2024/03/18

کانادا رتبه ششم در زمینه دموکراسی را در میان ۱۶۷ کشور کسب کرد

کانادا رتبه ششم در زمینه دموکراسی را در میان ۱۶۷ کشور کسب کرد

طبق شاخص جدید دموکراسی که توسط موسسه اکونومیست ( Economist Intelligence Unit) منتشر شده است، کانادا توانسته با کسب نمره ۱۰ از ۱۰ در زمینه آزادی‌های مدنی، رتبه ششم را در میان کشورهای دموکراتیک به خود اختصاص دهد.

 

این شاخص، تصویری از دموکراسی در ۱۶۷ کشور را بر اساس امتیازاتی در ۵ دسته ارائه می‌دهد که عبارتند از:

  • روند انتخابات و تعدد احزاب
  • آزادی‌های مدنی
  • عملکرد دولت
  • مشارکت سیاسی
  • فرهنگ سیاسی

 

این شاخص، کانادا را به همراه ۲۰ کشور دیگر به عنوان کشورهای دارای «دموکراسی کامل» طبقه بندی کرده است. ایالات متحده پس از آنکه در سال ۲۰۱۶ از حد آستانه دموکراسی کامل سقوط کرد، همچنان به عنوان کشوری با دموکراسی ناقص و ضعیف باقی مانده است.

 

«دموکراسی کامل» بدین صورت تعریف شده است که:«در آن نه تنها آزادی‌های اساسی سیاسی و آزادی‌های مدنی مورد احترام است، بلکه به حمایت از فرهنگ سیاسی می‌پردازد که منجر به شکوفایی دموکراتیک خواهد گشت.»

 

طبق این مطالعه وجود یک دولت عملگرا، رسانه‌های مستقل، یک سیستم موثر نظارتی که به بررسی و ایجاد تعادل می‌پردازد و همچنین یک قوه قضاییه مستقل به عنوان نشانه‌های یک «دموکراسی کامل» در نظر گرفته می‌شوند.

 

در این رتبه بندی کشورهای نروژ، ایسلند، سوئد، نیوزیلند و دانمارک در رتبه‌های اول تا پنجم و بالاتر از کانادا طبقه بندی شدند. کانادا یکی از ۴ کشوری بود که توانست به طور کامل امتیاز مربوط به آزادی‌های مدنی را همراه با نیوزیلند، استرالیا و ایرلند کسب کند.

 

Economist Intelligence Unit با اشاره به امتیازات بالای کانادا در زمینه آزادی‌های مدنی، روند انتخابات و عملکرد دولت نوشت:« کانادا به لطف داشتن ثبات تاریخی و دولتی دموکراتیک، به طور پیوسته امتیاز خوبی از نظر شاخص دموکراسی کسب نموده است.»

 

از نظر آزادی‌های مدنی در کانادا، این شاخص نشان می‌دهد: « آزادی بیان و احترام به مذاهب و فرهنگ‌های مختلف توسط دولت کانادا حمایت می‌شود، که این پشتیبانی برای اقلیت‌های بزرگ فرانسوی-کانادایی و بومی ساکن در کانادا بسیار اهمیت دارد.» همچنین بیان می‌کند که:«همه کانادایی‌ها از تساوی و برابری زیر سایه قانون لذت می‌برند.»

 

علی‌رغم این ارزیابی، Democracy Index می‌گوید که در زمینه مشارکت سیاسی کانادا هنوز جای پیشرفت و بهبود دارد؛ مشکلی که به گفته موسسه اکونومیست در بسیاری از کشورهای پیشرفته دیده می شود. نمره کانادا در این شاخه ۷٫۷۸ بود که کمترین امتیاز کسب شده در میان ۵ شاخه مورد بررسی می‌باشد.

error: Content is protected !!