2024/04/25

مروری بر سیستم آموزشی کانادا (قسمت اول)

مروری بر سیستم آموزشی کانادا (قسمت اول)

کشور کانادا سیستم آموزشِ جمعی قوی و مجهزی دارد که عمدتاً به شکل استانی یا ایالتی مدیریت می‌شوند. برخی جنبه‌های سیستم آموزشی کانادا در استان‌های مختلف آن ممکن است متفاوت باشند ولی از آنجایی که سیستم آموزشی تحت نظارت دولت فدرال قرار دارد، استانداردهای آموزشی در سراسر کشور تا حد زیادی یکپارچه باقی می‌مانند. کشور کانادا هم دارای سیستم آموزش همگانی و هم سیستم آموزش خصوصی می‌باشد. دولت کانادا به صورتی قابل توجه به مقوله‌ی آموزش از پایه‌ی کودکستان تا سطوح دانشگاهی توجه نشان می‌دهد؛ یعنی به‌طور متوسط ۶ درصد از کل تولید ناخالص داخلی (GDP)  خود را صرف امور آموزشی می‌کند. بنابراین کانادا بیشتر از همه‌ی کشورهای دیگرِ عضو سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی (OECD) در بحث آموزش هزینه می‌کند.

 

مدارس کانادا

تمامی مدارس کانادا آموزش به محصلان را از سن ۵ تا ۱۷ یا ۱۸ سال را پوشش می دهد. اما سیستم آموزشی کانادا و سطح‌بندی دانش آموزان در استان‌های مختلف آن متفاوت است:

  • مدارس ابتدایی کانادا شامل سطوح ۱ (یا پیش دبستانی) تا ۴، ۵، ۶ و یا گاهی سطح ۷ می‌شوند.
  • مدارس راهنمایی کانادا شامل سطوح ۵، ۶، ۷ و ۸ شامل می‌شوند البته سطوح ارائه شده به منطقه و مدرسه نیز بستگی دارد.
  • دبیرستان مقدماتی شامل سطوح ۷، ۸ و گاهی ۹ می شود و در واقع دانش آموزان را برای انتقال به دبیرستان آماده می کند.
  • دبیرستان کانادا شامل سطوح ۸، ۹ یا ۱۰ تا ۱۲ می‌شود البته به جز تحصیل در استان کبک که دبیرستان در این استان شامل سطوح ۷ تا ۱۱ می‌شود.

 

عموما ساعات مدرسه بین ۵ تا ۶ ساعت است، به جز پیش دبستانی که تقریبا نیمی از ساعات روز را تشکیل می‌دهد. سال تحصیلی از ماه سپتامبر (مهر) شروع می‌شود و تا ماه ژوئن (خرداد) ادامه می‌یابد. البته گاهی برخی مدارس در کل سال دایر هستند.

طبق سیستم آموزشی کانادا، دانش آموزان خارجی برای تحصیل در مدارس دولتی کانادا باید بین ۱۰ تا ۱۴ هزار دلار در سال بپردازند. مسلما هزینه مدارس خصوصی از این مقدار خیلی بیشتر است.

پس از پایان دوره دبیرستان در کانادا، مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری آغاز می‌شود. اما امروزه بسیاری افراد ترجیح می دهند که با توجه به رشد سریع بازار کار، در دوره‌های کوتاه مدت در کالج ها و یا موسسات فنی شرکت کنند تا بتوانند مهارت‌های مرتبط با بازار کار را سریع‌تر و در دوره‌های کوتاه‌تری پشت سر بگذرانند.

امکان آموزش در کانادا برای کودکان از زمانی که ۵ ساله می‌شوند مهیا می‌شود. البته در استان‌های کبک و انتاریو، تحصیل کودکان یک سال زودتر آغاز می‌شود. بسته به قوانین استان کودکستان ممکن است اجباری نباشد، یعنی یک مقطع آموزشی اختیاری باشد. اما به طور کلی جدول زیر نشان دهنده‌ی بازه‌ی محدوده‌ی سنی است که کودکان در کانادا باید در مدرسه حضور یابند. توجه داشته باشید که شرایط آموزش در خانه (home study) که در سراسر کشور کانادا یک سیستم آموزشی قانونی محسوب می‌شود، ممکن است متفاوت باشد.

استان سن آموزش اجباری
آلبرتا ۶ تا ۱۶
بریتیش کلمبیا ۶ تا ۱۶
مانیتوبا ۷ تا ۱۸
نیوبرانزویک ۵ تا ۱۸
نیوفاندلند و لابرادور ۶ تا ۱۶
نورت‌وست تریتوریز ۵ تا ۱۸
نوا اسکوشیا ۵ تا ۱۶
انتاریو ۶ تا ۱۸
جزیره پرنس ادوارد ۵ تا ۱۶
کبک ۶ تا ۱۶
ساسکاچوان ۷ تا ۱۶
یوکان ۶ تا ۱۶
error: Content is protected !!