2024/03/28

مروری بر سیستم آموزشی کانادا (قسمت سوم) / لیسانس، فوق لیسانس و دکتری

مروری بر سیستم آموزشی کانادا (قسمت سوم) / لیسانس، فوق لیسانس و دکتری

قسمت اول و دوم این مقاله را می توانید در لینک های زیر بیابید:

قسمت اول

قسمت دوم

تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا:

متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا باید دارای معدل بالا و همچنین نمره‌ی زبان انگلیسی  بالا باشند. پذیرش مقطع لیسانس بستگی به سابقه تحصیلی و معدل متقاضی دارد. پذیرش لیسانس در تمامی رشته ها و دانشگاه های کانادا انجام می گیرد. درصورتی که متقاضی دارای نمره زبان کافی برای دانشگاه مورد نظر نباشد، باید ابتدا در دوره زبان دانشگاه شرکت نماید. دوره لیسانس در کانادا در صورت تمام وقت بودن معمولا بین ۳ تا ۴ سال به طول می‌انجامد. برای پذیرش در مقطع لیسانس در کانادا متقاضیان باید دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی معتبر باشند. در برخی از استان‌ها متقاضی می‌تواند دوره پیش دانشگاهی را نیز در کشور کانادا سپری کند که معمولا ۲ سال خواهد بود.

تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکتری در کانادا:

متقاضیان تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکتری در کانادا، بایستی دارای معدل بالای ۱۳ و مدرک IELTS با حداقل نمره‌ی ۵ و گاهی مدارک GRE و GMAT برای برخی از رشته‌ها باشند. لازم به ذکر است که پذیرش فوق لیسانس و دکتری در تمامی رشته‌ها ممکن است.

 

کانادا جذاب‌ترین مقصد برای دانشجویان خارجی

تحصیل به زبان‌های انگلیسی و فرانسه

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند تحصیل به یکی از دو زبان رسمی کانادا یعنی انگلیسی یا فرانسه را انتخاب کنند. برخی مؤسسات آموزشی دروس را به هر دو زبان ارائه می‌دهند، هر‌چند برای حضور در هر یک از سطوح تحصیلی تسلط کامل به هر دو زبان ضرورتی ندارد. در بیشتر بخش‌های کانادا زبان ‌اصلی تحصیل در سطح مدرسه انگلیسی می‌باشد، با این حال آموزش به زبان فرانسه نیز در سطحی گسترده در سراسر کشور ارائه می‌شود. فارغ از زبان اصلی آموزش، معمولاً انگلیسی یا فرانسه به‌عنوان زبان دوم از سنین پایین به کودکان آموزش داده می‌شود. معمولاً در کبک دانش آموزان باید تا پایان دوره‌ی دبیرستان به زبان فرانسه درس بخوانند. البته استثنائاتی نیز وجود دارند که به واسطه‌ی آن‌ها کودک می‌تواند مجوز واجد شرایط بودن برای درس خواندن به زبان انگلیسی را کسب کند. برخی از این شرایط عبارتند از:

 

  • اگر پدر یا مادر کودک تحصیلات مقدماتی را در کانادا به زبان انگلیسی گذرانده باشند.
  • اگر کودک یا یکی از خواهر و برادرهایش بیشتر مدت تحصیل در مقطع ابتدایی یا دبیرستان را در کانادا به زبان انگلیسی گذرانده باشند (در صورتی که پدر یا مادر کودک شهروند کانادا باشد).
  • اگر پدر یا مادر کودک از تاریخ ۲۶ آگوست سال ۱۹۷۷ به بعد در کبک به مدرسه رفته باشند و در آن زمان توانسته باشند واجد شرایط تحصیل به زبان انگلیسی شوند. ( در صورتی که پدر یا مادر کودک شهروند کانادا باشند).

علاوه بر این موارد، کودکانی که والدینشان به دلایلی مثل مجوزهای تحصیلی یا کاری موقتاً در کبک حضور دارند نیز می‌توانند در مدارس انگلیسی زبان حضور پیدا کنند. با این حال به طور کلی، زمانی که تازه واردین به کشور کانادا در کبک اقامت می‌کنند فرزندان آن‌ها باید در مدارس فرانسه زبان حضور یابند. البته گزینه‌ی تحصیل در خانه به زبان انگلیسی نیز برای فرزندان آن‌ها در دسترس است.

error: Content is protected !!