2024/04/25

پاسخ به بعضی از سوالات در زمینه ی تحصیل در کانادا

همواره سوالات زیادی در زمینه‌ی مهاجرت وجود دارد، که بسیاری از این سوالات به امر تحصیل اختصاص می‌یابند. در مطلب زیر، قصد داریم به چند عدد از سوالات شما پاسخ دهیم.

سوال: «برای ادامه تحصیل در کانادا، آیا ضروری است که از قبل نمره آیلتس داشته باشیم یا هر دانشگاهی این آزمون را به صورت متمرکز برگزار می‌کند؟»

پاسخ: همه کسانی ‌که به زبانی غیر از زبان انگلیسی تحصیل کرده‌اند، برای این‌که بتوانند در یک رشته یا برنامه‌ی تحصیلی (به زبان انگلیسی) در کالج یا دانشگاهی در کانادا ثبت نام کنند باید به شیوه‌ای ثابت کنند که مهارت‌های زبانیشان، حداقل‌های ضروری را تامین می‌کند. معمولا برای همه رشته‌های تحصیلی، در بخش مربوط به دریافت پذیرش (admission) این حداقل‌ها و معادل آن‌ها بر اساس آزمون‌های رسمی تایین گشته است یعنی افراد برای نشان دادن سطح خود در این مهارت‌ها، بیش از یک انتخاب دارند.

تعداد این انتخاب‌ها، به رشته‌ی مورد نظر و سیاست‌های مرکز آموزشی بستگی دارد و یکسان نیست. ممکن است دانشگاهی تنها نتایج دو آزمون را بپذیرد و دانشگاه دیگری چندین آزمون را قبول داشته باشد.

آزمون‌های استانداردی مانند IELTS ، TOEFL یا MELAB توسط مراکز خاصی برگزار می‌شوند و ممکن است هریک از شعبه‌های برگزارکننده‌ی آن‌ها در داخل یک کالج یا دانشگاه باشند و یا نباشند (دو آزمون اول معمولا اینگونه نیستند) اما این آزمون‌ها حتی اگر در داخل یک دانشگاه شعبه داشته باشند، هویت مستقلی دارند. اعتبار بسیار فراگیری نیز دارند، یعنی همه دانشگاه‌ها و کالج‌هایی که نتایج آزمون آیلتس را در بخش پذیرش اعلام کرده‌اند به این توجهی ندارند که شما این آزمون را در چه شهر یا کشوری داده‌اید. مهم این است که نتیجه آزمون معتبر باشد. معمولا زمان اعتبار نتایج آزمون‌های زبان، دوساله است.

علاوه بر این‌ها، معمولا هر مرکز آموزشی آزمون زبان مستقل و خاص خودش را نیز دارد که موفقیت در آن اکثرا راحت‌تر از آزمون‌های استاندارد است. تنها مشکلی که دارند این است که نتایج آنها مورد قبول دانشگاه‌های دیگر نیست. از این رو فقط در صورتی‌ که مطمئنید قصد ادامه تحصیل در آن دانشگاه یا کالج را دارید، ارزشش را دارد که برای آمادگی و شرکت در آزمون اختصاصی آن مرکز، هزینه و وقت خود را صرف کنید.

برای کسانی‌که از الزامات استخدام آن‌ها ارائه‌ی نمره‌ی زبانشان است یا کسانی که احتمال زیادی می‌دهند که در کانادا نیاز به ادامه تحصیل خواهند داشت و از نظر مهارت های زبانی هم در سطح خوبی قرار دارند، بهتر است که مدتی قبل از حرکت به سمت کانادا در یک آزمون استاندارد مثل آیلتس شرکت کنند تا در کانادا از این نظر دغدغه‌‌ای نداشته باشند.

error: Content is protected !!