2024/04/25

توافق جدید بین کشورهای کانادا، مکزیک و آمریکا

توافق جدید کانادا، مکزیک و آمریکا

خبرها نشان می‌دهند که طبق توافق تجاری جدیدی که بین کانادا، مکزیک و آمریکا صورت گرفته است، قوانین ویزای کاری حرفه‌ای مانند توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی یا NAFTA به مانند قبل باقی خواهد ماند. این توافقنامه‌ی جدید که توافقنامه‌ی ایالات متحده مکزیک کانادا یا USMCA نام دارد در بعد از ظهر ۳۰ سپتامبر یعنی اندکی مانده به ۱ اکتبر که ضرب الاجلِ تایین شده توسط دولت آمریکا بود اعلام شد. به واسطه‌ی این توافق جدید، فصل ۱۶ که مربوط به ورود موقتی صاحبان کسب و کار و حرفه است اساسا فرقی با متن اصلی NAFTA ندارد.

 

فصل ۱۶ به کارفرمایان داخل کانادا، ایالات متحده و مکزیک اجازه خواهد داد که نیروی کار حرفه‌ای را از هر سه کشور ارزیابی کنند. در مورد کانادا، فصل ۱۶ به کسب و کارها اجازه می‌دهد که کارگران ماهر امریکایی و مکزیکی را در بیش از ۶۰ شغل و حرفه‌ی دارای مهارت با ویزای کاری موقت _که تا سه سال اعتبار دارد و می‌شود آن را به دفعات نامحدود تمدید کرد_ استخدام کنند. کارفرمایانی که افراد حرفه‌ای را به موجب فصل ۱۶ استخدام می‌کنند قادر خواهند بود که ارزیابی تاثیر بازار کار یا LMIA (که معمولا برای این‌که ثابت شود هیچ شهروند کانادایی برای پر کردن عنوان شغلی مورد نظر وجود نداشته) را برای استخدام غیرکانادایی‌ها نادیده بگیرند.

 

این توافق‌نامه نگرانی‌هایی که پیش از این درباره‌ی کاهش مشاغل حرفه‌ای فصل ۱۶ و تعیین سقف برای تمدید ویزاها توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا وجود داشت را برطرف کرده است. این فصل با شعار: « آمریکایی بخر، امریکایی استخدام کن» ترامپ همخوانی نداشت و بسیاری از محافظه کاران خواهان حذف آن بودند. همچنین مذاکره کنندگان کانادایی، اتاق بازرگانی ایالات متحده و دیگران خواستار این بودند که لیستی از مشاغلی که در فصل ۱۶ پوشش داده شده‌اند تعمیم پیدا کند و همینطور مشاغل دیجیتالی را نیز که هنگام رونمایی از نفتا ( NAFTA) یعنی در سال ۱۹۹۴وجود نداشتند در برگیرد. در نهایت، هر دو طرف به توافق رسیدند که فصل ۱۶ را دست نخورده باقی بگذارند.

 

رابرت لایت هایزر نماینده‌ی تجاری ایالات متحده و کریستیا فریلند وزیر خارجه‌ی کانادا در بیانیه‌ی مشترکی که در شب یکشنبه صادر شد اشاره کردند که توافقنامه‌ی USMCA برای کارگران هر دو کشور سودمند است. آن‌ها در ادامه افزودند که:«USMAC یک توافقامه با استاندارد بالا برای کارگران، کشاورزان، مزرعه داران و کسب و کارهاست که به بازارهای آزادتر، تجارتی منصفانه‌تر و رشد اقتصادی قوی در منطقه‌ی ما می‌انجامد این توافقنامه، باعث رشد طبقه‌ی متوسط می‌شود و برای نیم میلیارد جمعیت آمریکای شمالی فرصت‌های جدید و مشاغل خوب با دستمزدهای بالا را ایجاد خواهد کرد.»

error: Content is protected !!