2024/04/25

کبک همچنان برای متقاضیان اکسپرس اینتری جذاب است

کبک همچنان برای متقاضیان اکسپرس اینتری جذاب است

سپتامبر سال پیش از پرتال جدید استان کبک تحت عنوان Arrima رونمایی شد؛ حالا پس از گذشت چند ماه از آن زمان، و در میان هیاهویی که اخیرا از استان کبک در مورد رد کردن تعداد زیادی از درخواست‌های مهاجرت شنیدیم، این استان همچنان در اولویت متقاضیان اکسپرس انتری قرار دارد. در این بازه‌ی زمانی شش ماهه شاهد برخاستن حزب Coalition Avenir Québec و به قدرت رسیدن آن نیز بوده‌ایم.

 

۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸ پس از آن‌که در دولت قبلی کبک _که دولتی لیبرال بود_ سیستم مهاجرتی کبک به سیستم ابراز تمایل  (Expression of Interest)  روی آورد، پرتال Arrima برای مدیریت پروفایل‌هایی که به برنامه کارگر ماهرکبک ارائه شده بودند راه اندازی شد. اول اکتبر سال گذشته بود که دولت لیبرال بازی قدرت را به حزب (Coalition Avenir Québec (CAQ باخت.

 

طبق سیستم ابراز تمایل متقاضیان علاقه‌مند باید پروفایلی بسازند که بعدا در بانک متقاضیان برنامه کارگر ماهر کبک وارد می‌شود. در این پروفایل اطلاعات متقاضی از جمله از تحصیلات، سابقه کار، حوزه‌های تخصص و تسلط بر زبان فرانسه و سایر معیارها وارد خواهد شد و برای متقاضیان واجد شرایطی که دارای این معیارها هستند و با در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند تقاضا برای نیروی کار در ناحیه‌ی خاصی از کبک، گواهی انتخاب کبک صادر خواهد شد. وزارت مهاجرت کبک که به اختصار MIDI نامیده می‌شود برای متقاضیان جدیدی که در این بانک جدید هستند هنوز گواهی صادر نکرده است.

 

آقای سیمون ژولین بارت وزیر مهاجرت کبک اعلام کرده است که وزارت مهاجرت کبک باید ابتدا تکلیف انباشته شدن ۱۸۰۰۰ درخواست که در سیستم قبلی به برنامه کارگر ماهر کبک ارائه شده‌ را معین کند. استان کبک قرار است ۱۸۰۰۰ درخواست انباشته شده از متقاضیان مهاجرت کارگر ماهر را رد کرده و در سیاست مهاجرتی جدید خود، بر مهارت‌های زبان فرانسوی و نیازهای بازار کار تاکید کند.

 

البته انجمن وکلای مهاجرت کبک (AQAADI) از وزارت مهاجرت کبک خواسته در این امر تجدید نظر کند. از سوی دیگر ژولین بارت بر این باور است که سیستم ابراز تمایل یا EOI برای رفع نیازهای نیروی کار کبک بهتر جواب می‌دهد زیرا این به وزارت مهاجرت اجازه می‌دهد متقاضیانی را انتخاب کند که سابقه کارشان با مشاغل موجود در استان کبک مطابقت داشته باشد؛ به ویژه مشاغلی که با کمبود شدید نیروی کار مواجه هستند. آقای ژولین بارت همچنین استدلال کرده است که رد کردن ۱۸۰۰۰ درخواست باعث می‌شود که زمان رسیدگی به درخواست‌ها از ۳۶ ماه به ۶ ماه تقلیل یابد.

 

بنا به اعلام منابع معتبر، از زمانی که از پرتال Arrima در ۱۸ سپتامبر یعنی تنها دو هفته قبل از انتخابات حزب Coalition Avenir Québec رونمایی شد تا کنون ۹۱۳۰۷ پروفایل به برنامه کارگر ماهر کبک ارائه شده است. از این میان، ۵۲۶۰ متقاضی اعلام کرده‌اند که در مشاغل اداری مشغول هستند، ۲۱۶۰ متقاضی شغل خود را پرستار و ۷۲۰ نفر دیگر شغل خود را مهندس برق اعلام کرده‌اند.

 

همچنین ظرف مدت شش ماه از رونمایی از پرتال Arrima ، حزب Coalition Avenir Québec وعده داده است که در اهداف مهاجرتی استان کبک سالانه  ۱۰۰۰۰ نفر به صورت موقتی کاهش خواهد داد. این حزب هدف خود را اطمینان یافتن از عادت کردن کامل مهاجران با جامعه فرانسوی زبان و تطابق بهتر آن‌ها با فرصت‌های شغلی اعلام کرده است.

error: Content is protected !!