2024/04/19

مزایای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

مزایای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا چیست؟

بهبود شرایط کاریابی با این مدرک تحصیلی:

آمار بیکاری در بین مهاجرین به عوامل مختلفی بستگی دارد و بر اساس عوامل دیگر ممکن است بیشتر یا کمتر شود. مثلا عاملی همچون زمان بسیار مهم است، یعنی با گذشت زمان این نرخ کم می‌شود و بیشتر به کانادایی‌های بومی نزدیک می‌شود. یک عنصر مهم دیگر داشتن مدرک تحصیلی کانادایی است. یعنی با دریافت یک مدرک تحصیلی از یک دانشگاه یا کالج کانادایی (در صورت نداشتن مشکل جدی دیگری مثل ضعف در برقراری ارتباط کلامی) یافتن کار مرتبط برای متقاضی محتمل‌تر می‌شود. پس از آن‌جایی که اکثر مهاجرین مدرک لیسانس یا فوق لیسانس دارند دریافت یک مدرک فوق لیسانس کانادایی می‌تواند تحت شرایطی به نفع آن‌ها باشد.

به علاوه، به دلیل این‌که تعداد افرادی که در بازار کار کانادا این مدرک را دارند به طور طبیعی کمتر از صاحبان مدرک لیسانس است داشتن چنین مدرکی ممکن است عاملی مثبت برای افزایش فرصت‌ها باشد و شما را از رقبایی که فاقد آنند پیش بیندازد.

دوره‌های کوتاه مدت‌تر:

دوره‌های فوق لیسانس ممکن است حتی از دوره‌های دیپلم (معادل فوق دیپلم در ایران) کالج‌های کانادا کوتاه‌تر باشند. البته از آن‌جایی که این دوره‌ها سخت هستند و مسئله چالش زبان انگلیسی که بیشتر دانشجویان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، آن را در دو سال تا دو سال و نیم طی می‌کنند اما اکثرا این امکان وجود دارد که این دوره‌ها را در یک سال و نیم هم گذراند. برخی از دانشگاه‌ها که دارای سه یا ۴ ترم در سالند دوره‌های فشرده یک ساله را هم ارائه می‌دهند. این‌ها همه به این معنی‌اند که می‌توانید سریع‌تر(و نه لزوما موفقیت آمیزتر) به بازار کار وارد شوید. اگر شما از لحاظ‌های دیگر آماده باشید این ورود سریع به نفع کاریابی شماست.

 

عملی‌تر بودن:

دوره‌های فوق لیسانس در کانادا معمولا از دوره‌های لیسانس یا دکترا بیشتر با تقاضای واقعی بازار کار تناسب دارند و جنبه‌های عملی آن‌ها بالاست. البته این مسئله به نوع رشته و شیوه‌های ارائه دوره هم بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. علاوه بر این، برخی دوره‌های فوق لیسانس دارای شرایط کو-آپ و کار در محل هم هستند که مسلما این دوره‌ها برای کاریابی موفق شرایط بهتری را ایجاد می‌کنند.

داشتن مدرک تحصیلی کانادایی با شرح درس و معرف‌های خود:
مزیت دیگر این دوره‌ها این است که در آن شرح درس‌های آشنا برای کارفرمایان و همچنین مدرسینی که می‌توانند معرف شما باشند فراهم می‌شود. مثلا اگر شما در مقطع کارشناسی ارشدِ دانشگاه یورک تحصیل کنید، می‌توانید با اشاره به دروسی که گذرانده‌اید و نام بردن از اساتید برجسته‌ای که به شما درس داده‌اند و یا برایتان توصیه‌نامه نوشته‌اند (و بعید نیست استاد، همکار یا دوست مصاحبه کننده شما هم بوده باشند) بر روی مصاحبه کننده شغلی خود تاثیر مثبتی بگذارید.

 

انواع رشته‌های فوق لیسانس:

هر چند همه دوره‌های این مقطع را فوق لیسانس می‌نامند اما در واقع بسیاری از آن‌ها اصلا شبیه یکدیگر نیستند. ارشدها ممکن است بر اساس تعریفی که از رشته شده یا دسته بندی موجود در زیرمجموعه خود آن‌ها (که به نحوه انتخاب واحد از سوی متقاضی بستگی دارد) حداقل بر سه نوع باشند:
مرحله بالاتر از رشته لیسانس با معلوماتی تکمیلی:
این نوع عادی‌ترین نوع است و و تقریباً مشابه همه دوره‌ها در ایران است. در این گونه موارد یک رشته لیسانس همنام یا بسیار شبیه وجود دارد و اکثر واحدهای دوره‌ی فوق، در ادامه یا تکمیل واحدهای دوره لیسانس است. پس بر اساس تحصیلات و نمرات دوره‌ی لیسانس، ممک است شما مجبور باشید برای طی این دوره، برخی از واحدهای دوره لیسانس را دوباره بگذرانید. گذراندن چنین دوره‌هایی می‌تواند مفید باشد، در صورتی که اینکه شما در بررسی‌های خود فهمیده باشید این کار واقعا ضروری است.

 

مرحله‌ی قبل از دوره دکتری:

در این گونه رشته‌ها افرادی وارد دوره‌ی فوق لیسانس می‌شوند که قصد دارند حتماً دوره‌ی دکتری را پشت سر بگذرانند. در واقع این دوره‌ها بیش از این‌که فوق لیسانس باشند، پیش-دکترا هستند. معمولا طول این دوره‌ها بسیار کوتاه‌تر از دوره‌های فوق لیسانس تکمیل لیسانس است. توصیه ما این است که به هیچ وجه سراغ این رشته‌ها نروید که بعدا به دلیل آن خواهیم پرداخت.

 

فوق لیسانس‌های بین رشته‌ای:

این دوره‌ها در واقع بین دو یا چند رشته لیسانس قرار می‌گیرند. الان در ایران تعداد محدودی از آن‌ها وجود دارند اما تعداد آن‌ها در کانادا زیاد است. برای پذیرش در این رشته‌ها معمولا باید یک مدرک لیسانس _بدون توجه به اینکه نوع آن_ داشته باشید. این مدرک لیسانس ممکن است گاهی کمی محدود شده باشد، (مثلا در رشته‌های مهندسی) اما در تعریف کلی این رشته‌ها نسبت به رشته‌های دیگر عمومی‌ترند. برای کسانی که می‌خواهند زمینه‌ی کاری خود را تغییر بدهند یا کسانی که در ایران علایق متعدد داشته و به همین دلیل تجارب شغلی متنوعی دارند، این رشته‌ها می تواند مفید باشد. فقط باید دقت کنید که ابتدا مشخص کنید ادامه تحصیل در این رشته‌ها برای شما باعث فراهم شدن چه فرصت‌های شغلی و در کدام زمینه‌ها می‌شود و این که آیا این فرصت‌ها برای شما جذابیتی دارند یا خیر.

 

توجه به گرایش‌ها و انتخاب paper-based یا Course-Based

 

نکته‌ی دیگری که در مورد ادامه تحصیل در این مقطع مهم است، انتخاب یکی از دو وضعیت درس-محور یا پروژه-محور است. در وضعیت اول شما تمامی واحدهای درسی ضروری دوره فوق لیسانس را از میان دروس اجباری و انتخابی ارائه شده می‌گذرانید، اما در دومی تعداد قابل توجهی از واحدها را برای انتخاب موضوع یک تز و ارائه آن کنار می‌گذارید. این تز باید طی مراحل اداری و آکادمیک بر اساس هدایت و نظر یکی از اعضای هیات علمی دپارتمان انجام شود. معمولا کسانی این کار را انجام می‌دهند که می‌خواهند بعدا برای دکترا اقدام کنند و لذا موضوع مورد نظر، استاد مربوطه و نظایر آن اهمیت زیادی دارد چون می‌تواند در موفقیت فرد برای دوره دکترا اهمیت زیادی داشته باشد و چه بسا به عنوان بخشی از پروژه دکترای وی یا مقدمه ای بر آن محسوب شود. در واقع یکی از روش هایی که میان دو گروه اول از تعاریف بالا تفکیک ایجاد می کند همین نحوه انتخاب و گذراندن واحدها است.

error: Content is protected !!