2024/04/25

پناهنده یا پناهجو کیست؟

پناهنده یا پناهجو کیست؟

پناهنده یا پناهجو کیست ؟

پناهندگان افرادی هستند که به خاطر ترسی موجه وعلت‌هایی مانند نژاد، ملیت، عضویت در گروه‌های اجتماعی خاص، داشتن عقیده‌های سیاسی در حال تعقیب و گرایشات جنسی و مواردی از این قبیل خارج از کشور محل سکونت خود به سر می‌برند و به خاطر تجربیات ناخوش‌آیند یا ترس از بروز وقایع ناخوش‌آیند تمایلی به بازگشت و زندگی در کشور خود را ندارند.

براساس قانون مهاجرت و حمایت از پناهندگان، شخصی که نیاز به حمایت دارد، شخصی است در کانادا که در صورت بازگشت بحت خطر شکنجه, رفتار ظالمانه و غیر معمول و تهدید جانی قرار می‌گیرد. پناهنده‌ها و کسانی که از طریق سازمان ملل اقامت می‌گیرند مجبور به این انتخاب هستند و نمی توانند در کشور خود اسکان داشته باشند. در نتیجه با ثبت نام سازمان ملل برای پناهندگی به کانادا اقدام به دریافت اقامت کرده و این کشور را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

آیا کانادا پناهنده می‌پذیرد؟

بله! از سال 1980 تاکنون بیشتر از یک میلیون نفر پناهنده در خاک کانادا پذیرش شده‌ و از حمایت این کشور برخوردار شده‌اند. به کشوری که تقاضای پناهندگی در آن ثبت شده و مورد قبول واقع شود کشور پناهندگی گفته می‌شود. یک کنوانسیون به نام کنوانسیون ژنو وجود دارد که ستون محوری حقوق ملل به حساب می‌‌آید و علاوه برتعیین مرزهای مشخص برای اقدامات دشمنانه در جنگ‌ها، از ساکنان غیرنظامی مناطق جنگ‌زده نیز حمایت می‌کند. کشور کانادا یکی از کشورهایی است که کنواسیون ژنو را امضا کرده است و به آن پایبند است.

شرایط پناهندگی در کانادا

برای ورود به کانادا به عنوان پناهنده بایستی درخواست پناهندگی ‌دهید و اگر واجد شرایط باشید، اسپانسرها به شما مراجعه می‌کنند. اما چه کسانی واجد شرایط هستند و به چه کسانی ارجاع داده می‌شود؟ دو دسته پناهندگی وجود دارد که برای واجد شرایط پناهنده شدن در کانادا باید در یکی از آن ها قرار بگیرید: کلاس پناهندگان کنواسیون در خارج از کشور و کلاس کشور پناهندگی.

پناهندگی در کانادا

شما واجد شرایط پناهندگی نیستید اگر:

  • شهروند کشوری هستید که از شما محافظت می‌کند.
  • یک انتخاب دیگر دارید که به صورت پایدار از شما حفاظت می‌کند.
  • زندگی در کشور خودتان، برای شما خطرناک نیست و می‌توانید آن را انتخاب کنید.
  • دلیلی که شما کشور خود را به خاطر آن ترک کرده‌اید دیگر وجود ندارد.
  • جرم و جنایتی مرتکب شده‌اید که ممکن است امنیت کشور کانادا را به خطر بیاندازد.

بهترین کیس برای پناهندگی در کانادا

برای پناهنده شدن در کانادا باید کیس پناهندگی مطرح گردد. این کیس‌ها می‌توانند کاملاً متنوع باشند. برای اینکه بدانیم بهترین کیس برای پناهندگی کانادا کدام است، بهتر است با انواع این کیس‌ها اشنا شویم.

  • پناهندگی مذهبی

پناهندگی مذهبی، هنگامی که فردی دین و مذهب خود را عوض کرده و به همین خاطر مورد آزار و اذیت قرار گرفته و جانش به خطر افتاده باشد. کسی که می‌خواهد با استفاده از پناهندگی مذهبی به کانادا مهاجرت کند، باید این مسئله را ثابت کند.

  • پناهندگی سیاسی

اگر که فردی به خاطر عضویت در گروه‌های سیاسی خاص مورد آزار و اذیت جسمی و روانی قرار گرفته است و به همین خاطر کشورش را ترک کرده.

کسی که می خواهد از این پناهندگی استفاده کند، باید این موضوع را اثبات کند.

  • پناهندگی جنسی

داشتن اختلالات جنسی یا گرایشات جنسی غیرقابل قبول در یک کشور ممکن است زندگی را برای این دسته از افراد ناامن و غیرممکن کند. در این صورت افراد می‌توانند با کیس پناهندگی جنسی درخواست اقامت کانادا را داشته باشند.

  • پناهندگی نژادی

برخی از افراد به خاطر نژادی که دارند دچار اذیت و آزار می‌شوند. خصوصاً وقتی که نژاد آن‌ها نژاد غالب کشور نباشد و در اقلیت باشند. اگر فردی به خاطر این موضوع آزار و اذیت ها دچار نا امنی جانی و روانی شود، می‌تواند با استفاده از کیس پناهنگی نژادی اقدام به مهاجرت به کانادا کند.

  • پناهندگی اجتماعی

پناهندگی اجتماعی وقتی انتخاب می‌شود که فردی به خاطر مشکلات اجتماعی کشورش، نتواند به زندگی در آنجا ادامه دهد و مجبور به ترک آن باشد. این مشکلات می‌تواند شامل جنگ و قحطی و … باشد. او باید ثابت کند که کشورش با مشکلاتی که مدعی است روبرو است.

  • نکته:پناهندگی فقط برای افرادی مناسب است که واقعاً در خطرند و به خاطر داشتن شرایطی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. بازرس‌هایی که مسئول بررسی درخواست شما هستند، به طور کامل تمام مسائل را بررسی می‌کنند و متوجه فریب‌کاری درخواست‌کنندگان تقلبی خواهند شد.

چگونه درخواست پناهندگی به کانادا بدهیم؟

برای درخواست در مرز باید در مصاحبه شرکت کنید. سپس فرم‌های درخواست به شما داده می‌شود که باید آن‌ها را تکمیل کنید. تا 15 روز فرصت دارید که فرم‌های تکمیل شده را به بورد مهاجرت و پناهندگی تحویل بدهید. سپس باید قبل از اینکه جلسه تصمیم‌گیری تشکیل شود، تمامی شواهد و مدارک موجود را آماده کرده و ارائه دهید. این کار باید تا پیش از ده روز از جلسه انجام شود. جلسه تشکیل می‌شود و 45 الی 60 روز زمان می‌برد که تقاضا بررسی شود و جواب صادر شود. بعد از این شما یا با قبول درخواست یا با رد درخواست مواجه خواهید شد.

ارزان ترین راه مهاجرت به کانادا

مزایا و معایب پناهندگی در کانادا

در رابطه با معایب و مزایای پناهندگی در کانادا شایعات بسیاری وجود دارد که بایستی نسبت به آن ها اطلاع داشته باشید. مواردی را که میتوانیم به آن اشار کنیم:

مزایای پناهندگی

معایب پناهندگی

برخورداری از امنیت وجود خطرات بسیار
برخورداری از حمایت‌های مالی هزینه‌ی بالایی که به قاچاقچی‌ها پرداخت می‌شود
زندگی در کشوری پیشرفته برخورد نامناسب در صورت غیرقانونی بودن اقامت
استفاده از امکانات و خدمات کشور کانادا تاخیر در دریافت امتیازات اقامتی
عدم نیاز به تسلط بر زبان مشکلات زندگی در کمپ
اسکان سریع در صورت قبولی شانس کم قبولی درخواست

مقالات مرتبط:

شرایط پناهندگی در کانادا در سال 2022

مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی

پناهندگی در کانادا با ویزای توریستی

سخن پایانی

در مجموع، پناهندگی روش مناسبی برای مهاجرت به کشورهای دیگر نیست، چون خطرات و ریسک‌های زیادی دارد. پناهندگی می‌تواند یک گزینه باشد، اما آخرین گزینه. بسیاری از افرادی که پناهندگی به کانادا یا کشورهای دیگر را انتخاب می‌کنند، حداکثر تلاششان را برای مهاجرت از طریق روش‌های قانونی انجام نداده‌اند و سایر روش‌ها را دقیق بررسی نکرده‌اند. به شما توصیه می‌کنیم پناهندگی را جزء آخرین گزینه‌هایتان قرار دهید و حتما با مشاورین با تجربه و متخصص ما در موسسه ایران مهاجر برای مهاجرت از روش‌های دیگر مشورت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!