2024/04/20

مهاجرین به کبک باید حتما همیشه در این استان بماند یا الزامی وجود ندارد؟

هر متقاضی زمانی که درخواست مهاجرت به کبک می‌دهد اظهار تمایل خود به زندگی و کار در این استان را نشان می‌دهد. در غیر این صورت، این استان بر اساس توافق‌نامه‌اش با فدرال که به Quebec Accord موسوم است، اساسا اختیار بررسی تقاضا را ندارد.

اظهار خلاف واقع در تقاضای مهاجرت جرم محسوب می‌شود و می‌تواند موجب باطل شدن پروسه و حتی گاهی بازگرداندن فرد به کشور مبدا بشود. در قوانین مهاجرت اظهار خلاف واقع را Misrepresentation می‌گویند.

براساس قوانین حقوق بشر و نیز منشور حقوق و آزادی‌های کانادا، انتخاب محل زندگی از حقوق اولیه انسانی است و هیچ کس را نمی تواند به زندگی در محل معین مجبور ساخت.

با توجه به این نکته می‌شود گفت:

 

زمانی که کسی از روش‌های مهاجرتی کبک استفاده می‌کند تصور بر این است که او قصد دارد در کبک زندگی کند. اما از طرفی باید ورقی با همین مضمون را امضا کرد و این قصد تا زمان ورود به کانادا نباید نقض شود. و اگر بشود ویزایی در کار نیست. پس از ورود، او دیگر متقاضی مهاجرت نیست و مقیم دائم کاناداست و حق این را دارد که بر اساس قوانین هر نقطه از خاک کانادا را برای زندگی انتخاب کند.

 

اگر فرد بعد از دریافت ویزا و ورود به کبک بلافاصله راهی تورنتو یا ونکوور شود عملا اعلام کرده است که به دولت کانادا و کبک دروغ گفته و از ابتدا قصد اقامت در کبک را نداشته است. دولت کانادا و نیز کبک می‌توانند (اگرچه تاکنون همچین کاری نکرده‌اند) موضوع را پیگیری کرده و فرد را مورد تعقیب قرار دهند. استدلال شما در زمینه حقوق بشر نیز پذیرفته نیست چرا که کسی شما  را مجبور به اقامت در محل خاصی نکرده‌ بلکه از چگونگی عملکردتان در انتخاب محل زندگی اظهار خلاف واقع شما را در زمان تقاضا اثبات کرده‌اند.(به نوعی فقط دستتان را رو کرده‌اند.)

 

ولی اگر متقاضی وارد کبک بشود و مدتی را در این استان سر کند(هر چند کوتاه ) و در این مدت حس کند که کبک امکان رشد کافی را ندارد یا او از شرایط محیطی، زبانی و … استان راضی نیست، و سپس تصمیم بگیرد که در محل دیگری اقامت کند هیچ مشکلی وجود ندارد. زیرا امکان اثبات اظهار خلاف واقع وجود ندارد و وی در عمل همان‌گونه که ذکر کرده بود برای کار و زندگی به کبک آمده ولی شرایط را مناسب ندیده و با استفاده از حق انتخاب محل زندگی به جای دیگری رفته است.

 

بنابراین به طور خلاصه اگر دارندگان ویزای اقامت کانادا از طریق کبک در این استان فرود بیایند و مدتی هر چند کوتاه را در این استان بمانند و سپس استان را ترک کنند در آینده دچار مشکل نخواهند شد.

 

نکته اینکه این استدلال برای کسانی که از طریق کارافرینی به این استان می‌آیند و باید شرط تجاری خود را انجام دهند صدق نمی‌کند و آنان به دلیل دیگری باید در این استان تا زمان رفع شرط بمانند.

 

باید توجه کرد که در عمل دولت  تاکنون به این دلیل اقدام به تعقیب افراد نکرده است و یا حداقل در این زمینه چیزی یافت نشده است.

error: Content is protected !!