2024/04/19

پاسپورت کانادا؛ پنجمین پاسپورت قوی دنیا

پاسپورت کانادا؛ پنجمین پاسپورت قوی دنیا

طبق اعلام شاخص پاسپورت هنلی (Henley) پاسپورت کانادا از جمله قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیاست، اما در صدر لیست قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا ژاپن قرار دارد. شاخص قدرت و ضعف پاسپورت‌ها و مدارک ملی کشورهای مختلف بر اساس تعداد کشورهایی که به شهروندان آن‌ها اجازه‌ی ورود بدون ویزا داده می‌شود می‌باشد. این شاخص بر اساس داده‌های جمع آوری شده از طریق انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ایجاد شده است. همانطور که گفته شد، کشور ژاپن در این شاخص رتبه‌ی اول را از آن خود کرده است و شهروندان ژاپن می‌توانند بدون ویزا به ۱۸۹ کشور وارد شوند. ولی کانادا در کنار سوییس، بلژیک، دانمارک و ایرلند رتبه‌ی پنجم را دارد. در فهرست زیر اسامی برترین کشورها از نظر قدرت پاسپورت ارائه می‌شود:

ژاپن (۱۸۹)

آلمان، سنگاپور (۱۸۸)

فنلاند، فرانسه، ایتالیا، کره ی جنوبی، اسپانیا، سوئد (۱۸۷)

اتریش، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، پرتغال، بریتانیا، ایالات متحده (۱۸۶)

بلژیک، کانادا، سوییس، کانادا ، ایرلند و دانمارک (۱۸۳)

یونان ، استرالیا (۱۸۳)

جمهوری چک، مالت، نیو زیلند (۱۸۲)

ایسلند (۱۸۱)

مجارستان، اسلونی، مالزی (۱۸۰)

لاتویا، لیتوانی، اسلواکی (۱۷۹)

 

وبسایت این شاخص بیان کرده که: «سنجیدن قدرت پاسپورت های کشورها اهمیت زیادی دارد زیرا میزان آزادی شهروندان آن کشور را نشان می‌دهد. کشورهای ذکر شده قوی ترین روابط دیپلماتیک را با بقیه‌ی کشورها دارند. سفر بدون محدودیت به کشورها روابط اقتصادی را هم تسهیل می‌کند. ارتباط بین المللی از بسیاری جهات یکی از عوامل اصلی خلق و حفظ ثروت به حساب می‌آید و ارزش آن به موازات افزایش تلاطم و عدم ثبات منطقه‌ای بالا می‌رود.»

 

کشورهایی که قدرت پاسپورتشان بهبود یافته ست شامل:

امارات متحده عربی کشوری است که بیشترین پیشرفت را داشته است. شهروندان اماراتی اکنون می‌توانند به ۱۵۴ کشور سفر کنند. پاسپورت امارات در رده‌ی بیست و سوم قرار دارد و این در حالیست که در سال ۲۰۰۸ ۳۸ رتبه پایین‌تر بود. چین_ که پارسال به ۷۰ کشور دسترسی بدون ویزا پیدا کرد_ نیز رتبه‌ی خود را ارتقا داده است. کشورهای آفریقایی و حوزه‌ی کارائیب هم با این‌که تغییر چندانی از لحاظ دسترسی بدون ویزا به کشورهای اروپایی و امریکای شمالی ایجاد نکرده‌اند همچنان به افزودن کشورهایی که بدون ویزا می‌توانند به آن‌جا سفر کنند ادامه می‌دهند.

 

کشورهایی با محدودیت سفر:

عراق و افغانستان با رتبه‌ی ۱۰۰ در انتهای این فهرست هستند. این کشورها بدون ویزا فقط می‌توانند به ۳۰ کشور سفر کنند. سایر کشورها که رتبه‌شان به این دو کشور نزدیک است عبارتند از: سومالی، پاکستان، سوریه و یمن. روسیه هم از جمله کشورهایی است که با کاهش رتبه مواجه بوده است –از ۴۵ به ۴۷٫_ اما این کشور قبل از مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ اعلام کرد که تمام افرادی که بلیت سفر به روسیه را دارند می‌توانند بدون ویزا به آن سفر کنند.

 

استقبال کننده‌ترین کشورها

اما در سال ۲۰۱۷ یک رتبه‌بندی دیگر مشابه این رتبه‌بندی توسط شرکت مالی Arton Capital در خصوص استقبال کننده ترین کشورها تهیه شد. سیزده کشور در این فهرستند و کانادا در بین این کشورها رتبه ی ۷۹ را به دست آورده است زیرا از بین ۱۹۸ کشور تنها شهروندان ۵۴ کشور را بدون ویزا به داخل خود راه می‌دهد.

error: Content is protected !!