2024/03/28

پاسپورت کانادا ششمین پاسپورت قوی جهان _ تغییر قوانین گذرنامه

پاسپورت کانادا در میان قدرتمندترین پاسپورت های دنیا

طبق آخرین آمار ارائه شده در سایت immigration، پاسپورت کانادا به شما این امکان را می‌دهد که بدون داشتن ویزا به ۱۸۵ کشور جهان آزادانه سفر کنید و این اعتبار آن را تبدیل به ششمین پاسپورت قدرتمند جهان در کنار کشورهایی مانند بلژیک، سوئیس و ایرلند کرده است. در حال حاضر، قدرتمند‌ترین پاسپورت جهان از نظر دسترسی بدون ویزا متعلق به کشور ژاپن است که ۱۹۰ کشور را پوشش می‌دهد.

 

کشورهای قابل مقایسه همچون انگلستان و ایالات متحده آمریکا دارای گذرنامه‌های قدرتمند تری نسبت یه کانادا هستند، که دسترسی به ۱۸۶ کشور دنیا را بدون داشتن ویزا ممکن می‌سازد.

 

فهرستی از جدیدترین پاسپورت‌های قدرتمند دنیا در ادامه آورده شده است:

 

  • ژاپن (۱۹۰ کشور)
  • سنگاپور (۱۸۹ کشور)
  • آلمان، فرانسه، کره جنوبی (۱۸۸ کشور)
  • دانمارک، فنلاند، ایتالیا، سوئد، اسپانیا (۱۸۷ کشور)
  • نروژ، بریتانیا، اتریش، لوکزامبورگ، هلند، پرتغال، ایالات متحده آمریکا (۱۸۶ کشور)
  • کانادا، بلژیک، سوئیس، ایرلند (۱۸۵ کشور)
  • استرالیا، یونان، مالت (۱۸۳ کشور)
  • نیوزیلند، جمهوری چک (۱۸۲ کشور)
  • ایسلند (۱۸۱ کشور)
  • مجارستان، اسلوونی، مالزی (۱۸۰ کشور)

اصطلاح قدرت گذرنامه‌ی یک کشور، نشان‌دهنده‌ی رتبه‌ی آن کشور در میان بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است.

 

نام کانادا همواره در میان کشورهای دارای قدرتمند ترین پاسپورت‌های جهان قرار داشته است. امکان سفر و دسترسی بدون ویزا به سایر کشورهای جهان به عنوان یک معیار اندازه گیری میزان آزادی شهروندان یک کشور خاص در نظر گرفته می‌شود. کانادا اخیرا مردم مکزیک، رومانی و بلغارستان را به لیست ملیت‌هایی اضافه کرده است که می‌توانند بدون داشتن یک ویزای از پیش تعیین شده به خاک کانادا وارد شوند. هنگام پرواز به کانادا لازم است که صاحب گذرنامه‌ی معاف از ویزا_ قبل از سفر خود_ مجوز مسافرت الکترونیکی (eTA)  را دریافت کند.

 

در اوایل سال ۲۰۱۸، دولت فدرال کانادا با هدف حمایت از کودکان زیر ۱۶ سال و جلوگیری از سوء استفاده از پاسپورت تغییرات مهمی در قوانین گذرنامه ایجاد کرد.

 

تغییرات کلیدی شامل دادن قدرت و اختیار به وزیر مهاجرت کانادا جهت صدور گذرنامه برای کودکان بدون نیاز به ارائه‌ی درخواست و تقاضانامه است، و یا می‌تواند جهت لغو صدور گذرنامه برای یک کودک در صورتی‌که معلوم شود وی در بهترین شرایط کودکی قرار دارد اقدام نماید.

 

بر اساس این تغییرات، وزیر مهاجرت همچنین قدرت امتناع از صدور گذرنامه‌هایی را دارد که اداره مهاجرت احساس کند فرد دیگری ممکن است از گذرنامه‌ی صادر شده استفاده نماید.

 

افراد دارای جنسیت خنثی

این تغییرات پس از آن‌که دولت فدرال در ماه آگوست ۲۰۱۷ اقدام به اجرا و ثبت وضعیت جنسیتی افراد خنثی در گذرنامه‌ها و سایر مدارک مهاجرت نمود انجام گرفت.

 

کسانی که از نظر جنسیتی به عنوان مرد یا زن شناخته نمی‌شوند، اکنون می‌توانند جنسیت خود را در گذرنامه با حرف “ X” نشان دهند. این حرکت وقتی که اصلاحاتی در قانون حقوق بشر کانادا انجام گشت تا بتوان هویت جنسی و توضیحات جنسیتی را به فهرست موارد ممنوعه تبعیض اضافه نمود ایجاد شد.

 

دولت کانادا می‌گوید که درباره‌ی افراد با جنسیت خنثی، در جهت روی‌کردهای فدرال گام برمی دارد.

 

قوانینی برای شهروندان دو تابعیتی

شهروندان دو تابعیتی باید مطمئن شوند که از قوانین گذرنامه‌ی کانادایی مطلع هستند. پس از معرفی eTA ( مجوز سفر الکترونیکی) در سال ۲۰۱۶، شهروندان دو تابعیتی هم اکنون برای سفر به کشورهای دیگر به پاسپورت کانادایی نیاز دارند. از تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۱۶، تمام اتباع خارجی که معاف از ویزا به کانادا سفر و یا از کانادا عبور می‌کنند (ترانزیت)، ملزم به اخذ مجوز سفر الکترونیکی( eTA) شده‌اند. اتباع آمریکایی و مسافرانی که دارای ویزای معتبر کانادا هستند از این امر مستثنی هستند.

 

با معرفی قانون جدید، دفاتر کانادایی مهاجرت در سرتاسر جهان با سیل درخواست‌های صدور پاسپورت کانادا مواجه شدند. تا پیش از این شهروندان دو تابعیتی می‌توانستند از پاسپورت کشور دیگری که شهروند آن بودند استفاده کنند. قوانین مربوط به eTA موجب شد تا هزاران نفر از افراد دو تابعیتی برای دریافت پاسپورت کانادا اقدام کنند.

error: Content is protected !!