشنا می شوید و تخصص کانادایی به دست آورده اید، بنابراین نسبت به شخصی که از خارج از کانادا برای اقامت سرمایه گذاری اقدام می نماید، آگاهانه تراقدام می نمایید.

هر کدام از ایالات کانادا برنامه ای مخصوص به خود برای اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری را دارند که شما باید با توجه به شرایط ذکر شده برای هر یک و شرایط شخصی خود، مناسب ترین روش را انتخاب نمایید. روش سرمایه گذاری صد هزار دلاری در ایالت بریتیش کلمبیا، روش سرمایه گذاری 210 هزار دلاری در ساسکاچوان و منیتوبا و سرمایه گذاری در ایالت کبک از جمله محبوب ترین روش های سرمایه گذاری در کشور کانادا می باشد. در مقاله زیر می توانید انواع روش های سرمایه گذاری در کانادا را مطالعه نمایید.

تحصیل در کانادا

  • اقامت پس از تحصیل در کانادا از طریق تولد فرزند

اقامت پس از تحصیل در کانادا از طریق تولد فرزند یکی دیگر از راه های اخذ اقامت کانادا می باشد که پیش از بررسی این روش مهاجرت لازم است رویکرد کشورهای جهان را در رابطه با اعطای تابعیت به کودکان متولد شده در خاک آن کشور بررسی کنید. کشورهای جهان در این زمینه به دو دسته تقسیم می شوند. بیشتر کشورهای جهان از اصل خون برای اعطای تابعیت به کودکان پیروی می کنند که بر اساس این قانون تابعیت کودک متولد شده بر اساس تابعیت والدین مشخص می شود. یعنی این  که اگر شما فرزند خود را در خاک این کشورها به دنیا آورید و تابعیت آن کشور را نداشته باشید، فرزند شما نیز تابعیت آن کشور را کسب نخواهد نمود. اما تعداد اندکی از کشورهای مهاجر پذیر از اصل خاک پیروی می کنند. بر اساس این قانون هر کودکی که در خاک این کشورها به دنیا آید، بدون توجه به تابعیت والدین، می تواند تابعیت این کشور را کسب نماید.

می دانید که افرادی برای تولد فرزند خود به کانادا می روند، دلیل این امر این است که کشور کانادا نیز از قانون خاک تبعیت می کند. اما سوال این است که تولد فرزند در کانادا چه آثار اقامتی برای والدین و فرزند دارد؟ تولد فرزند در کانادا برای والدین آثار اقامتی نخواهد داشت اما به فرزند متولد شده در خاک کانادا تابعیت اعطا می شود. در مجموع اگر شما در زمان تحصیل در کانادا فرزندی را در خاک این کشور به دنیا آورید تاثیری در اقامت پس از تحصیل در کانادا نخواهد داشت. البته فرزند متولد شده در خاک کانادا، تابعیت کانادایی دریافت می کند و پس از اینکه به سن 18 سالگی رسید در صورتی که شرایط مورد نیاز را داشته باشد می تواند برای اقامت پدر و مادر خود نیز اسپانسر شود.

اخذ اقامت کانادا

  • اقامت پس از تحصیل در کانادا از طریق ازدواج

ازدواج با شهروند کانادایی  سبب اقامت پس از تحصیل در کانادا می شود. در صورتی که شما در زمان حضور در کشور کانادا با فرد کانادایی ازدواج کنید می توانید اقامت و تابعیت این کشور را کسب نمایید. البته توجه داشته باشید که ازدواج شما بایستی حقیقی باشد و با هدف اخذ اقامت کانادا و فریب دولت کانادا صورت نگیرد. شما باید بتوانید حقیقی بودن ازدواج را اثبات نمایید و در صورت اثبات صوری بودن ازدواج جریمه هایی شامل طرفین خواهد شد. زوجین باید حداقل 18 ساله باشند و همسر کانادایی باید توانایی مالی برای تامین زندگی دو نفر را داشته باشد. همچنین باید در یک مسکن مشترک زندگی کنند. ابتدا به شخص خارجی اقامت موقت 3 ساله اعطا می شود و پس از گذشت 3 سال در صورتی که ازدوج همچنان پایدار باشد شخص می تواند تابعیت و پاسپورت کانادایی دریافت نماید.

  • اقامت پس از تحصیل در کانادا از طریق پناهندگی

پناهندگی نیز جز روش های اخذ اقامت کانادا تلقی می شود. درابتدا بایستی تعریفی از پناهنده داشته باشیم؛ بر اساس کنوانسیون ژنو به شخصی پناهنده گفته می شود که در وطن خود در معرض خطر آزار و اذیت، شکنجه یا مرگ باشد. این خطرات ممکن است به دلیل دین و مذهب، نژاد، اعتقادات سیاسی، عضویت درگروه های اجتماعی و جنگ به وجود آمده باشد که در این صورت شخص می تواند به کشورهای عضو کنوانسیون ژنو درخواست پناه دهد. نکته: فردی که در کشور کانادا تحصیل کرده است فرصت بسیار مناسبی برای تمدید اقامت خود و اخذ اقامت دائم کانادا دارد. توصیه می کنیم روش هایی که پیشتر به آن اشاره کردیم را دنبال کنید و از طریق آن ها اقدام نمایید.

 

  • اقامت پس از تحصیل در کانادا و اخذ تابعیت کانادایی

گام نهایی در مهاجرت به کانادا اخذ تابعیت کانادا می باشد.  تفاوت بین اقامت دائم و تابعیت چیست؟ در عمل شاید کسانی که اقامت دائم کانادا را دارند تفاوت چندانی نسبت به شهروندان کانادایی ندارند، چرا که آن ها نیز مانند شهروندان از تمامی امتیازات شهروندی و خدماتی رفاهی و اجتماعی برخوردارند. یکی از تفاوت ها برای دارندگان اقامت دائم کانادا این است که اجازه ندارند در رای گیری ها شرکت کنند و یا شغلی امنیتی یا سیاسی داشته باشند.

همان طور که ذکر کردیم، در همه روش های اقامت پس از تحصیل در کانادا، شما مستقیما نمی توانید تابعیت کانادا به دست آورید و باید ابتدا اقامت دائم کانادا را کسب کرده و پس از گذشت چند سال جهت اخذ تابعیت کانادایی درخواست دهید. در اغلب روش ها شما پس از 3 سال اقامت دائم در کشور کانادا می توانید برای اخذ تابعیت و پاسپورت کانادایی درخواست دهید.

مقالات مرتبط:

درخواست پناهندگی از داخل ایران به کانادا

شرایط سنی تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف

چند سال بعد از پناهندگی می توان به ایران بازگشت؟

سخن پایانی

اقامت پس از تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین المللی کشور کانادا اهمیت زیادی دارد. بسیاری از افرادی که به تحصیل در کانادا می پردازند تمایل دارند که پس از پایان تحصیلات خود نیز در کشور کانادا اقامت داشته و به کار و زندگی بپردازند.خوشبخانه روش های متنوعی برای اقامت پس از تحصیل در کانادا وجود دارد، که محبوب ترین آن مجوز کار پس از تحصیل در کانادا می باشد که می تواند حتی منجر به اخذ اقامت دائم و تابعیت کانادا گردد. تمامی روش های اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا را بررسی کردیم. امیدواریم از این پس است شما عزیزان بتوانید با مطالعه این مقاله آگاهانه در مسیر تحصیل در کانادا گام بردارید مهاجرت کنید. شما همواره می توانید از طریق تماس با مؤسسه  ایران مهاجر، از خدمات مشاوره تلفنی  بهره مند شوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!