2024/03/19

مشکلات سد راه مهاجران به کانادا چه مشکلاتی ست؟

۱۰ مشکل اصلی در راه مهاجرت به کانادا

ساکن شدن در یک مکان جدید، فارغ از پیشینه‌تان، چالش‌های زیادی به دنبال دارد و بعضی از این چالش‌ها برای تمام مهاجران در سرتاسر جهان مشترک است. آیا از مشکلات مهاجرت به کانادا باخبرید؟

 

۱_ موانع زبانی

عجیب نیست که زبان بزرگ‌ترین مشکل افرادی‌ مهاجر است. توانایی برقراری ارتباط (یا ناتوانی در آن) تمام جنبه‌هایی از زندگی اجتماعی ما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. از اشتغال تا تحصیل گرفته تا برای ساده‌تر پیدا کردن راه و خرید غذا. آمریکا و کانادا، هر دو بیشتر از یک زبان غالب (اسپانیایی و فرانسوی) و چند زبان محدود دیگر که در اقلیت هستند دارند. برای کانادا، فرانسوی توسط دولت به عنوان یک زبان رسمی پذیرفته شده است.

 

اگر در صحبت به زبان انگلیسی مهارت ندارید ولی فرانسوی را به خوبی صحبت می‌کنید، کانادا گزینه‌ی بسیار مناسبی برای شماست. هر جایی که می‌خواهید بروید، ضروریست که حداقل یکی از زبان‌های رسمی کشور جدیدتان را یاد بگیرید. و همچنین شما می‌توانید که به صورت محلی یا بین‌المللی از طریق موسسات مربوط به دوره‌های مرتبط با زبان و فرهنگ کشور مورد نظرتان را ببینید. اگرچه نباید زبان مادری خود را کنار بگذارید. در بازار رو‌ به رشد جهانی کارفرمایان ممکن است برای توانایی‌ چند زبانه‌ بودن شما بیشتر از کسان دیگری که یک یا دو زبان را در رزومه‌شان ثبت کرده‌اند ارزش قائل شوند.

 

۲_استخدام

مشکل بعدی ذکر شده توسط بسیاری از مهاجرانی که زندگی خود را در یک کشور جدید شروع کرده‌اند پیدا کردن شغلی مناسب است. فراموش نکنید مطلبی که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم _مهارت‌های زبانی_ می‌تواند در انواع شرایط مفید واقع شود. شرایطی مثل بخش‌های بین‌المللی سرمایه‌گذاری تا ادارات دولتی، که مترجمان مناسب اندکی برای آنان یافت می‌شود.

در هر حال بسیاری از مهاجران جدید با دو مشکل اصلی روبه‌رو هستند؛ تبدیل سوابق‌شان و تجربه‌ی کار در حوزه‌ی محلی مربوط. این موارد ممکن است فرد را در تنگنا قرار دهد. در بسیاری از حوزه‌های قضایی (همین‌طور کانادا) این امکان وجود دارد که بتوانید سوابق خود را قبل از ورود به کشور جدیدتان تبدیل کرده تا وقتی وارد کشور می‌شوید بتوانید در شغل‌های مربوطه فعالیت و سابقه کاری مرتبط در حوزه‌ی محلی پیدا کنید.

 

۳_اسکان

هر کسی که به منطقه‌ی جدیدی نقل مکان می‌کند در مرحله‌ی اول به دنبال خانه گشتن است. طبیعتا مشکلات زبانی می‌توانند برای مهاجران مشکلات بزرگی ایجاد کنند، اما نداشتن اطلاعات درباره‌ی بازار ملک در محل مورد نظر شما و برای یافتن خانه در کشور جدیدتان هم می‌تواند یک مشکل اساسی باشد. از قبل تحقیق کردن می‌تواند یکی از راه‌های مناسبِ برطرف کردن این مشکل باشد و اینترنت نیز به شما اجازه می‌دهد تا با شرایط فعلی مکان مورد نظرتان بیشتر آشنا شوید.

باید باز هم خاطر نشان کنیم که در هر کشوری، سازمان‌های ملی و دولتی به شما پیشنهاداتی ارائه می‌کند و همچنین ممکن است برنامه‌هایی مخصوص برای افراد تازه‌وارد به کشور در نظر داشته باشند. در آمریکا و کانادا یک بخش از سازمان اسکان ملی(CMHC)  به مهاجران اختصاص داده شده است تا بتوانند اطلاعات مربوطه را به‌دست آورند و در جریان روند این امور قرار بگیرند.

 

۴_دستیابی به خدمات

نوع و کیفیت خدمات موجود در کشور جدید معمولاً با کشور مبدا متفاوت است. اکثر مهاجران ذکر کرده‌‌اند که دانستن خدمات موجود برای آنان مشکل بزرگی است. خدماتی که شامل موارد مهمی از جمله سلامتی، مشاوره‌های حقوقی و دسترسی به خدمات اجتماعی و روانی را می‌شود.

اینجا مسئله‌ی زبان دوباره می‌تواند به صورت نامحسوس مشکل‌ساز شود و مثل قبل، از پیش تحقیق کردن می‌تواند دسترسی به انواع خدمات در کشور جدید را ممکن کند. در اکثر کشور‌ها سازمان‌های خدمات اجتماعی اولین مکان برای دریافت کمک در این زمینه‌ هستند. اگر زبان همچنان از مشکلات شماست، امروزه اغلب مترجمانی در این مکان‌ها هستند که حق و حقوق شما را برایتان توضیح می‌دهند و به شما می‌گویند که از کجا و چگونه به کمک‌ها یا خدمات مربوطه دسترسی پیدا کنید.

 

۵_مسائل مربوط به رفت‌وآمد

دسترسی به وسائل نقلیه بسیار اهمیت دارد، زیرا آن‌ها دسترسی به محل تحصیل و کارتان را برایتان ساده‌تر می‌کنند. مهاجران اغلب با دو سطح از مشکلات مواجه می‌شوند. مشکل اول این است که ممکنن است گواهینامه‌ی رانندگیتان در کشور جدید معتبر نباشد، که در این صورت برای معتبر کردن آن احتمالا باید یک سری هزینه پرداخت کنید. و باز هم مشکل زبان باعث می‌شود درک یا حتی پیدا کردن سرویس‌های حمل‌و‌نقل عمومی برایتان دشوار شود. در کانادا گواهینامه رانندگی توسط دولت منطقه‌ای یا استانی صادر می‌شود، نه دولت مرکزی. و شما باید قوانین مخصوص به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید را بررسی کنید.

معمولاً ابتدا می‌توانید با گواهینامه‌ی مربوط به کشور مادریتان رانندگی کنید. و برای این کار شما باید دارای اجازه‌نامه‌ی رانندگی بین‌المللیIDP) ) باشید. جدول زمانی حمل‌و‌نقل عمومی نه‌تنها برای مهاجران، بلکه حتی برای مردم ساکن در آن منطقه نیز می‌تواند چالش‌‌بر‌انگیز باشد. نکته‌ی مثبت این است که در اکثر شهرهای بزرگ ،شرکت‌های حمل‌و‌نقل معمولاً اطلاعات را به صورت چند‌زبانه در جداول زمانی و خدمات مربوطه ارائه می‌دهند.

 

۶_ تفاوت‌های فرهنگی

این مسئله مسلما از بدترین مشکلات نیست. بلکه مواردی مثل مسکن، شغل، رفت‌آمد و خدمات اولویت دارند. در هر حال بسیاری از مهاجران گفته‌اند که به محض ورود تفاوت‌های فرهنگی تأثیر بزرگی روی آن‌ها گذاشته است. این موضوع شامل مسائل اجتماعی و یا مسائل مهم‌تری مثل رفتار‌ها در قبال موارد مربوط به جنسیت، مذهب، اخلاق و مسائل جنسی است که در کشور جدید ممکن است بسیار متفاوت باشند.

این مسئله ممکن است هم برای مهاجران و هم برای مردم مرتبط با آن‌هامشکلاتی را ایجاد کند. این امر ممکن است حتی به تنهایی مهاجران منجر شده و مشکلات روانی به وجود آورد. این اهمیت زیادی دارد که قبول کنیم که ممکن است ارزش‌ها متفاوت باشند و این چیزی نیست که شما بتوانید کنترل کنید. پذیرفتن تفاوت‌های ارزشی به این معنا نیست که آنان را جزئی از اعتقادات خودتان قلمداد کنید، بلکه شما باید با آن‌ها آشنا شوید و قبول کنید که بقیه ممکن است عقاید متفاوتی داشته باشند.

 

۷_دردسرهای مربوط به کودکان

والدین با به همراه آوردن کودکان خود به کشور جدید با دو مسئه‌ی اساسی روبرو می‌شوند. کودکان به سرعت از طریق مدرسه خود را با فرهنگ جدید وقف می‌دهند و ممکن است برای والدین خودشان «خارجی» به‌ نظر برسند. اول این‌که به یاد داشته باشید مهم نیست که از کجا آمده باشید، نوجوانان همیشه با خانواده غریبه‌اند. دوماً، بسیار مهم است که بتوانید بین آموختن احترام به فرهنگ و استانداردهای خود به فرزندتان و و درگیری‌های مخصوص خودش  تعادل ایجاد کنید.

یکی از دلایل مهاجرت، فراهم کردن زندگی بهتر برای فرزندان است و برای رسیدن به این هدف شما باید درگیری‌های شخصی آن‌ها را تا حدی درک کنید. مسئله‌ی دومی که اغلب والدین با آن درگیر هستند این است که به دلیل مشکلات زبانی  کمک به فرزندان در تکالیفشان دشوار می‌شود. که دوباره مدارس، خدمات اجتماعی و گروه‌های اجتماعی مختلف می‌توانند کمک مؤثری در این زمینه باشند.

 

۸_پیش‌داوری و نژادپرستی

یکی از جنبه‌های ناراحت‌کننده‌ و یکی از مشکلات مهاجرت به کانادا در سرتاسر دنیا همین مسئله‌ی ژادپرستی است. اگرچه با قوانین پیشرو و تنوع اجتماعی رو به رشد کانادا این مورد تقریبا برطرف شده است. خدمات حمایت، از جمله خدمات اجتماعی، گروه‌های اجتماعی و خصوصی‌تر به همراه نیروهای پلیس‌ امروزه که تنوع نژادی بالا و قوانین ضد نژادپرستانه‌ی شدیدی دارند، همه و همه به کسانی که با مشکل نژادپرستی درگیرند، کمک می‌کنند. در کانادا چندین گروه‌ محلی و ملی وجود دارند که با مقوله‌ی نژادپرستی در جنگند و همچنین با توجه به منشور حقوق و آزادی کانادایی تمایزگذاری بر اساس قومیت غیرقانونی است.

 

۹_تنهایی

از دست دادن حمایت دوستان، خانواده و حلقه‌های اجتماعی بزرگ‌تر می‌تواند از عوامل تأثیرگذاری باشد که باعث ایجاد مشکلات برای مهاجرین می‌شود. افرادی که از عادت به ساختارهای حمایتی سنتی کرده‌اند در کشورهای غربی که در آن اکثرا فردگرایی بر مسئله خانواده غلبه می‌کند دچار احساس گم‌شدگی، غریبگی و عدم پذیرش می‌شوند. در حقیقت در کانادا از همه لحاظ جمعیت‌های متنوعی وجود دارند و در شهر‌های بزرگ اجتماعاتی از کشورهای مختلف یافت می‌شوند. این گروه‌های اجتماعی که راهنما و حامی افرادیند که زندگی خود را در یک محیط خیلی متفاوت شروع می‌کنند، کانادا را به مکانی ایده‌آل مبدل می‌کند.

 

۱۰_آب‌وهوا چه تاثیری در مشکلات مهاجرت به کانادا دارد؟

این یکی دیگر از مشکلاتی است که مردم هنگام مهاجرت با آن روبه‌رو می‌شوند. بسیاری از مردم کانادا را با هوای سرد و برف و یخ می‌شناسند، اما این کاملا درست نیست. کانادا کشوری پهناور است که بخش بزرگی از قاره را در برمی‌گیرد و اقلیم آن نیز همانند مردمش بسیار متنوع است. بسته به جایی که برای زندگی انتخاب می‌کنید _از چمن‌زارهای خشک تا آب‌وهوای قطبی در شمالی‌ترین نقاط_ این کشور در تابستان بالاترین دما را با ۳۵ درجه سانتی‌گراد و تا -۲۵ درجه در زمستان تجربه می‌کند.

پرجمعیت‌ترین نقاط مناطق جنوبی کانادا در کنار مرز آمریکا هستند که آب‌ و‌هوای معتدلی دارند.(مخصوصا در مناطق ساحلی) در غرب، استان بریتیش کلمبیا دما و آب ‌و‌هوایی مثل بریتانیا و اروپای غربی دارد. برای اکثر مهاجران، هر‌کجا که ساکن شوند، تطبیق با آب‌و‌هوا موضوعی ضروری است و کانادا هم گزینه‌های فراوانی در این زمینه ارائه می‌دهد.

 

برای انتخاب بهترین مسیر برای گرفتن وقت سفارت کانادا،اخذ ویزای کانادا و در نهایت اقامت در کانادا اصلا نگران نباشید. تیم مهاجرتی ایران مهاجر همواره در تلاش است که به یاری شما بیاید و تمام این مشکلات را به راحتی از میان بردارد. برای کسب راهنمایی و اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

error: Content is protected !!