2024/04/20

شش برابر شدن متقاضیان پناهندگی از آمریکا به کانادا

شش برابر شدن متقاضیان پناهندگی از آمریکا به کانادا

Tiroude و Gislyne در هائیتی متولد شده‌اند و مجبور به مهاجرت شده‌اند. با این حال، دختر ۱۸ ماهه‌ی آن‌ها در شهر Fort Lauderdale به دنیا آمده و شهروندیِ آمریکا را از طریق تولد به دست آورده است؛ اما اکنون این کودک بخشی از آن دسته جمعیت رو به رشد شهروندان آمریکایی است که به کانادا پناهنده می‌شوند.

شش برابر شدن متقاضیان پناهندگی از آمریکا به کانادا

مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی

بر اساس آمار سازمان مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC)، در سال ۲۰۱۷، حدود ۲،۵۵۰ شهروند آمریکایی درخواست پناهندگی به کانادا ارائه کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۶، بیش از ۶ برابر افزایش یافته است و این تعداد بیشترین تعداد پناهندگان آمریکایی از سال ۱۹۹۴ تاکنون را تشکیل می‌دهد.

پس از مردم هائیتی و نیجریه، آمریکایی‌ها سومین گروه بزرگی هستند که به دنبال پناهنده شدن در کانادا می‌باشند. به گفته‌ی کارشناسان، اکثریت قریب به اتفاق این پناهجویان کودکانی هستند که در خانواده‌های اهل هائیتی به دنیا آمده‌اند.

 

Stéphane Handfield، وکیل مهاجرت در شهر مونترال در این باره بیان کرد: «اکثر شهروندان آمریکایی که درخواست پناهندگی به کانادا داده‌اند، فرزندان مهاجران غیر مقیم هستند. آن‌ها به دلیل اینکه در آمریکا متولد شده‌اند، شهروندی آمریکا را دریافت کرده‌اند ولی به دلیل این‌که نمی‌خواهند از والدین خود جدا شوند، همراه آن‌ها به مرزهای کانادا هجوم برده اند.»

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بارها اعلام کرده که به دنبال راهی‌ست تا اعطای حق شهروندی به واسطه تولد را پایان دهد، اگرچه به گفته‌ی کارشناسان حقوقی این کار امکان پذیر نیست.

Tiroude و Gislyne در سال ۲۰۱۴  در جستجوی کار و امنیت از هائیتی به برزیل فرار کردند. دو سال و نیم بعد و پس از آن‌که Tiroude کار خود را از دست داد، به سمت شمال رفته و در نوامبر ۲۰۱۷ وارد ایالات متحده شدند. درست در همان زمان بود که دولت ترامپ خطاب به ۵۹ هزار نفر از مردم هائیتی که به طور قانونی در ایالات متحده زندگی می‌کردند اعلام کرد تا کشور آمریکا را ترک کنند.

مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی

ویزا نیو | مرکز تخصصی امور مهاجرتی و خرید ملک خارجی

بنابراین آن‌ها در ماه می مجددا مجبور به جابجایی شدند. ولی این بار یک نوزاد تازه متولد شده نیز به همراه خود داشتند. این خانواده به همراه ۶ هزار پناه‌جوی دیگر که اهل هائیتی بودند، بعد از فرمان ترامپ در سال گذشته از ایالات متحده آمریکا به کانادا پناه بردند. آن‌ها در مرز کانادا، به علت عبور غیر قانونی به سرعت دستگیر شدند و سپس تقاضای پناهندگی کردند. آن‌ها در نهایت آزاد شدند تا در انتظار جلسه رسیدگی به وضعیت خود در هیئت مهاجرت و پناهندگی کانادا بمانند.

علت انتخاب کانادا توسط آن‌ها این بود که جاستین ترودو در پیامی توییتری گفته بود کانادا از کسانی که از شکنجه، جنگ و ترور در کشور خود گریزان هستند، حمایت و استقبال می‌کند. دلیل فرار این زن و شوهر از هائیتی نیز این بود که Gislyne توسط رقبای سیاسی خود برای فعالیت‌های تبلیغاتی مورد پیگرد قرار گرفته بود. ولی باید گفت شانس آن‌ها برای دریافت پناهندگی چندان زیاد نیست؛ زیرا در سال گذشته تنها حدود یک چهارم از متقاضیان پناهندگی اهل هائیتی موفق به دریافت آن شدند. در صورت عدم موفقیت،آن‌ها مجبور خواهند شد به کشور بی ثبات خود بازگردند و معلوم نیست آن‌جا چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود.

در حقیقت شمار زیادی از شهروندان آمریکایی با شرایط مشابه این خانواده در جستجوی راهی برای اخذ اقامت دائم در کانادا هستند. و این در حالی است که وزیر امنیت عمومی کانادا، Ralph Goodale، بیان داشت برای ورود به کانادا بلیط مجانی پخش نمی‌کنند.

پناهندگی در کانادا

طبق آخرین بررسی‌های انجام شده توسط CBC، آژانس مرزی کانادا به دنبال افزایش رد تقاضای پناهندگان ناموفق تا ۳۵ درصد است. در همین حال دولت لیبرال ترودو تحت فشارهای سیاسی اعمال شده علیه مسئله‌ی مهاجرت، نمایندگانی را برای مذاکره با مقامات کشورهای نیجریه و هائیتی به منظور کاهش سیل پناهجویان فرستاده است.

 

 

برای درخواست مشاوره کلیک کنید

ثبت مشاوره

error: Content is protected !!