2024/04/24

نکاتی درباره پوشش هزینه‌های زندگی از طریق وام تحصیلی

نکاتی درباره پوشش هزینه‌های زندگی از طریق وام تحصیلی

عملا تا چه حدی می‌شود روی کمک هزینه‌ها و وام‌ها (مثل OSAP) حساب کرد و باید چه مقدار پول از کشور مبدا خود فراهم کرد؟
در ادامه با توضیح چند نکته به این سوال پاسخ خواهیم داد.

۱- درباره امر ادامه تحصیل با دقت زیادی تصمیم‌گیری کنید. ادامه تحصیل لزوما نه خوب است و نه بد، چیزی که اهمیت دارد این است که در آینده شغلی شما چه تاثیری دارد و هزینه‌ی موردنیاز آن چقدر است؟ هزینه‌های مادی بخش کوچک و قابل جبران این ماجرا را تشکیل می‌دهند. بخش‌های مهم‌تری نیز وجود دارند که در آِنده به تفصیل درباره‌ی آن بحث می‌کنیم. قطعا اگر تحصیل با دقت و وسواس کافی، با توجه به واقعیت‌ها و نیازهای بازار کار صورت بگیرد، مزیت‌های بیشتری دارد و ارزش هزینه‌های آن را دارد.

۲- هیچ‌کس نمی‌تواند به ما بگوید که وام‌ها دقیقا چه مقداری هستند. برای محاسبه‌ی آن باید جنبه‌های مختلف وضع شخصی، خانوادگی و تحصیلیتان مورد بررسی قرار بگیرد تا رقم نهایی معلوم شود. این بررسی به عواملی از جمله تعداد افراد تحت تکفل، رشته تحصیلی، تخمین مخارج ماهانه، دارایی‌ها و درآمدهای گذشته، پس‌انداز‌های شما و عواملی از این دست مربوط است. مسلما اگر شما درآمد و پس‌انداز کمتری داشته باشید و یا تعداد افراد تحت تکفل شما بیشتر باشد این رقم بیشتر می‌شود. البته برای این مقادیر نیز سقفی وجود دارد که از طریق رجوع به سایت مربوطه می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید. بعد از این بررسی می‌توان گفت شما رقم وام دریافتی چقدر خواهد بود و همانطور که گفته شد رشته تحصیلی و محل تحصیل نیز اهمیت دارند. رشته‌هایی که _چه از نظر شهریه و چه هزینه‌های جانبی تحصیلی_ هزینه‌ی بیشتری نیاز دارند وام بیشتری دریافت می‌کنند. البته توجه داشته باشید که برخی رشته‌ها یا برخی مراکز آموزشی شامل OSAPنمی‌شوند پس قبل از بررسی این موارد، برای رشته‌ای تقاضا نفرستید.

تعداد افراد تحت تکفل زیاد به شما بستگی ندارد، اما برای مسائل دیگر با رعایت نکاتی می‌شود از کاهش بی‌دلیل رقم وام اجتناب کرد. مثلا اگر همه برنامه‌ریزی‌های شما با دقت کافی شما را به این نتیجه رسانده که باید حتما درستان را ادامه دهید پس نباید با پول زیادی وارد کانادا شوید، زیرا با موجودی خیلی زیاد نمی‌توانید تقاضای وام داشته باشید. دولت از شما مجوز می‌گیرد که حساب‌های شخصیتان را بررسی کند و شما هم در زمان درخواست وام اعلام می‌کنید که نمی‌توانید هزینه‌های مربوط به تحصیل خود یا اعضای خانواده را پرداخت کنید. برای مثال، اگر کسی ۶۰ هزار دلار در حسابش پول داشته باشد و تحصیل در دوره لیسانس سالانه برایش ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار هزینه بردارد، نمی‌تواند ادعا کند که به وام احتیاج دارد. حتی اگر استدلالش این باشد که با این مبلغ و با در نظر گرفتن سایر هزینه‌های زندگی، قادر نیست یک دوره چهارساله‌ی تمام‌وقت را به پایان برساند. پاسخ این استدلال این است که فعلا باید از پس‌انداز خودتان استفاده کنید و در سال‌های بعد و در صورت نیازبه وام تقاضای خود را اعلام کتید. معمولا افرادی که می‌خواهند از طریق خانواده‌‌ی خود یا منبع دیگری در کشور مبدا خود کمک هزینه‌ای دریافت کنند، این مبلغ را هر ماه یا هر دو سه ماه یک بار دریافت می‌کنند تا حساب بانکی آن‌ها بی‌جهت افزایش نیابد.

در زمان تهیه منزل یا خودرو، در برخی نکات بسیار دقت کرد. اگر شما مانند خیلی از ایرانیان در خرید خانه عجله کنید، دریافت وام دولتی انتاریو برای خودتان یا همسر و فرزندان‌تان به خطر می‌افتد. همین‌ نکته در مورد خرید اتومبیل نو یا اتومبیل گران‌قیمت نیز صدق می‌کند. هر اتومبیلی با قیمت بالای ۵ هزار دلار وام شما را کاهش می‌دهد.

۲- هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که این وام برای زندگی شما کافی است یا خیر. اگر شما با رعایت نکاتی که در بالا ذکر شد حداکثر وامی را که از نظر قانونی ممکن است، دریافت کنید و بعد هم یک زندگی کاملا دانشجویی را تشکیل دهید همین مبلغ می‌تواند کافی باشد. زندگی دانشجویی به این معناست که مکان اسکان شما واقعا با کمترین هزینه اتخاب شود، شیوه‌ی اقتصادی زندگی کردن از جمله درست خرید کردن و شناسایی فروشگاه‌های مناسب را یاد بگیرید، در منزل آشپزی کنید، ریخت و پاش بی‌دلیل نداشته باشید و غیره. در آن صورت شاید بتوانید با ترکیبی از وام و کمی هم درآمدهای جانبی زندگی مناسبی داشته باشید. شایان ذکر است که در این باره وضعیت خانوادگی نیز مهم است. از آن جایی که کمک هزینه‌ به ازای تعداد فرزندان و میزان درآمد سالانه به خانواده‌ها تعلق می‌گیرد، همین ارقام می‌توانند بخشی از نیازهای کل خانواده را پوشش دهد.

۴- رابطه‌ی بین هزینه‌های زندگی و وام تحصیلی بسته به سیاست‌های هر استان تفاوت دارد. مثلا در کبک که گسترش تحصیلات تکمیلی و ایجاد جاذبه برای تحصیل یکی از سیاست‌های محوری مسئولان استان است رقم شهریه‌ها خصوصا برای ساکنان استان پایین‌تر و شرایط دریافت وام تحصیلی بهتر است. همچنین هزینه‌های زندگی در این استان عموما پایین‌تر است به همین دلیل اکثر دانشجویان در کبک احساس می‌کنند که وام‌های دانشجویی برای گذراندن دوران زندگی تحصیلی کافیست. اما در استانی مثل انتاریو یا بریتیش ‌کلمبیا این موضوع صدق نمی‌کند و افراد معمولا به درآمدهای دیگر که ممکن است کارهای پاره‌وقت، کمک‌هزینه‌های تحصیلی دیگر یا وام‌های مکمل است نیاز داشته باشند.

۵- همانطور که قبلا درباره‌ی سیستم آموزش کبک توضیح داده‌ایم ، در بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌های این استان خصوصا در شهر مونترال امکان ادامه تحصیل به زبان انگلیسی موجود است و برای ادامه تحصیل در این استان ضرورتی برای دانستن زبان فرانسه وجود ندارد _اگرچه دانستن هر دو زبان رسمی کانادا برای کسب فرصت‌های شغلی مناسب بسیار سودمند است و به طور کلی سرمایه‌گذاری خوبی می‌باشد_ به علاوه دانشگاه‌ها و کالج‌های فرانسه‌زبان به دلیل کمک‌ها و توجه‌های دولتی از شرایط اقتصادی جذاب‌تری برای متقاضیان برخوردارند.

۶- زوج‌های جوان معمولا دوران تحصیلی بهتری را سپری می‌کنند. آن‌ها چه هر دو دانشجو باشند و یا طبق قرار قبلی بین خود تحصیل و کار را به صورت نوبتی پیگیری کرده باشند، بهتر می‌توانند از فرصت‌های تحصیلی، پلی به سوی یک آینده‌‌ی شغلی مناسب‌تر بسازند. این افراد معمولا الگوهای زندگی و مخارج خود را بهتر از هر کس دیگری با شرایط زندگی دانشجویی هماهنگ می‌کنند و به همین دلیل حداکثر بهره را از کمک‌هزینه‌ها و وام‌ها می‌برند. به همین دلیل به آن‌ها توصیه می‌شود قبل از مهاجرت زمینه‌های لازم برای این کار را فراهم کنند که معنای آن افزایش مهارت‌های زبانی، آماده‌سازی مدارک دانشگاهی و تحقیق و بررسی زمینه‌های شغلی مرتبط و نیاز احتمالی آنها به ادامه تحصیل است.

 

error: Content is protected !!