2024/03/28

درباره ی کتابخانه های عمومی کانادا چه می دانیم؟

کتابخانه‌ های عمومی کانادا یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای افراد تازه وارد هستند. اگر می‌خواهید دلیل آن را بدانید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

 

کتابخانه‌ های عمومی کانادا وظیفه ارائه خدمات کتابخانه‌ای به عموم مردم را دارند. با توجه به ابعاد و امکانات شعبه‌ای که به آن مراجعه کرده‌اید، ممکن است با طیف گسترده‌ای از خدمات مواجه شوید.

 

خدمات کتابخانه‌ های عمومی:

 

اصلی‌ترین سرویسی که کتابخانه‌ ها به مشتریان خود می‌دهند همان چیزی ست که به آن شهرت دارند، یعنی امانت دادن کتاب و موارد مشابه. اما این «موارد مشابه» بسیار متنوعند. شما می‌توانید از کتابخانه مجله، CD موسیقی، کتاب‌های صوتی، فیلم‌های مستند، داستانی و کودکان ( که عمدتاً به صورت DVD و یا VHS و نظایر این‌ها  موجودند) را امانت بگیرید. نه تنها مهاجران تازه وارد بلکه بسیاری از ساکنان اصلی این کشور نیز ترجیح می‌دهند به جای خرید یا اجاره فیلم و سی دی از خدمات رایگان کتابخانه‌ ها استفاده کنند. کتابخانه‌ هایی که در مناطقی با ساکنین فارسی زبان زیاد هستند ( مثل کتابخانه‌ ی تورنتو و یا ریچموندهیل) مجموعه‌ای از کتاب‌ها و فیلم‌های ایرانی نیز دارند که برای علاقه‌مندان و یا ساکنان مسن‌تر خانواده دارای جذابیت بالایی است.

 

اکثر کتابخانه‌ های تورنتو و مناطق اطراف آن دارای بخش‌های ویژه و بزرگی از کتب آموزش زبان انگلیسی برای غیرانگلیسی زبانان ESL) ) و همچنین کتب کاریابی و رزومه نویسی هستند. این بخش‌ها می‌توانند شما را تا مدت‌ها از تهیه این گونه کتب راحت کنند.

 

بخش دیگری از خدمات کتابخانه‌ ها، دسترسی به اینترنت پرسرعت است. امروزه تقریباً تمام کتابخانه‌ های کانادا بسته به ابعادشان مجهز به چند عدد تا چند ده و حتی بیش از ۱۰۰ کامپیوتر برای ارتباط با اینترنت می باشند. شما می‌توانید از طریق برخی از این کامپیوترها به نرم‌افزار آفیس دسترسی داشته باشید و مقالات،رزومه‌ها و… خود را تایپ کرده و در صورت نیاز پرینت بگیرید. این امکان مخصوصا در تهیه اولین رزومه‌های شما بسیار به درد بخور است.

 

برخی از شعبه‌های بزرگتر، مراکزی برای آموزش دارند که در آن‌ها همواره کارگاه‌های آموزشی مرتبط با کاریابی، نحوه جستجو در اینترنت، آشنایی با امکانات نرم‌افزارهای پرکاربرد و… این‌ها برگزار می‌شود. این کلاس‌ها از چند روز قبل و گاهی در برنامه‌های ماهانه و حتی فصلی معرفی می‌شوند.

 

تابلوهای اطلاع رسانی کتابخانه‌ ها معمولاً در ورودی ها قرار دارند و یک امکان دیگر در جریان قرار دادن شما درباره‌ی بسیاری از وقایع مهم داخل محله هستند. بسیاری از شرکت‌های خدمات‌دهنده به مهاجران معمولاً هر چند وقت یک بار در کنار این تابلوها، میزهایی قرار می‌دهند که با ارائه‌ی بروشور و حضور نمایندگانشان به معرفی خدمات و برنامه‌های خود  می‌پردازند.

 

در برخی از شعبه‌های کتابخانه‌ های عمومی کلاس‌های رایگان زبان انگلیسی نیز برگذار می‌شود. در بعضی دیگر هم فعالیت‌های گروهی برای آموزش زبان اجرا می‌شود و یا طرح‌هایی مثل طرح Host یا میزبان را اجرا می‌کنند که از طریق آن یک مهاجر به یک شهروند کانادایی که به کمک و انجام خدمات داوطلبانه علاقه‌مند است معرفی می‌شود تا با ملاقات‌های ثابت در کتابخانه، ضمن تمرین زبان با آداب و رسوم و فرهنگ جامعه نیز آشنا شوند.

اغلب شعبه‌های متوسط و بزرگ کتابخانه‌های عمومی، بخش ویژه‌ای را به کودکان اختصاص می‌دهند که در آن‌ها علاوه بر ارائه‌ی کتاب و مجله، مقداری وسیله‌ی بازی نیز وجود دارد و کودکان و والدینشان می‌توانند ساعاتی را در آنجا بگذرانند. در این بخش‌ها برنامه‌های قصه خوانی پرطرفداری برای کودکان برگذار می‌شود که باید از مدتی قبل برای آن ثبت نام کرد.

 

برنامه نمایش فیلم ارزان قیمت یا رایگان هم در برخی مراکز موجود است.

 

به علاوه، شما می‌توانید با پرداخت مقداری هزینه از خدماتی مانند کپی یا پرینت استفاده کنید. در برخی مراکز نیز اتاق‌هایی برای کرایه وجود دارد که می‌توانید برای برنامه‌های گروهی آن‌ها را اجاره کنید. برخی از مهاجرین که برای معرفی تجارت خود به نیازمند فضا هستند گاهی از این گونه خدمات استفاده می‌کنند. در برخی شعب ممکن است کارت‌های ماهیانه یا هفتگی حمل و نقل عمومی Monthly or Weekly Pass فروخته شود.

 

مهم‌ترین خدمات کتابخانه در زمان عضویت به شما معرفی می‌شود. برای آشنایی با سایر خدمات می‌توانید به وب سایت کتابخانه مراجعه کنید و یا از دوستان دیگری که از قبل عضو کتابخانه شده‌اند سوال نمایید. چیزی که اهمیت دارد این است که هر چه با خدمات کتابخانه‌های عمومی بیشتر آشنا شوید از آن‌ها استفاده بیشتری خواهید کرد و در وقت و هزینه‌های خود صرفه جویی می‌کنید.

 

مهم‌ترین شعبه‌های کتابخانه در تورنتو و اطراف آن:

 

در تورنتو، شعبه‌های بسیار بزرگِ Toronto Reference Library در تقاطع خیابان یانگ و بلور و شعبه نورث یورک در ایستگاه مترو نورث یورک تورنتو واقع است و مهم ترین و بزرگ ترین شعبات این کتابخانه آماده‌ی ارائه‌ی بیش از ده نوع خدماتند. کتابخانه تورنتو ۹۹ شعبه دارد و دومین کتابخانه از نظر تعداد شعبه و گستردگی جغرافیایی در کل آمریکای شمالی محسوب می‌شود. شعبه نورث یورک به دلیل قرار گرفتن در یکی از مناطق تجمعات ایرانیان برای این گروه بسیار شناخته شده و محبوب است.

 

در میان سایر شعبات بزرگ کتابخانه، شاید مشهورترین آن‌ها برای ایرانیان شعبه Fairview باشد که هم در بخش بزرگسالان و هم کودکان طیف گسترده‌ای از کتب، CD ها و فیلم‌های ایرانی را در مخزن خود دارد.

 

برای آشنایی بیشتر با این کتابخانه و انواع خدمات و وقایع آن می‌توانید به سایت این کتابخانه به اینجا مراجعه کنید.

 

از دیگر کتابخانه‌های محبوب ایرانیان در کانادا می‌شود به شعبه مرکزی کتابخانه ریچموندهیل در تقاطع خیابان‌های یانگ و میجرمکنزی اشاره کرد که دارای مجموعه نسبتاً خوبی از کتاب‌های فارسی است.

 

 

آدرس اینترنتی این کتابخانه

برای یافتن سایر کتابخانه‌ها در منطقه خود می‌توانید ا نام شهر و عبارت public library  را در گوگل وارد کنید و یا با جستجوی وب سایت شهر مورد نظر، به نتیجه‌ی مورد نظر برسید.

error: Content is protected !!