2024/04/19

آشنایی با دانشکاه مونترال

دانشگاه مونترال در سال ۱۷۸۷ تاسیس شد. این دانشگاه با دو شعبه اصلی خود یعنی دانشگاه پلی‌تکنیک و دانشگاه HECبه عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کبک و دومین دانشگاه بزرگ کانادا شناخته می‌شود. هم‌چنین دانشگاه مونترال در رتبه‌بندی‌های جهانی یکی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه‌زبان دنیا به شمار می‌رود.

دانشگاه مونترال در بخش شمالی تپه مونت‌رویال قراردارد. این مکان یکی از زیباترین و معروف‌ترین بخش‌های شهر مونترال است و از تمام نقاط شهر به آسانی می‌شود به آن دسترسی پیدا کرد.

دانشگاه مونترال ۱۳ دانشکده و ۸۰ دپارتمان مختلف دارد و تقریبا در تمام رشته‌ها و زیرگروه‌های مختلف تحصیلی دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه در کانادا تنها دانشگاهی‌ست که تمام رشته‌های مربوط به بهداشت و درمان را پوشش می‌دهد و همچنین تنها دانشگاه استان کبک است که رشته‌ها و زیرگروه‌های دامپزشکی را نیز به دانشجویان ارائه می‌دهد. به علاوه، در زمینه‌ی آموزش هنرهای زیبا و علوم نیزا از بزرگترین مراکز آموزشی می‌باشد و از هوا- فضا گرفته تا حقوق بین‌الملل و از تاریخ کهن آسیا گرفته تا نانوتکنولوژی همه و همه را در قالب برنامه‌های مختلف در مقاطع مختلف در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. همچنین فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی می‌توانند در دانشگاه مونترال رشته‌های بینابینی را انتخاب کنند تا در مقطع کارشناسی‌ارشد قادر به ادامه‌ی دو رشته باشند. البته این رشته‌ها باید به نوعی به هم مرتبط یا نزدیک باشند. برای مثال رشته‌های ارتباطات و علوم سیاسی یا فیزیک و فنآوری اطلاعات IT.

همچنین دانشگاه مونترال صاحب یکی از گسترده‌ترین مراکز تحقیقاتی کانادا است که ۳۰۰ واحد تحقیقاتی دارد و بیش از ۲۳۰۰ استاد و محقق در این مرکز مشغول به کار هستند. هر ساله این دانشگاه بیش از ۴۰۰ هزار دلار را صرف تحقیقات پایه و کاربردی می‌کند که از این نظر مقام دوم در کانادا را به خود اختصاص داده است. در دانشگاه مونترال بیش از ۵۰۰۰ دانشجوی خارجی به تحصیل مشغول هستند.

پذیرش گرفتن از دانشگاه مونترال

در مقطع کارشناسی بیش از ۲۵۰ رشته در زمینه‌های مختلف تحصیلی ارائه می‌شوند. مسلما انتخاب رشته یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های زندگی هر فرد است و آینده‌ی شغلی و مالی افراد را می‌سازد. به همین دلیل در دانشگاه مونترال خدمات ویژه‌ای برای کمک در انتخاب رشته‌ی دانشجویان ارائه می‌شود. این خدمات شامل در اختیار گذاشتن مشاور در زمینه‌های تخصصی، بررسی روان‌شناسانه و هدایت متقاضی به سوی زمینه‌های منطبق با علاقه و استعداد او، مشاوران متخصص در آینده شغلی هر رشته و مشاوره در طول تحصیل برای رسیدن به بهترین سطح تحصیلی ممکن همچنین مشاوره‌هایی در مواردی مانند تغییر رشته، انتخاب رشته‌های بینابینی، کمک به رفع نقص‌ها و هم‌چنین آشنا کردن متقاضیان با برنامه‌های کوتاه‌مدت که می‌تواند در کمترین زمان ممکن متقاضی را به هدف خود برساند.

برای اخذ پذیرش باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

بررسی واجد شرایط بودن:

طبیعی است که برای متقاضیان مقطع کارشناسی داشتن دیپلم یا به اتمام رساندن کالج، برای مقطع کارشناسی‌ارشد داشتن مدرک کارشناسی و برای تحصیل در مقطع دکترا داشتن مدرک کارشناسی‌ارشد ضروریست. به غیر از این، ممکن است که دانشکده‌ها و رشته‌های مختلف مدارک دیگری را نیز به طور تخصصی از متقاضی درخواست کنند و یا امتحان ورودی و مصاحبه داشته باشند. در ضمن اگر متقاضی در مقاطع قبلی تعداد واحدهای لازم را نگذرانده باشد یا رشته انتخابی او با رشته تحصیلی مقاطع قبلی متفاوت باشد امکان دارد مجبور شود تعدادی واحدهای درسی را به صورت پیش نیاز بگذراند.

اطمینان از باز بودن برنامه در ترم تحصیلی مورد نظر:

بعضی رشته‌ها یا در ترم‌های تحصیلی خاصی ارائه نمی‌شوند و یا تنها یک ترم در سال ارائه می‌شوند که ممکن است پائیز یا زمستان باشد. البته این بیشتر در رشته‌های مربوط به مقطع تحصیلی کارشناسی‌ارشد و دکترا صادق است، پس متقاضی باید اول از این مسئله مطمئن شود تا در زمان‌بندی برای ورود به دانشگاه دچار مشکل نشود.

تهیه مدارک لازم:

متقاضیان می‌توانند با مراجعه به وبسایت دانشگاه یا تماس با دانشکده مورد نظر درباره‌ی جزئیات مدراک مورد نیاز مطلع شوند.

تکمیل فرم ثبت‌نام، پرداخت هزینه و فرستادن مدارک مورد نیاز:

این کار حتما باید در زمان تعیین شده توسط دانشگاه انجام شود و این زمان ممکن است برای دانشکده‌های مختلف متفاوت باشد.

مراحل بعدی شامل آزمون ورودی و مصاحبه است که از طرف دانشگاه به متقاضی اعلام می‌شود و برای رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است.

در مقطع تحصیلی کارشناسی برای اخذ پذیرش از دانشگاههای فرانسه‌زبان آشنایی کافی با زبان فرانسه الزامی است (دانشگاه‌های فرانسه‌زبان آزمونی برای سنجش سطح زبان انگلیسی متقاضی ندارند). البته دانشگاه‌های فرانسه‌زبان از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان استان کبک نسبت به سطح دانش زبان فرانسه متقاضیان کمتر حساسیت نشان می‌دهند و برای کمک به جذب دانشجویان به خصوص دانشجویان بین‌المللی سعی می‌کنند نسبت به این مسئله آسانگیرتر باشند. آن‌ها در عوض با برنامه‌های مختلف سطح زبان فرانسه دانشجویان را ارتقا می‌بخشند.

error: Content is protected !!