2024/04/19

سقوط رتبه ی تورنتو از صدر جدول داغ ترین بازارهای مسکن دنیا

سقوط رتبه تورنتو از صدر جدول داغ ترین بازارهای مسکن دنیا

در سال گذشته‌ی میلادی، بازار مسکن در شهر تورنتوی کانادا از جمله داغ‌ترین بازارها در این کشور بود. این التهاب در بازار مسکن به حدی بود که شهر تورنتو لقب «داغ ترین بازار خانه‌های مسکونی» را از آن خود کرد.

 

ولی امسال روند رو به رشد بازار معکوس شده است. در واقع بازار مسکن تورنتو به اندازه‌ای آرام گرفت و تب معاملات مسکن در آن به قدری سرد شد که نه تنها پایتخت انتاریو در رکودی جهانی فرو رفت، بلکه در حال حاضر جز ضعیف‌ترین بازارهای عمده کانادا محسوب می‌شود و عنوان پررونق‌ترین بازار مسکن جهان را از دست داده است. این سقوط جایگاه تورنتو، پس از سال‌ها رونق در بازار مسکن صورت گرفته است.

 

بر طبق شاخص شهرهای مسکونی جهان ( Global Residential Cities Index) که توسط آژانس مشاورین املاک Knight Frank’s منتشر شده است، تورنتو از نظر مقایسه رشد قیمت مسکن سالانه، در میان ۱۵۰ شهر جهان به رتبه ۱۳۷ سقوط کرده است. در سه ماهه‌ی دوم سال جاری، قیمت مسکن در این شهر با کاهش ۲٫۸ درصدی روبه‌رو شده است. همیلتون که در همسایگی شهر تورنتو قرار دارد نیز از جایگاه سوم در رتبه بندی سال ۲۰۱۷، به رتبه ۱۲۸ در سال جاری تنزل پیدا کرده است. سال گذشته رشد ۲۹٫۳ درصدی قیمت سال به سال مسکن در تورنتو، این شهر را در صدر گران‌ترین شهرهای کانادا قرار داده بود.

 

علت این امر کاملا واضح است. بر طبق گزارشات، انجام تغییرات مالیاتی با هدف تعیین مالیات برای خریداران خارجی و یا افزایش عوارض در شهرهایی مانند ونکوور و تورنتو باعث کاهش رشد قیمت‌ها به خصوص در بازار مسکن لاکچریِ این شهرها گشته است.

 

بنابراین در حال حاضر داغ ترین بازار مسکن دنیا مربوط به شهر احمدآباد در کشور هند می‌باشد که در طی ۱۲ ماه تغییر ۱۹٫۴ درصدی در قیمت مسکن را ثبت کرده است. شهر ازمیر در ترکیه و حیدرآباد در هندوستان نیز رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

صعود رتبه تورنتو بین داغ ترین بازارهای مسکن دنیا

 

در میان شهرهای کانادا، ونکوور با ۱۳٫۳ درصد افزایش در قیمت مسکن طی ۱۲ ماه گذشته دارای بیشترین رتبه بوده است و در جایگاه دهم دنیا قرار گرفته است. سال گذشته شهر ونکوور در جایگاه پنجاه و دوم لیست قرار داشت. دیگر شهرهای کانادایی که نامشان در لیست ۱۰۰ شهر برتر دنیا به چشم می‌خورد شامل اتاوا-گاتینو که با افزایش ۴٫۷ درصدی در جایگاه شصت و دوم، مونترال با افزایش ۳٫۶ درصدی در جایگاه هشتادم و هالیفاکس با افزایش ۳٫۲ درصدی در جایگاه هشتاد و پنجم قرار گرفته‌اند، می‌باشند که همگی در سال گذشته به ترتیب در جایگاه‌های نود و هفتم، صد و دهم و صد و سیزدهم قرار داشتند.

 

لازم به ذکر است که برخی ارقام ذکر شده در این گزارش شامل ماه‌های آوریل تا ژوئن سال جاری می‌باشد. بازار مسکن در ونکوور از آن زمان به طور قابل ملاحظه‌ای آرامتر شده و خرید و فروش مسکن نسبتا کاهش یافته است، در حالی که تورنتو در بازار مسکن خود شاهد افزایش قیمت بوده است. در سطح ملی نیز، قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۸٫۹ درصد کاهش داشته‌اند.

error: Content is protected !!