2024/04/20

کانادا در برخی استان‌ها با بحران کمبود نیروی کار رو به رو است!

نیروی کار کمبود

کانادا با بحران کمبود نیروی کار روبه روست!

گمان نمی‌کنیم این نکته بر کسی پوشیده باشد که کانادا، حداقل در برخی استان‌ها نظیر کبک، با بحران کمبود نیروی کار مواجه است. جدیدترین خبرها از این حکایت دارند که در کانادا، همچنان بسیاری از جایگاه‌های شغلی، علی‌رغم انتشار آگهی، خالی مانده‌اند و این بحران باقی مانده است.

 

یک سازمان غیرانتفاعی مرتبط با کسب و کارها از تمام احزاب سیاسی درخواست کرده است که در انتخابات پیش رو اقدامات مقتضی را در این راستا اتخاذ کنند. نرخ جایگاه‌های شغلی خالی مانده برای چهار فصل متوالی ۳٫۲ درصد بوده است. این بدین معنی است که ۴۲۹۰۰۰ شغل در بخش خصوصی حداقل به مدت چهار ماه طی فصل دوم سال ۲۰۱۹ بدون شاغل خالی مانده‌اند – این رقم حاکی از افزایش ۲۳۰۰۰ نفری نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

 

گزارش فدراسیون کسب و کارهای مستقل کانادا (CFIB)  نوشته است که:« گرچه ظاهرا جایگاه‌های شغلی پر شده‌اند اما هنوز در کانادا برخی جایگاه‌های شغلی هستند که کمبود نیرو دارند و اگر این مشکل حل شود نرخ متوسط ملی بالاتر خواهد رفت».

 

جایگاه‌های شغلی خالی مانده تحت تاثیر چشم اندازهای آتی، اندازه‌ی کسب و کارها و مشخصات آن‌ها است.

 

در این گزارش همچنان آمده است که: «ما شاهد فشار حداکثری برای افزایش دستمزد در این شرکت‌ها که با کمبود نیرو مواجه‌اند هستیم. گرچه این حجم از جایگاه‌های شغلی ظاهرا نشان از اقتصادی در حال رشد دارد اما نمی‌خواهیم کمبود نیروی کار به سد راه موفقیت کسب و کارها تبدیل شود».

 

در فصلی که گذشت، کارفرمایانی که حداقل یک جایگاه شغلی خالی داشتند، قصد داشتند تا میانگین سطح دستمزد سازمانی را تا ۲٫۳ درصد افزایش دهند. این در حالی است که طی همین مدت کسب و کارهایی که جایگاه شغلی خالی نداشتند افزایش ۱٫۵ درصدی را در دستور کار خود قرار دادند.

 

جغرافیای استان و اینکه صنعت مورد نظر چیست، در نرخ جایگاه‌های شغلی خالی مانده نقشی تعیین کننده دارد. مثلا، در استان‌های بریتیش کلمبیا و کبک، این نرخ در بخش خصوصی ۳٫۹ درصد است: در کبک، ۱۱۶۰۰۰ شغل خالی مانده و در برتیش کلمبیا ۷۴۷۰۰ شغل. نرخ بریتیش کلمبیا نسبت به سال پیش اندکی بالاتر رفته و نرخ کبک اندکی کاهش یافته است.

 

همچنین، نرخ جایگاه‌های شغلی خالی مانده در انتاریو و نیوبرانزویک نزدیک به متوسط ملی بوده است: انتاریو ۳٫۲ و نیوبرانزویک ۳٫۱ درصد. از سوی دیگر، در ساسکاچوان و آلبرتا نرخ جایگاه‌های شغلی خالی کاهش پیدا کرده است. در ساسکاچوان، جایگاه‌های شغلی خالی مانده در بخش خصوصی با اندک کاهش به ۲٫۱ درصد رسیده که حاکی از وجود ۷۴۰۰ شغل بدون کارمند یا کارگر است. این نرخ در آلبرتا به ۱٫۹ درصد رسیده است که پایین‌ترین نرخ در کل کانادا است. در جدول زیر، جایگاه‌های شغلی خالی مانده بر حسب هر استان آورده می‌شود.

 

مشاغل بدون شاغل تغییر نرخ خالی بودن استان
۱۱۶,۰۰۰ ۳٫۹% کبک
۷۴,۷۰۰ +۰٫۱% ۳٫۹% بریتیش کلمبیا
۱۶۹,۹۰۰ -۰٫۱% ۳٫۲% انتاریو
۷,۴۰۰ +۰٫۱% ۳٫۱% نیوبرانزویک
۱۱,۵۰۰ +۰٫۱% ۲٫۶% منیتوبا
۷,۱۰۰ ۲٫۳% نوا اسکوشیا
۱,۰۰۰ +۰٫۲% ۲٫۲% جزیره‌ی پرنس ادوارد
۷,۴۰۰ -۰٫۱% ۲٫۱% ساسکاچوان
۳,۰۰۰ +۰٫۱% ۲٫۰% نیوفاندلند و لابرادور
۳۱,۳۰۰ -۰٫۱% ۱٫۹% آلبرتا

 

 

برنامه‌های مهاجرتی کانادا؛ راه حل مشکل کمبود نیروی کار

کانادا برای بر طرف کردن این مشکل از تعدادی برنامه‌ی مهاجرتی استفاده می‌کند تا کارفرمایان کانادایی را با کارگران دارای مهارتی که می‌خواهند به کانادا مهاجرت کنند مرتبط سازد.

 

اکسپرس انتری

با اینکه اکسپرس انتری یک سیستم است نه برنامه‌ی مهاجرتی، اداره‌ی مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا از این سیستم  برای انتخاب تعدادی متقاضی مهاجرت کاری برای اقامت دائم استفاده می‌کند. این اداره این کار را از طریق سه برنامه‌ی زیر انجام می‌دهد:

 

  • Federal Skilled Worker Program
  • Canadian Federal Skilled Trades Class
  • Canadian Experience Class

همچنین گفتنی است برخی از برنامه‌های مهاجرت استانی جز سیستم اکسپرس انتری هستند.

 

بریتیش کلمبیا

پایلوت تکنولوژی برنامه‌ی مهاجرت استانی بریتیش کلمبیا همان‌طور که از نامش مشخص است برای جذب نیروی کار خارجی در بخش فناوری است. این پایلوت، نیروی کار خارجی را که مایل هستند در بریتیش کلمبیا کار و زندگی کنند انتخاب می‌کند. متقاضیانی که در یکی از ۲۹ شغل بخش فناوری پیشنهاد کار دارند به طور هفتگی انتخاب می‌شوند. این پایلوت در سال ۲۰۱۷ در پاسخ به نیاز استان به نیروی کار در بخش تکنولوژی ایجاد شد و تا ژوئن ۲۰۲۰ تمدید شده است.

 

مهاجرت به مناطق آتلانتیک کانادا

اما یکی دیگر از برنامه‌های مهاجرتی کانادا پایلوت مهاجرت آتلانتیک یا  Atlantic Immigration Pilot Program است که به کارفرمایان یکی از چهار استان آتلانتیک کانادا اجازه می‌دهد ظرف مدت زمان نسبتا کوتاهی نیروی کار بین المللی را استخدام کند. استان‌های شرکت کننده در ین برنامه عبارتند از نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، نوا اسکوشیا و جزیره‌ی پرنس ادوارد.

 

مهاجرت به مناطق شمالی و روستایی کانادا

پایلوت مهاجرت به مناطق شمالی و روستایی پاسخگوی نیاز جوامع روستایی خارج از منطقه آتلانتیک و استان کبک است. جوامعی که جمعیت کمتر از ۵۰۰۰۰ نفر دارند و در ۷۵ کیلومتری یک کلانشهر واقع شده‌اند می‌توانند با اداره‌ی مهاجرت کانادا برای طراحی برنامه‌ای که پاسخگوی نیازشان است همکاری کنند. دولت کانادا هنوز جزئیات مربوط به نحوه‌ی مهاجرت متقاضیان از طریق این پایلوت را منتشر نکرده است.

 

منیتوبا سیستمی در این راستا طراحی کرده که مرتبط با سیستم اکسپرس انتری است. متقاضیان باید در یکی از شغل‌های زیر شاغل باشند:

 

  • جوشکار
  • نجار
  • آشپز
  • لوله کش
  • کبک

استان کبک سیستم مهاجرتی خاص خود را خارج از سیستم اکسپرس انتری دارد. متقاضیانی که مایل هستند از طریق برنامه‌ی کاری/ اقتصادی به کبک مهاجرت کنند می‌توانند از طریق یکی از راه‌های زیر درخواست گواهی انتخاب کبک یا به اختصار CSQ کنند:

 

Quebec Skilled Worker Program – اسکیلد ورکر

تجربه‌ی کبکی – Quebec Experience Class, PEQ

Quebec Investor Program – سرمایه گذاری

Quebec Entrepreneur Program –  کارآفرینی

Quebec Self-Employed Person Program –  خوداشتغالی

لازم به ذکر است که گواهی انتخاب کبک یا CSQ مدرکی است که توسط وزارت مهاجرت کبک صادر می‌شود و در آن نوشته شده است که فرد متقاضی دارنده گواهی می‌تواند با موفقیت در کبک ساکن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!