2024/04/19

وکلای مهاجرت از دردسر مسلمانان کانادایی خبر دادند

مسلمانان کانادا

وکلای مهاجرت از دردسر مسلمانان کانادایی خبر دادند

جدیدترین خبرها از این حکایت دارند که وکلای مهاجرت کانادا اعلام کرده‌اند طی هفته‌های اخیر، پلیس مرزهای آمریکا-کانادا مانع ورود عده‌ای از مسلمانان کانادایی به خاک ایالات متحده شده است. یکی از این مسلمانان، یک نفر اهل جمهوری گویان است که در کانادا امام جماعت برجسته‌ای بوده و دیگری رهبر ترکمن‌های عراقی است که اعضای خانواده‌اش در حال حاضر در حال مبارزه با داعش در خاورمیانه هستند.

 

این دو نفر در میان شش مسلمان کانادایی هستند که طی هفته‌های اخیر، نتوانسته‌اند از مرز کانادا وارد خاک ایالات متحده شوند. گفتنی است پلیس، اطلاعات و جزییات زیادی به این دو مسلمان راجع به ممنوع الورود بودنشان به امریکا ارائه نکرده است. این در حالی است که نه جمهوری گویان و نه عراق جزو هفت کشوری نبوده‌اند که دانلد ترامپ در اوایل ریاست جمهوری خود اتباع آن‌ها را به امریکا ممنوع الورود اعلام کرد.

 

هر دو مسلمان نام برده شده دارای پاسپورت کانادا بوده‌اند؛ با این وجود پلیس از آن‌ها خواسته در در کنسولگری امریکا در تورنتو تقاضای ویزا داده و به مرز برگردند که اتفاق عجیبی برای دارندگان پاسپورت کانادا است. با اینکه دو کشور کانادا و امریکا مرز مشترک دارند و دوست هم محسوب می‌شوند اما هیچ کانادایی به خودی خود حق ورود به ایالات متحده را ندارد، بلکه تصمیم نهایی با پلیس گمرک و مهاجرت ایالات متحده است و آن‌ها می‌توانند بر حسب تشخیص خود مانع ورود کانادایی‌ها شوند. یکی از وکلای این مسلمانان کانادایی گفته است:« طی ۴۰ سال سابقه‌ی وکالت تا کنون شاهد چنین اتفاق وحشتناکی نبوده‌ایم.»

 

امام جماعت مزبور عمران علی نام دارد که ۲۰ سال امام جماعت مسجد تورنتو بوده و همراه همسر و سه فرزندش برای عقد و عروسی دختر دوست صمیمی‌اش راهی نیویورک در ایالات متحده شده بوده است. پلیس، عمران علی و پسر ویلچرنشینش را پنج ساعت نگه داشتند و سه دور از آن‌ها بازجویی شد. برخی از سوالات مربوط به کمک‌های او به پناهجویان سوری بود.

 

از او اثر انگشت و عکس گرفتند و در نهایت نیز به امریکا راه داده نشد. پلیس با ماشین او را به مرز کانادا برگرداند و از عروسی هم جا ماند. او می‌گوید:« می‌دانستم که در سفر اولم به ایالات متحده فرش قرمزی برایم پهن نمی‌شود و می‌دانستم باید به یک سری از سوالات جواب بدهم. آماده‌ی همه چیز بودم اما اصلا حتی در خواب هم نمی‌دیدم فقط به خاطر اسمم من را به امریکا راه ندهند».

 

اما مسلمان کانادایی دیگر که رهبر ترکمن‌های عراق است نجم الدین ولی نام دارد. او در اوایل آگوست برای عید قربان همراه خانواده‌اش به دیترویت امریکا رفته بود. او می‌گوید نه سابقه‌ی کیفری دارد، نه تا به حال زندان رفته و نه هیچ چیز دیگر. بیست سال است که کانادایی است و تا به حال مشکلی نداشته است.

 

او می‌گوید که ماموران علت ممنوع الورودیش به امریکا را اعلام نکردند اما احتمال می‌دهد به خاطر سفرهایی است که به عراق داشته چرا که آن‌جا زادگاهش است و علاوه بر این، سه نوه دارد که باید از آن‌ها نگهداری کند چرا که پسرش به دست داعش کشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!