2024/04/19

صدور حدود ۲۴ هزار ویزا از طریق مسیر مهاجرتی استعداد جهانی تنها طی دو سال

مسیر مهاجرتی

صدور حدود ۲۴ هزار ویزا از طریق مسیر مهاجرتی استعداد جهانی تنها طی دو سال

در هفته‌ی گذشته، دو سال از رونمایی از مسیر مهاجرتی استعداد جهانی –  Global Talent Stream  – گذشت. کانادا تاکنون از طریق این مسیر مهاجرتی از ۲۴ هزار کارگر ماهر خارجی استقبال کرده است. مسیر مهاجرتی Global Talent  به کارفرمایان کانادایی این امکان را می‌دهد تا دسترسی راحت‌تری به کارگران خارجی دارای مهارت در ۱۳ شغل مختلف در رشته‌های فناوری اطلاعات، علوم تجربی، فناوری، مهندسی و ریاضیات – یعنی رشته‌های موسوم به  STEM – داشته باشند.

 

مشاغلی که توسط این مسیر مهاجرتی پوشش داده شده‌اند عبارتند از مهندس نرم افزار، برنامه نویس کامپیوتر، مهندس کامپیوتر و طراح و توسعه‌دهنده‌ی وب. احمد حسین وزیر مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده است:«از آن‌جا که بخش فناوری کانادا سال ها در جذب استعدادهای مورد نیاز خود با چالش مواجه شده است، مسیر مهاجرتی استعداد جهانی را با این ذهنیت ایجاد کردیم تا کارگران خارجی دارای مهارت را جذب کنیم».

 

شورای فناوری ارتباطات و اطلاعات کاتادا پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۱ تعداد آگهی‌های شغلی در بخش فناوری اطلاعات به ۲۱۶ هزار خواهد رسید. دولت کانادا در ماه مارس اعلام کرد که قصد دارد مسیر مهاجرتی استعداد جهانی را دائمی کند. این اقدام با استقبال شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات کانادا و سایر نهادها مواجه شد.

 

از طریق این مسیر مهاجرتی، کارفرمایان دیگر ملزم نیستند که اثبات کنند برای استخدام نیروی ماهر خود ابتدا به سراغ کانادایی‌ها و دارندگان اقامت دائم کانادا رفته‌اند و مستقیما می‌توانند کارگران ماهر خارجی را استخدام کنند. در این بیانه آمده است که: «با اینک‌ه کارگران کانادایی جزو تحصیل کرده‌ترین و ماهرترین نیروهای کار هستند، اگر قرار است شرکت‌های کانادایی مزیت رقابتی خود را در جهان حفظ کنند باید بتوانند مغزهای برتر را نیز از سراسر جهان جذب کنند». از سال ۲۰۱۷ تا کنون بیش از هزار و ۱۰۰ کارفرمای کانادایی از مسیر مهارتی استعداد جهانی استفاده کرده‌اند.

 

۲۵ درصد کارگرانی که از این طریق به کانادا آمده‌اند آمریکایی هستند و اکثریت آن‌ها را شهروندان هند تشکیل می‌دهد. حدود ۱۶ هزار عضو خانواده این کارگران را همراهی کرده‌اند و از مزایای ویزای کاری و تحصیلی بهره مند شده‌اند.

 

افزایش تقاضا برای کارگران بخش فناوری

کارفرمایانی که از مسیر مهاجرتی استعداد جهانی استفاده می‌کنند باید طرحی موسوم به  Labour Market Benefits Plan ایجاد کنند که در آن بیان شده باشد که استخدام کارگران خارجی ماهر چه مزایایی (نظیر اشتغال‌زایی و سرمایه گذاری در مهارت‌ها) برای آن‌ها به همراه دارد.

 

در این بیانه همچنین عنوان شده است که کارفرمایانی که از طریق این مسیر مهاجرتی کارگر جذب می‌کنند تعهد کرده اند که ۳۸ هزار شغل ایجاد کنند و بیش از ۱۱۳ میلیون دلار در توسعه مهارت ها و آموزش سرمایه‌گذاری کنند. همچنین در این بیانه گفته شده است که: «کانادا از طریق این مسیر مهاجرتی، در رقابت جهانی برای جذب استعدادهای برتر موفق خواهد شد و به رشد شرکت‌های کانادایی کمک می‌کند و شغل‌های بیشتری برای طبقه‌ی متوسط کانادا ایجاد می‌کند و اقتصاد قوی‌تری برای کانادا رقم خواهد زد».

 

گفتنی است در کانادا نیاز بالایی به کارگران دارای مهارت در بخش‌های فناوری وجود دارد و دارندگان این مهارت‌ها شانس بالایی برای اخذ اقامت دائم این کشور را دارند. مثلا می‌توان به Tech Pilot بریتیش کلمبیا اشاره کرد که مسیر اقامت دائم را برای کارگران بخش فناوری که در یکی از ۲۹ شغل دارای پیشنهاد کار هستند هموار می‌کند.

 

انتاریو نیز اعلام کرده است که قصد دارد مسیر مشابهی ایجاد کند، اما هنوز جزییاتی در این رابطه منتشر نکرده است. کارگران شاغل در بخش فناوری همچنین در سیستم اکسپرس انتری موفق عمل کرده‌اند؛ سیستم اکسپرس انتری مسیر اصلی مهاجرت و اقامت دائم کارگران خارجی دارای مهارت است.

 

بد نیست بدانید در سال ۲۰۱۷، متقاضیان دارای سابقه کار به عنوان تحلیلگر سیستم‌های اطلاعات، مهندسان نرم افزار و برنامه‌نویسان کامپیوتر، توسعه دهندگان رسانه‌های اینترکتیو بیشترین دعوتنامه برای تقاضا جهت اقامت دائم را از طریق اکسپرس انتری دریافت کرده بودند.

error: Content is protected !!