2024/04/25

نکاتی درباره‌ی مدیریت بهتر حساب پس‌انداز تحصیلی یا RESP

 

حساب پس‌انداز تحصیلی یا حساب ثبت شده پس انداز تحصیلی Registered Education Saving Plan یا RESP راهی است برای تامین هزینه تحصیلی فرزندان خود. این حساب را می توان تقریبا با هر موسسه مالی کانادایی مانند بانک ها، اتحادیه های اعتباری (تعاونی های مالی) یا سازمان های مدیریت مالی باز کرد.

کاهش ریسک

وقتی فرزند شما به مرحله‌ی نوجوانی رسید (فاصله سنی ۱۳ تا ۱۹ سال) باید دقت کنید که آن حساب RESP که برای او باز کرده‌اید، ترکیب محتاطانه‌ای از انواع دارایی‌ها باشد. وقتی می‌دانید که پنج سال بعد نیاز است از موجودی این حساب برای تحصیل فرزندتان برداشت کنید، عاقلانه‌تر این است به جای صرف آن در سرمایه‌گذاری سهام آن را صرف خرید اوراق قرضه‌‌ی کوتاه مدت یا قرارداد سرمایه‌گذاری تضمین شده  (Guaranteed Investment Contract) _که به GIC نیز معروف هستند_ کنید تا حسابتان در کمترین خطر ممکن قرار بگیرد.

 

اگر در افتتاح حساب RESP تاخیر داشته‌اید، سعی کنید دچار وسوسه‌ی سرمایه‌گذاری در سهام‌های فرار با پول خود و قمار نشوید. اگر بازار دچار سقوطی ناگهانی شود، ضربه‌ی وارده به گونه‌ایست که دیگر نخواهید توانست از پس تامین هزینه‌های تحصیلی فرزندتان برآیید.

 

حساب مشترک

 

مرگ شما چه تاثیری بر روی حساب RESP شما خواهد گذاشت؟ اگر فقط شما حساب را افتتاح کرده‌اید، پس با مرگتان موجودی حساب RESP شما نیز به عنوان دارایی‌اتان در نظر گرفته می‌شود که البته این امر باعث تاخیر در انتقال مالکیت و کسر هزینه‌های رونوشت گواهی شده وصیت‌نامه خواهد شد. اما اگر همسرتان در این حساب با شما شریک باشد قادرید از پرداخت هزینه‌های گفته شده دوری کنید. این کار باعث می‌شود که همسر شما در صورت فوت نابه هنگام شما، به راحتی بتواند مالکیت حساب RESP را در اختیار بگیرد.

 

والدین صاحب حساب

 

اگر یک پدربزرگ یا مادربزرگ افتتاح‌کننده‌ی یک حساب پس‌انداز RESP باشند، خطرات گفته شده به مراتب بیشتر خواهد شد و احتمال بیشتری وجود دارد که این موجودی به عنوان دارایی فرد حساب شود. حالا فرض کنید که چه می‌شود اگر نیاز باشد این موجودی صرف پرداخت بدهی‌هایی مثل مالیات بردرآمد یا مالیات بر ارزش افزوده‌ی املاک شود؟

 

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای حل این مشکل می‌توانند در وصیت‌نامه‌ی خود مستقیما به آن اشاره کنند. راه حل بهتری نیز وجود دارد و آن این است که حساب مورد نظرهرچه زودتر و در زمان حیات پدربزرگ یا مادربزرگ به نام والدین فرزندی شود که قرار است در آینده از این حساب نفع ببرد. احتمال این که یک حساب RESP که صاحبان جوان‌تر و البته مشترکی دارد بتواند تا تمام شدن تحصیلات تکمیلی نوه فرد همچنان دست نخورده باقی بماند خیلی بیشتر است.

 

RESP خانوادگی

 

آیا در صورت داشتن سه فرزند باید سه حساب پس‌انداز RESP جداگانه داشت؟ اگر یک یا دو فرزند شما نخواهند بعد از دیپلم ادامه تحصیل دهند این خطر وجود دارد که شما برای استفاده‌ از پول دولت مجبور به پرداخت جریمه شوید. برای کاهش این ریسک بهتر است که یک حساب RESP خانوادگی (با امکان انتفاع چند نفر از آن) افتتاح کنید.

 

اگر فقط یکی از فرزندان شما بعد از دبیرستان ادامه تحصیل دهد، آن فرزند می‌تواند کاملا از کلیه‌ی امکانات آن RESP استفاده کند.

 

به خاطر داشته باشید که حساب RESP تا ۳۵ سال بعد از افتتاح آن می‌تواند همچنان مفتوح بماند و ضرورتی به مسدود کردن یا فسخ آن نیست. بنابراین یک حساب RESP خانوادگی می‌تواند افرادی را که از آن منتفع می‌‌شوند در یک بازه‌ی زمانی طولانی و در سنین مختلف پوشش دهد.

error: Content is protected !!