2024/04/25

محل تولد لزوما حق شهروندی کانادا را تضمین نمی‌کند

محل تولد لزوما حق شهروندی کانادا را تضمین نمی‌کند

دولت فدرال به دیوان عالی این کشور گفته که قوانین بین المللی، کانادا را ملزم به دادن حق شهروندی به نوزادانی که در خاک این کشور متولد شده‌اند نمی‌کند. این نکته می‌تواند به صورت ناخواسته مصوبه اخیر حزب محافظه کار با هدف ریشه کن کردن زایمان توریستی را تقویت کند. طبق این قانون، کانادا دیگر به نوزادان متولد شده مهاجر یا پناهنده در خاکش حق شهروندی نخواهد داد.

 

کانادا یکی از معدود کشورهایی است که از اعطای قانون حق شهروندی بر اساس محل تولد پیروی می‌کند، این در حالی است که برخی از دیگر کشورها از جمله استرالیا و بریتانیا در سال‌های اخیر اعطای حق شهروندی بر اساس محل تولد را اصلاح نموده و یا لغو کرده‌اند.

 

سخنگوی دولت فدرال می‌گوید:«به عنوان مثال، هیچ کشور اروپایی حق شهروندی صرفا از طریق تولد اعطا نمی‌کند و آن‌ها هیچ تعهدی برای انجام این کار ندارند. تنها ۳۴ کشور صرف نظر از ملیت یا وضعیت اقامت والدین، به طور اتوماتیک حق شهروندی از طریق محل تولد را اعطا می کنند».

 

لیبرال‌های فدرال پس از آن‌که محافظه کاران خواستار تصویب قطعنامه‌ای شدند که طبق آن دولت به اعطای حق تابعیت حقوقی پایان دهد (مگر اینکه یکی از والدین متولد کانادا یا شهروند کانادا باشد و یا اقامت دائم کانادا را داشته باشد) تصمیمات متفاوتی گرفتند.

 

Andrew Scheer (رهبر حزب محافظه کار) می‌گوید یکی از اهداف ما این است که از ورود زنان بارداری که به کانادا می‌آیند تا کودکی را به دنیا آورده و از این طریق شهروندی کانادا را برای فرزندشان بگیرند، جلوگیری کرده و به این عمل پایان ببخشیم.

 

ولی مدافعان حقوق بشر به این قضیه اعتراض کرده‌اند و می‌گویند هیچ مدرکی دال بر حل مسئله گردشگری تولد یا زایمان توریستی وجود ندارد و این سیاست محافظه کاران، زمینه را برای به دنیا آمدن کودکان فاقد ملیت در کانادا هموار می‌سازد.

 

بعد از تصویب این قطعنامه Mathieu Genest، سخنگوی وزیر مهاجرت، گفت: «مایه شرمساری است که محافظه کاران از مسیری که توسط دولت هارپر طی شده است بازگردند و به دنبال حذف شهروندی افرادی باشند که کانادا را به عنوان خانه می‌شناسند».

 

Gerald Butts مسئول دفتر جاستین ترودو این سیاست محافظه کاران را ایده‌ای به شدت اشتباه و مختل کننده دانست.

 

با این حال، تسلیم دولت فدرال در برابر دیوان عالی کاملا نشان می دهد که مفهوم قانونی اعطای خودکار حق شهروندی می‌تواند تغیر یابد.

 

حتی دولت‌هایی که هنوز هم به کودکانی که در خاک آن‌ها به دنیا می‌آیند، حق تابعیت اعطا می‌کنند می‌توانند در مواردی استثناء قائل شوند. بررسی حقوق شهروندی در کشورهای مختلف تنوع و محدودیت‌های اعمال شده بر شهروندی اتوماتیک را به هنگام تولد نشان می‌دهد.

 

به طور خلاصه می‌شود گفت که هیچ یک از قوانین بین المللی، کانادا را مجاز به دادن حق شهروندی بر اساس محل تولد نمی‌کند. این امر به ویژه درباره فرزندان والدینی که در خدمت یک دولت خارجی هستند مثل فرزندان ماموران اطلاعاتی سایر کشورها صدق می‌کند.

error: Content is protected !!