2024/03/29

محبوب‌ترین ورزش‌های کانادا چه ورزش‌هایی هستند؟ (قسمت اول)

ورزش‌های کانادا

محبوب‌ترین ورزش‌های کانادا چه ورزش‌هایی هستند؟ (قسمت اول)

خیلی چیزها هستند که کانادا را منحصر به فرد می‌کند: وسعت سرزمین، طبیعت و اقلیم بکر و چشم نواز، داشتن دو زبان رسمی، اقتصاد قوی، پایین بودن نرخ جرایم و خیلی ویژگی‌های فرهنگی دیگر. علاوه بر این‌ها، مجاورت با بزرگترین ابرقدرت تاریخ یعنی ایالات متحده امریکا کافی است تا امتیازی ویژه برای این کشور زیبا قلمداد شود و هر فردی را بر آن دارد تا یک بار هم که شده برای بازدید به خاک آن قدم بگذارد.

 

وقتی صحبت از فرهنگ کشورها می‌شود، نمی‌توان از ادبیات، غذا، سینما و موسیقی حرف زد اما نامی از ورزش به میان نبرد. بسیاری از ورزش‌هایی که امروزه در سراسر جهان طرفداران پروپا قرصی برای خود پیدا کرده‌اند ریشه در تاریخ و فرهنگ بریتانیا دارند و کانادا نیز به عنوان کشوری که روزگاری مستعمره‌ی بریتانیا بوده و البته هم اکنون نیز تحت قیمومت آن به سر می‌برد حتما این ورزش‌ها را در فرهنگ خود جای داده است.

 

کانادایی‌ها به مسابقات ورزشی خیلی بها می‌دهند، آن هم نه فقط برای سرگرمی بلکه به عنوان راهی برای متحد کردن مردم کشور. تنوع ورزش‌هایی که در کانادا انجام می‌شوند فرصتی را برای کانادایی‌ها فراهم کرده تا استعدادهای ویژه‌ی خود را بروز بدهند و با بقیه‌ی مردمان جهان در سطح بین المللی به رقابت بپردازند. در این مقاله قصد داریم شما همراهان گرامی را با ۱۰ ورزش محبوب در کانادا آشنا کنیم.

 

  1. کشتی

کشتی یکی از ورزش‌های محبوب و پررقابت در کاناداست. همان‌طور که می‌دانید کشتی انواع مختلفی دارد و اقوام مختلفی در آن به مسابقه و رقابت می‌پردازند. اما در کانادا، کشتی فرنگی (رُمی-یونانی) و کشتی آزاد در دبیرستان‌ها و دانشکده‌ها رایج هستند. البته جودو و سامبو نیز دیگر انواع کشتی هستند که در کانادا طرفداران خاص خود را دارد. جالب است بدانید کشتی برای اولین بار توسط مربیان خارجی و دانشجویانی که به خارج از کانادا رفته بودند وارد کانادا شد.

 

کشتی‌گیران کانادایی همچنان در سایر کشورها و در مسابقات بین المللی نظیر المپیک به مسابقه و کسب مقام ادامه می‌دهند. از جمله کشتی‌گیران مطرح کانادا می‌توان به Daniel Igali ، Nicolas Gill و Keith Morgan اشاره کرد.

 

  1. کرلینگ

از دیگر ورزش های محبوب در کانادا کرلینگ است که تیم‌های مطرحی هم به ویژه در آلبرتا و منیتوبا دارد. این ورزش اسکاتلندی در کانادا همیشه با ارتش پیوند داشته است و توسط سازمان Curling Canada حمایت می‌شود. این سازمان به برگزاری مسابقات قهرمانی در سطح ملی می‌پردازد. مسابقه‌ی ملی کرلینگ مردان Tim Hortons Brier و مسابقه‌ی ملی زنان Scotties Tournament of Hearts نام دارد. این ورزش در مدارس و دانشکده‌ها بسیار حائز اهمیت است و بهترین بازیکن مدارس و دانشکده‌ها برای بازی در مسابقات تیم ملی انتخاب می‌شود.

 

  1. بسکتبال

بسکتبال ریشه در کانادا دارد. ورزش بسکتبال به شیوه‌ای که امروزه انجام می‌شود توسط یک کانادایی به نام James Naismith ابداع شده است؛ وی در سال ۱۸۹۱ هنگامی که به عنوان مربی تربیت بدنی در ایالات متحده کار می‌کرده بسکتبال را ابداع می‌کند. اولین بازیکنان بسکتبال همه کانادایی بوده‌اند.

 

امروزه نیز بسکتبال ورزشی مهم در کانادا و به ویژه در نوا اسکوشیا، انتاریو و آلبرتا تلقی می‌شود. این بازی به ویژه در مدارس و دانشکده‌های نوا اسکوشیا انجام می‌شود. بسکتبال حرفه‌ای در کانادا از سال ۱۹۴۶ شروع شد اما تنها در سال ۱۹۹۴ وقتی که NBA به Toronto Raptors و Vancouver Grizzlies نمایندگی داد توانست محبوبیت کسب کند. در حال حاضر ۳۰ تیم در سطح مسابقات ملی کانادا شرکت می‌کنند.

 

  1. راگبی

راگبی به احتمال قوی در سال ۱۸۲۳ توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا وارد کانادا شده است. راگبی عمیقا ریشه در انگلستان دارد اما وقتی به کانادا معرفی شد، در خاک کانادا هم ریشه دواند و توسعه پیدا کرد. البته بعدها راگبی در کانادا کلا رنگ باخت اما پس از شکل گیری مجدد تیم ملی و برگزاری مسابقات داخلی دوباره توانست در کانادا محبوب شود. از آن زمان تا کنون راگبی از جمله ورزش‌های محبوب در کانادا قلمداد می‌شود. کانادا میزبان چندین مسابقه ملی و بین المللی راگبی بوده است.

 

  1. فوتبال

یکی دیگر از ورزش‌های انگلیسی فوتبال است؛ ورزشی به شدت محبوب که از سال ۱۸۷۶ در کانادا بازی می‌شود. اگر نرخ مشارکت و افرادی که فوتبال بازی می‌کنند (که در کانادا از سال ۲۰۰۶ بالغ بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شده‌اند) را حساب کنیم، بی شک این ورزش محبوب‌ترین ورزش در کانادا و حتی در سایر نقاط جهان است. انجمن فوتبال در کانادا بر ورزش فوتبال در این کشور نظارت دارد. ۱۴۵۰ باشگاه فوتبال در ۱۲ نقطه از کانادا حضور دارند. تیم ملی فوتبال کانادا هم در چندین رقابت بین المللی نظیر جام جهانی و مسابقات المپیک شرکت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!