2024/03/19

زندگی در شهرهای مختلف کانادا چه تفاوت هایی دارد؟(تورنتو،مونترال،ونکوور)

تفاوتهای زندگی در مونترال و تورنتو

اولین دغدغه‌ی هر مهاجر کانادا که در حال دریافت ویزا و انجام مقدمات سفر خود می‌باشد_بدون توجه به این‌که فرد از طریق برنامه‌های فدرال وارد کانادا شود یا یکی از برنامه‌های استانی_ انتخاب محل کار و زندگی است.

ونکوور، مونترال و تورنتو بعنوان مقاصد اصلی ایرانیان در سالهای اخیر هر یک جذابیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها و همچنین چالشهای خاص خود را داشته و دارند.

افراد زیادی از طریق برنامه فدرال وارد کانادا می‌شوند و قصد زندگی در کبک دارند، همچنین مهاجرانی که از طریق برنامه استان کبک وارد می‌شوند و در جستجوی اولین بهانه یا فرصت برای ترک کبک و زندگی در تورنتو یا ونکوور هستند. همچنین افراد زیادی به واسطه‌ی داشتن دوست و فامیل یا علاقه‌ی شخصی به ونکوور می‌آیند ولی توسط بازار کار تورنتو جذب می‌شوند. از سوی دیگر خانواده‌های بسیاری هستند که وارد تورنتو می‌شوند اما جذابیت‌های زندگی در ونکوور آنها را به سمت غربی‌ترین سواحل کانادا می‌کشاند.

عده‌ی زیادی آب و هوای ونکوور را مناسب خود می‌دانند و بسیاری روزهای بارانی مداوم آنجا را غم انگیز توصیف می‌کنند.

بسیاری از خانواده‌ها از هزینه‌های بالای زندگی در ونکوور گلایه می‌کنند در حالی‌که عده‌ی دیگر از زندگی در ونکوور بسیار راضی هستند.

درباره‌ی سبک زندگی، میزان درآمد، میزان دخل و خرج و سطح رفاه، بین سه شهر بزرگ کانادا تفاوت‌های آشکار و پنهان زیادی وجود دارد. اما یک انتخاب غلط برای محل سکونت باعث می‌شود همین فاکتورها به طور غیر مستقیم روی سلامت روانی خانواده، کیفیت آموزش فرزندان و شیوه‌ی صحیح زندگی و موارد مختلف دیگری تأثیر بگذارد.

در ادامه به جزئیات مزیت‌ها و معایب زندگی در دو شهر بزرگ کانادا _یعنی مونترال و تورنتو_ که مقصد اصلی بیشتر ایرانیان مهاجر هستند می‌پردازیم. این مطلب برای افرادی است که بین زندگی در مونترال یا تورنتو مردد هستند و این مقاله در تصمیم گیری به آن‌ها کمک خواهد کرد.

این نکته را در نظر داشته باشید که تعریف مزایا و معایب با توجه به زمینه‌های فرهنگی، مالی، اجتماعی و همچنین سن اعضای خانواده متفاوت است، همچنین برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدتی که خانواده‌ها برای سال‌های آینده خود دارد می‌تواند باعث اختلاف نظر در خانواده‌های مختلف بشود و هر یک مزایا و معایب را با توجه به شرایط خود ارزیابی کند.

تورنتو :

این شهر بزرگترین شهر کانادا و قطب تجاری بسیار مهمی با بیشترین تعداد ایرانیان مهاجر است. همچنین بافت ایرانی در این شهر منسجم‌تر و متمرکز‌تر از شهرهایی مثل مونترال و ونکوور است.

این تمرکز جمعیت ایرانی را می‌توان در پلازای ایرانیان، محله ایرانی‌نشین نورث یورک، فروشگاه‌ها و خدمات ایرانی مستقر در خیابان یانگ بین تقاطع‌های Sheppard تا Steeles و حتی بعد از آن به خوبی شاهد بود.

اصطلاحاتی مثل تهرانتو، میدان محسنی و … همه گویای انسجام جمعیت ایرانیان مهاجر در تورنتو است. به همین دلیل زندگی در تورنتو دسترسی وسیع‌تر و آسان‌تری به خدمات و کالاهای ایرانی می‌دهد.

خانواده‌های ایرانی پا به سن گذاشته‌ای که از لحاظ اقتصادی وضعیت پایدارتری دارند به تورنتو علاقه‌ی بیشتری دارند و خلاف مونترال، که پذیرای زوج‌های جوان‌تر و دانشجویان بین ۲۲ تا ۳۵ ساله است، تورنتو شاید مقصد جذاب‌تری برای خانواده‌های با والدین بالای پنجاه سال باشد.

همچنین باید گفت که بسیاری از خانواده‌هایی که فرزندانشان دانش‌آموز یا دانشجواند مونترال را مناسب‌تر می‌دانند و دلایل آن را در ادامه خواهیم آورد. شاید یکی از دلایل ورود به تورنتو برای خانواده‌های مسن تر (که قطعا قابلیت انطباق کمتری دارند) این باشد که برایشان یادگیری زبان انگلیسی یا فرانسه بسیار سخت‌تر است. و بین جوامع ایرانی در شهری مثل تورنتو در روزهای اول مهاجرت نیاز کمتری به فراگیری زبان احساس می‌کنند و با هم‌نشینی با ایرانیان،و طیف گسترده خدمات ایرانی کمتر حس غربت می‌کنند و شاید عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگران شوند آن‌ها را کمتر اذیت کند. (که البته این مسئله این خطر را ایجاد می‌کند که با جامعه‌ی جدید تطبیق نکنند و زبان و فرهنگ جدید را به خوبی یاد نگیرند. و این در دراز مدت موجب عقب ماندن از زندگی در بعد اجتماعی خواهد شد) در صورتی که خانواده‌های جوان‌تر که انگیزه و قابلیت تطبیق بیشتری دارند با ورود به ونکوور یا مونترال مشکلی برای یادگیری و تقویت زبان‌های انگلیسی و فرانسه ندارند.

تورنتو شهر بزرگی‌ست، درواقع اکثر معاجران تازه‌وارد درک درستی از بزرگی تورنتو ندارند. زندگی در آن به خاطر ترافیک، شلوغی، سر و صدا و مسافت‌های طولانی بسیار شبیه به تهران ولی در مقیاس غربی است.

در تورنتو اگر مشغول درس یا کار باشید به ندرت فرصت با خانواده بودن در روزهای هفته را پیدا می‌کنید و تمام با هم بودن‌ها محدود به روزهای تعطیل آخر هفته می‌شود. شهری که کار و درآمد (و البته هزینه مسکن و رفت و آمد) بالاست و از طرفی از صبح تا شب همه در حال دویدن و کار کردن هستند و هیچ وقتی برای تلف کردن باقی نمی‌گذارد. موقعیت‌های شغلی فراوان، محله‌های ایرانی ویلایی‌نشین زیبا و آرام و البته چند دانشگاه خوب برای درس خواندن از دیگر مزیت‌های این شهر است.

مونترال:

مونترال _دومین شهر بزرگ کانادا_ یک شهر فرهنگی، تاریخی و زیباست.

شکوفایی اقتصادی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شاید در حال حاضر چندان مشخص نباشد ولی این شهر برای خانواده‌ها، دانشجویان و تازه‌واردان یک بهشت واقعی است.

زبان اول مونترال فرانسه است اما دانستن انگلیسی برای برآورده شدن تمام نیازهای شما کافی است. زیرا مونترالی‌ها (بخصوص افراد زیر ۵۰ سال) به انگلیسی تسلط کامل دارند.

مونترال به واسطه‌ی پیشینه‌ی آن مرکز فرهنگی و هنری شمال شرق آمریکا به حساب می‌آید. نمود آن را می‌توان در معماری، سینما، موسیقی، نقاشی و مجسمه‌سازی به وضوح دید. هرساله فستیوال‌های مختلفی در این شهر برگذار می‌شود و افراد زیادی از گوشه و کنار دنیا برای شرکت در برنامه‌های مختلف به مونترال می‌آیند.

مونترال شهیر توریستی است و در فصل گرما هزاران نفر از اروپا، آمریکا و سایر نقاط دنیا برای دیدن مونترال به این شهر زیبا می‌آیند و به همراه خود حجم قابل توجهی نقدینگی به اقتصاد شهر تزریق می‌کنند.

دانشگاه‌های Concordia و McGill و Montreal و UQAM هرساله مقصد بسیاری از دانشجویان جدیدیست که از شهرهای مختلف کانادا، آمریکا و سایر نقاط دنیا وارد مونترال می‌شوند. بافت جمعیتی مونترال بسیار جوان است و این مسئله به سادگی در خیابان، اتوبوس و مترو قابل تشخیص است.

در استان کبک به طور کلی بخش اعظم مالیات صرف آموزش و کمک هزینه‌های آموزشی می‌شود و دانشجویان زیادی از آن بهره‌مند می‌شوند. هزینه‌های پایین زندگی در مونترال آن را به یک مقصد ایده آل برای مهاجران تبدیل کرده و فضاهای شهری مناسبی که برای بچه‌ها، دانشجویان و خانواده‌ها طراحی شده این افراد را تشویق می‌کند که مونترال را برای زندگی انتخاب کنند.

طبیعتا بازار کار در مونترال در مقایسه با تورنتو کوچک‌تر است و فرصت‌های شغلی _هرچند زیاد_ اما بستگی به دانش خوب در زبان فرانسه دارد و شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که بدون آشنایی کافی با فرانسه برای مدتی طولانی در مونترال بمانید و کار و زندگی کنید.

آب و هوای مونترال و تورنتو بسیار به هم شبیه‌اند. تنها تفاوتشان در این است که معمولا تابستان‌ها یک یا دو درجه گرم‌تر از تورنتو و زمستان‌ها دو یا سه درجه سردتر از تورنتو است.

زندگی در مونترال به شما این امکان را می‌دهد که علاوه بر کار و تحصیل بتوانید از فرصتی برای تفریح یا بودن با خانواده بهره ببرید. ورزش کردن در مونترال یک فرهنگ رایج است و به همین دلیل در تابستان و زمستان افراد زیادی را می‌بینید که در حال دویدن، دوچرخه سواری، اسکیت یا پیاده‌روی هستند. در محله‌های مرکزی تعداد زیادی ایستگاه دوچرخه برای شهروندان وجود دارد و همچنین مسیر مخصوص دوچرخه سواری امکان استفاده سریع و آسان را فراهم می‌کند.

دسترسی به مغازه‌ها و خدمات ایرانی به سادگی امکان پذیر است، اما این خدمات و فروشگاه‌ها مثل تورنتو در نقاط خاصی متمرکز نیستند. هرچند محله NDG به واسطه حضور گسترده‌ی ایرانیان شهرت خاصی دارد. هزینه مسکن در مونترال چیزی حدود ۰٫۷ تا ۰٫۸ تورنتو است و البته میزان درآمد در مقایسه با شهری مثل تورنتو کمتر است.

مسلما جمعیت ایرانیان مهاجر در مونترال نیز جوان است و عموما شامل دانشجویان و زوج‌های جوان بدون بچه و یا خانواده‌های جوان با بچه‌های زیر ۸ سال می‌شود. زندگی ایرانیان در مونترال خلاف تورنتو که ایرانیان زیادی در محله‌های ویلایی نشین دارای خانه شخصی‌اند، عموما در کاندوها و رنتال‌های محله‌های مرکز شهر، کوت ده نژ، شربروک غربی و چند محله دیگر است. مونترال یک شهر ایده آل برای تازه واردان جوان، دانشجویان و خانواده‌های بچه دار می‌باشد. شهری زیبا، آرام، شاد، و سرشار از تکاپو حتی نیمه‌های شب!

در یک نگاه :

نگاه دولت در هر یک از استان‌های کانادا می‌تواند در شکل گیری بافت اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی شهرهای مختلف به طور مستقیم یا غیر مستقیم تاثیر بگذارد.

در استان کبک شما شاید با آسفالت‌های پر از دست انداز، پل‌های بتنی به ظاهر فرسوده و ساختمانه‌ای قدیمی و متروکه روبه‌رو شوید، اما نگاه غالبی موجود در کبک روی آدم‌ها متمرکز است.

در این نگاه اومانیستی سعی می‌شود که به جای سرمایه گذاری‌های میلیارد دلاری برای راه و ساختمان، تمرکز روی سطح رفاه مردم، امنیت روانی عمومی جامعه، شادی و آسایش خانواده‌ها و افراد کم درآمد و دانشجویان باشد. در آلبرتا آسفالت خیابان‌ها وضعیت خوبی دارد، شهرها رونق بیشتری دارند، همه چیز مدرن تر به نظر می‌آید اما طبیعتا اگر به دنبال جایی هستید که هزینه‌ی کمتری برای نگهداری از بچه‌ها دریافت کند، فضاهای شهری مناسب برای خانواده‌ها داشته باشد، کمک‌های مالی کم نظیر به خانواده‌ها، افراد کم درآمد، تازه‌واردان و دانشجویان ارائه کند جای درستی نیامده‌اید.

این خود شمایید که برنامه زندگی‌تان را پایه‌گذاری می‌کنید، بودن در شهری مثل تورنتو قطعا شما را با فرصت‌های شغلی بیشتری روبه‌رو می‌کند. این وضعیت به شما کمک می‌کند تا آینده مطمئن‌تری داشته باشید، اما این برای همه خانواده‌ها در اولویت قرار ندارد. بسیاری از خانواده‌ها آرامش را اولویت خود می‌دانند و ترجیح می‌دهند در شهرهای کوچک‌تر مستقر شوند.

این برعهده‌ی خود مهاجران است که با در نظر گرفتن اولویت‌های خود تصمیم بگیرند که در کدام شهر مستقر شوند. شاید شما بخواهید مدتی را در مونترال بگذرانید و بعد به تورنتو نقل مکان کنید. بسیاری از خانواده‌های مهاجر بعد از استقرار اولیه نقل مکان می‌کنند و مرحله به مرحله برنامه‌های خود را جلو می‌برند تا در فرآیند مهاجرت به موفقیت برسند.

error: Content is protected !!