2024/04/24

چگونه می توانیم مجوز تحصیل در کانادا را دریافت کنیم؟

بیشتر دانشجویان ملل مختلف برای تحصیل در کانادا نیاز به مجوز تحصیل هستند.

مبنای واجد شرایط بودن:

برای اینکه برای ثبت نام فرم جهت دریافت مجوز تحصیل واجد شرایط باشید، متقاضی باید:

۱-یک نامه ی قبولی از یک مرکز آموزشی تعیین شده دریافت کند تا فرم مربوط به مجوز تحصیل را پر کند.

۲-ثابت کند که یک منبع مالی مناسب برای تامین شهریه ی سال اول و همچنین هزینه های زندگی و هزینه ی حمل و نقل مربوط به برگشت به محل زندگیش را دارد.

۳-در صورتی که فرد قصد تحصیل در مونترال یا جای دیگری در استان کبک را دارد باید گواهی قبولی کبک یا (CAQ) را دریافت کند.

۴-سابقه اش پاک باشد. متقاضیان با سابقه ی جنایت کارانه یا کسانی که احتمال دارد برای امنیت کانادایی ها خطری ایجاد کنند ممکن است رد شوند. (IRCC) ممکن است از متقاضی بخواهد که یک مدرک رفع اتهام از پلیس تهیه کند.

۵-وضع سلامتی خوبی داشته باشید. (IRCC) ممکن است از شما بخواهد که یک فرم آزمایشات پزشکی را تکمیل کنید؛و مامور مهاجرت را راضی کنید که بعد از به پایان رسیدن مجوز حق تحصیلتان کانادا را ترک می کنید.

همچنین متقاضی ممکن است نیاز داشته باشد که فایل های زیر را نیز تکمیل کند:

۱-گذرنامه برای متقاضی و تمام اعضای خانواده‌ای که در درخواستنامه ذکر شده‌اند.

۲-دو عکس گذرنامه برای متقاضی و هر عضو خانواده ای که در درخواست‌نامه قید شده، به همراه نام کامل تاریخ تولد که باید پشت هر عکس نوشته شود.

۳-فتوکپی گواهی ازدواج، در صورت نیاز.

۴-و هر پرونده دیگری که توسط دفتر ویزا مشخص شده است.

 

همراهی اعضای خانواده

فرد متقاضی برای مجوز تحصیل کانادایی ممکن است اعضای خانواده خود را نیز در درخواستش قید کند، پس ممکن است آن‌ها متقاضی را در کانادا همراهی کنند. اگر فرد همراهی کننده همسر متقاضی باشد ممکن است بتواند یک مجوز کار آزاد دریافت کند، و فرزندان کم سن می‌توانند در مقاطع دبیرستان و راهنمایی کانادایی تحصیل کنند.

درخواست برای مجوز تحصیل:

افراد علاقه‌مند به ادامه‌ی تحصیل که واجد شرایط هستند و مدارک صحیح در دست دارند، می‌توانند برای دریافت مجوز تحصیل، به صورت آنلاین یا کاغذی، اقدام کنند. درخواست کاغذی باید به یک دفتر پردازش روادید در خارج از کانادا تحویل داده شود.

مهم است که به محض دریافتِ نامه‌ی قبولی برای درخواست مجوز تحصیل اقدام شود. مدت زمان بررسی مجوز تحصیل متفاوت است، و متقاضی‌ها ممکن است با کمی تاخیر در مواقع شلوغ مواجه شوند، مخصوصا در ماه‌های تابستان.

حمایت مالی

متقاضیان مجوز تحصیل کانادایی باید ثابت کنند که پول کافی برای پرداخت هزینه‌های سال اول شهریه دارند. آن‌ها همچین باید منابع مالی‌ای برای پشتیبانی از خودشان و تمام اعضای خانواده ای که آن ها را همراهی می کند در هر سال داشته باشند.

منابع مالی می‌توانند با یکی از روش‌های زیر اثبات شوند:

• اگر پول به کانادا منتقل شده، بیانیه ی حساب بانکی کانادایی به نام متقاضی

• مدرک یک وام دانشجویی یا تحصیلی از یک موسسه ی مالی

• وضعیت بانکی متقاضی در چهار ماه گذشته

• یک مبلغ بانکی به صورت ارز

•مدرک پرداخت شهریه و هزینه های اقامت

• یک نامه از طرف فرد یا موسسه ای که پول شما را تامین می کند

• مدرکی دلال بر وجود یک بورس تحصیلی یا مبلغ سرمایه گذاری شده ای از خارج از کانادا

• خانواده یا دوستان متقاضی ممکن است نامه ای را ارائه دهند دال بر این که فرد متقاضی را در طول تحصیلش از نظر مالی حمایت خواهنند کرد.

اگر یک درخواست مورد قبول واقع شود، متقاضی موارد زیر را دریافت می کند:

• یک نامه ی معرفی که موافقت با درخواست را تایید می کند. این نامه مجوز تحصیل نیست. متقاضی باید پس از رسیدن به کانادا نامه‌ی معرفی را به اداره‌ی مهاجرت ارائه بدهد. سپس اداره‌ی می‌تواند مسئله ی مجوز تحصیل را مطرح کند.

• یک مجوز الکترونیکی سفر، اگر فرد از کشوری می آید که شهروندان نیاز به (ETA) دارند.در همچین شرایطی (ETA) به همراه نامه‌ی معرفی ارسال می‌گردد.

• به محض اینکه (eTA) به گذرنامه متقاضی متصل شد، متقاضی باید با گذرنامه‌ای که در درخواست‌نامه‌ی مجوز حق تحصیل استفاده کرده سفر کند.

• یک ویزای اقامت موقت (TRV)، در صورتی که فرد از کشوریست که در آن شهروندان نیازمند (TRV) هستند.

• ویزای اقامت موقت همراه با گذرنامه خواهد بود. حامل آن باید قبل از انقضای تاریخ TRV وارد کانادا شود.

• TRV همچنین نشان می‌دهد که دارنده‌ی آن می تواند فقط یک بار وارد کانادا شود (ویزای یک بارورود) و یا چند بار (ویزای چند بار ورود). از سال ۲۰۱۴، برای تمامی متقاضیان به صورت خودکار TRVهای چند بار ورود در نظر گرفته شده‌‌ است.

• ارائه یک درخواست‌نامه‌ی فردی برای مجوز تحصیل نیازی به ارائه‌ی یک درخواست‌نامه‌ی جدا برای TRV ندارد. اگر درخواست‌نامه تایید شد، TRV همراه با نامه‌ی معرفی مطرح می‌شود.

چگونه می توانیم مجوز تحصیل در کانادا را دریافت کنیم؟

تمدید مجوز تحصیل

بعد از به دست آوردن مجوز تحصیل، دانشجو ممکن است بخواهد مجوزش را در طول دوره درسیش در کانادا تمدید کند یا تغییر بدهد. درباره شرایط و نکات مربوط به این کار بعدا صحبت خواهیم کرد.

اگر یک دانشجوی مشغول به تحصیل در یک موسسه قصد داشته باشد موسسه، برنامه تحصیلی یا سطح تحصیلش را تغییر دهد، نیازی ندارد که برای یک مجوز تحصیل جدید درخواست دهد. با این وجود او باید IRCC را از تغییر موسسه‌اش باخبر سازد. برای مثال، یک دانشجو ممکن است بخواهد بدون دخواست مجوز تحصیلی جدید از سطح لیسانس به سطح دکتری یا از رشته‌ی جغرافیا به رشته‌ی فلسفه و یا از یک دانشکده به یک دانشگاه برود. این فرد این فرد نیازی به درخواست دادن برای تغییر شرایط مجوز تحصیلیش ندارد. دانشجو می‌تواند تا زمانی که مجوزش معتبر است در کانادا تحصیل کند.

با این حال، هر دانشجوی خارجی که از مدرسه‌ی ابتدایی به دبیرستان می‌رود یا ار دبیرستان به مقطع دیگری، نیازمند است تا درخواست بدهد که تغییراتی در مجوز تحصیلش ایجاد کنند. درخواست‌‌نامه باید به مرکز بررسی پرونده‌ی IRCC در ورژویل واقع در آلبرتا ارائه شود.

 

بعد از فارغ التحصیلی، خیلی از دانشجویان تصمیم می گیرند برای زندگی و کار در کانادا باقی بمانند.

مجوز تحصیل ۹۰ روز بعد از فارغ التحصیلی از اعتبار خارج می شود، بدون توجه به تاریخی که در خود مجوز تحصیل نوشته شده است. بسیار مهم است که این فارغ التحصیلان وضعیت خود را ظرف ۹۰ روز پس از فارغ التحصیلی با (IRCC) در میان بگذارند، در غیر این صورت ممکن است موقعیتشان در کانادا را از دست بدهند.

بسیاری از فارغ التحصیلان واجد شرایطند که برای مجوز کار فارغ التحصیلان یا  (PGWP) درخواست بدهند. این مجوز اجازه می دهد که بعد از فارغ التحصیلی تا سه سال در هرجایی در کانادا مشغول به کار شوید. تجریه ی کاری به دست آمده در این دوره ممکن است برای درخواست اقامت دائم در کانادا تاثیرگذار باشد، مخصوصا از طریق برنامه هایی مثل:

As the Canadian Experience Class

Certain Provincial Nominee Programs (PNPs)

چگونه می توان بدون مجوز حق تحصیل در کانادا تحصیل کرد؟

اگر یک فارغ التحصیل بین المللی برای (PGWP) درخواست ندهد، می تواند برای تثبیت کردن وضعیت قانونی خود در کانادا طبق گام های زیر عمل کند:

• درخواست کند وضعیتش را به ملاقات کننده تغییر دهند.

• برای یک مجوز تحصیل دیگر درخواست بدهد تا در یک برنامه ی تحصیلی دیگر ادامه دهد. برای مثال،فرد فارغ التحصیل ممکن است بخواهد پس از دریافت مدرک لیسانس برای گرفتن مدرک دکتری اقدام کند.

• یا کانادا را ترک کند.

error: Content is protected !!