2024/04/19

فرانسه یا انگلیسی، کدام برای تحصیل در کبک بهتر است؟

 

در استان کبک دو زبان فرانسه و انگلیسی به عنوان زبان رسمی و دانشگاهی شناخته می‌شوند. مهاجران ایرانی معمولا با زبان انگلیسی بیشتر آشنا هستند (به جز افرادی که از طریق کبک برای مهاجرت اقدام کرده‌اند) و به نظر می‌رسد تسلط بر زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم، برای فارسی‌زبانان آسان‌تر است. به همین دلیل کسانی که بعد از مهاجرت به فکر ادامه تحصیل میقتند معمولا دانشگاه‌های فرانسه‌زبان را به طور کل از گزینه‌های خود حذف می‌کنند و فقط به سراغ یکی از دو دانشگاه انگلیسی‌زبان استان کبک یعنی مک‌گیل و کنکوردیا می‌روند. در حالی که به دلایل زیادی خیلی اوقات اقدام به تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه‌زبان  نه تنها برای آنگلوفون‌ها (کسانی که با زبان انگلیسی آشنایی بهتری دارند) ممکن است بلکه انتخاب مناسب‌تری نیز به نظر می‌رسد. این مطلب برخی از این دلایل را بازگو می‌کند.

 

 محدودیت در تنوع رشته‌های تحصیلی

 

دانشگاه مک‌گیل نسبت به دانشگاه کنکوردیا دامنه‌ی بسیار وسیع‌تری از رشته‌های تحصیلی را در برمی‌گیرد. به عنوان مثال دانشگاه کنکوردیا در حال حاضر هیچ‌یک از رشته‌های گروه پزشکی و پیراپزشکی را ارائه نمی‌دهد. از طرفی گرفتن پذیرش در بسیاری از موارد از دانشگاه مک‌گیل کار ساده‌ای نیست، به همین دلیل متقاضیان برخی رشته‌ها اگر نتوانند از این دانشگاه پذیرش بگیرند قادر به ادامه‌ی تحصیل خود نیستند. در چنین شرایطی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه‌زبان می‌تواند از جمله انتخاب‌های این گونه افراد باشد.

 

فرصت فراگیری سریع و ارزان زبان فرانسه

 

برای کسانی ‌که در استان کبک زندگی می‌کنند دانستن زبان فرانسه یک مزیت حساب می‌شود و ضرورتی غیر قابل انکار است. ادامه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه‌زبان یک حسن مهم دیگر نیز دارد و آن این است که شرایط برای آموختن یا تقویت زبان فرانسه در حین ادامه تحصیل مهیا می‌شود. معمولا دانشگاه‌های فرانسه‌زبان این زمینه را برای دانشجویان خود فراهم می‌کنند که در مدت زمان کوتاه و هزینه‌ی نسبتا پایین سطح زبان فرانسه خود را به میزان قابل توجهی ارتقا دهند. بارها اتفاق افتاده است که حتی کسانی که آشنایی ابتدایی با زبان فرانسه دارند _به خصوص در مقاطع بالاتر از کارشناسی_ دوره‌ی آموزشی را در دانشگاه‌های فرانسه‌زبان آغاز می‌کنند و آن را با موفقیت نیز پشت سر می‌گذارند.

 

سهولت در انتقال به دانشگاه‌های بهتر

 

به دلیل ارتباط وسیعی که بین دانشگاه‌های استان کبک بر قرار است، همیشه این امکان وجود دارد که شما بعد از گذراندن چند واحد و ترم تحصیلی در یک دانشگاه فرانسه‌زبان خود را به دانشگاه مک‌گیل یا کنکوردیا منتقل کنید. بنابراین اگر به دلایلی مانند معدل کم نتوانستید پذیرش دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان را کسب کنید، با ورود به دانشگاه‌های فرانسه‌زبان ممکن است بتوانید پس از مدتی به دانشگاه مورد نظر خود انتقال یابید.

 

امکان استفاده از انگلیسی در دانشگاه‌های فرانسه‌زبان

 

بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه مونترال و سایر دانشگاه‌های فرانسوی زبان بیشتر از یک سوم دروس خود را به زبان انگلیسی می‌گذرانند و پایان‌نامه یا تز دکترای خود را نیز به زبان انگلیسی تهیه و ارائه می‌کنند زیرا بسیاری از استادان این دانشگاه‌ها با زبان انگلیسی آشنایی کافی دارند و اجازه این کار را به دانشجو می‌دهند.

 

 

 

البته باید به این نکته اشاره کرد که در دانشگاه‌های فرانسه‌زبان، مخصوصا دانشگاه‌های شهرهای دیگر کبک _غیر از مونترال_ امور اداری و بررسی مدارک مربوط به ثبت‌نام و تحصیل تنها به زبان فرانسه انجام می‌شود و ممکن است دانشجویانی که به اندازه‌ی کفی با زبان فرانسه آشنا نیستند. ابتدا در چنین محیط‌هایی احساس راحتی نکنند. بخصوص در بعضی موارد با کارکنانی در آموزش دانشکده رو به رو می‌شوند که اصلا انگلیسی نمی‌دانند _یا بسیار می‌دانند_ اما در عوض چنین محدودیت‌هایی فرصتی مناسب برای آموختن زبان فرانسه ایجاد می‌کنند.

 

 تحصیل به فرانسه و موضوع کمک‌هزینه‌ها

 

شاید قانون نوشته‌شده‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد، اما دانشگاه‌های فرانسه‌زبان از طرف دولت کبک بهتر حمایت می‌شوند. تجربه نشان داده است بورس‌ها یا کمک‌های بلاعوض، وام‌ها و کمک‌هزینه‌های بیشتری به دانشجویان این دانشگاه‌ها داده می‌شود. این مسئله به خصوص برای افراد متاهلی که باید در طول دوران تحصیل هزینه خانواده خود را نیز تامین کنند بسیار اهمیت دارد.

error: Content is protected !!