2024/03/29

سیستم آموزشی دبیرستان های کانادا (بخش اول)

در این بخش از این مقاله درباره ی دبیرستان های کانادا و نکات اولیه ای که باید درباره آن ها بدانیم صحبت می کنیم. و در بخش های بعدی به شرایط ادامه تحصیل بعد از دبیرستان می پردازیم.

 

سیستم آموزشی دبیرستان‌های کانادا به این گونه است که در آن‌ها دانش آموزان هرساله باید تعدادی دروس اجباری و تعدادی دروس انتخابی را پاس کنند. هر دانش‌آموز برای فارغ‌التحصیل شدن باید ۸۰ واحد درسی را در طول ۳ سال بگذراند. تحصیل در دبیرستان‌های کانادا نه تنها سطح علمی دانش آموز را بالا می‌برد، بلکه بر مهارت‌های اجتماعی، هنری، موسیقی و ورزش و ارتباطات نیز تاثیر قابل توجهی دارد و باعث می‌شود فارغ التحصیلان دبیرستان‌های کانادا چشم‌انداز بهتری از زندگی و کار داشته باشند. دبیرستان‌های کانادا از جمله بهترین دبیرستان‌های دنیا محسوب می‌شوند و سالیانه محصلین بی شماری برای تحصیل در دبیرستان‌های کانادا راهی این کشور می‌شوند.

 

دانش آموزان باید چندین واحد اجباری و اختیاری را بگذرانند.

در ابتدای سال ۱۲ به دانش آموز فرم انتخاب رشته به همراه لیست واحدهای درسی قابل انتخاب داده می‌شود و او از بین آن‌ها واحدهای موردنظر خود را انتخاب می‌کند و در در لیست می‌نویسد و لیست امضا شده را به مدرسه تحویل می‌دهد.

 

دانش آموز می‌تواند دروس اختیاری خود را از بین لیست وسیعی از دروس انتخاب کند. در سال آخر یا همان سال دوازدهم تحصیل در مدارس کانادا، مدرسه دانش آموزان را برای مواردی مانند کاریابی، مصاحبه‌های شغلی، رزومه نویسی و از این گونه مسائل که باعث تقویت مهارت‌های کاریابی می‌شوند، آماده می‌کند.

 

تئاتر، روزنامه نگاری، بازیگری، هنر، رقص، بازاریابی، حقوق، روان شناسی، زمین شناسی، خودرو و… چند عدد از گزینه‌های دروس اختیاری دبیرستان‌های کانادا هستند.

 

در دبیرستان‌های کانادا، این امکانوجود دارد که هم به زبان فرانسه و هم به زبان انگلیسی تحصیل کنید. در کنار این زبان‌ها، زبان‌های ژاپنی، اسپانیایی و ماندرین نیز تدریس می‌شود که امکان انتخاب واحد از بین آن‌ها وجود دارد.

 

همچنین، امکان انتخاب رشته و گذراندن واحد از بین دروس زیر نیز ممکن است:

 

ورزش

مدیریت

رهبری

ریاضیات پیشرفته

شیمی

فیزیک

آشپزی

 

 

 

 

پس از اتمام دبیرستان در کانادا، محصلین یکی از راه های زیر را انتخاب می‌کنند:

 

ورود به بازار کار

انجام کارهای اکتشافی مانند سفر به دور دنیا و زندگی در کشورهای دیگر

کار داوطلبانه برای تقویت رزومه

ادامه تحصیل در کالج یا دانشگاه‌ها یا موسسات فنی و حرفه‌ای کانادا

error: Content is protected !!