2024/03/29

جذب بیش از ۱ میلیون مهاجر طی سه سال آینده در کانادا

جذب بیش از ۱ میلیون مهاجر طی سه سال آینده در کانادا

اگر در رویای کار و سکونت در کانادا به سر می‌برید، باید گفت با انتشار خبر پذیرش بیش از ۱ میلیون مهاجر طی سه سال آینده از سوی دولت کانادا این رویا می‌تواند به واقعیت تبدیل شود.

 

Ahmed Hussen وزیر امور مهاجرتی کشور کانادا، در گزارش سالانه خود در رابطه با برنامه مهاجرت در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد دولت برنامه‌ای برای پذیرش ۱,۰۸۰,۰۰۰ نفر شهروند دائمی در طول سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ دارد که سقف پذیرش مربوط به جذب ۳۷۰ هزار نفر مهاجر فقط در سال ۲۰۲۱ می‌باشد. این تعداد یعنی جذب ۸۴ هزار نفر بیشتر از ۲۸۶ هزار نفری که در سال ۲۰۱۷ به عنوان شهروند دائم پذیرفته شدند.

Hussen، که اصالتا خودش نیز زمانی به عنوان یک پناهنده از سومالی به کانادا آمده بود، در ادامه گفت: «مهاجران و فرزندانشان مشارکت قابل توجهی در کمک به اقتصاد کانادا داشته‌اند و موفقیت‌های آینده ما بستگی به ادامه آن دارد. پس باید اطمینان حاصل شود که آن‌ها مورد استقبال و حمایت دولت قرار می‌گیرند.»

بر اساس این گزارش، یک نفر از هر پنج نفر ساکن کانادا در خارج از این کشور متولد شده است، در حالی که بیش از ۶ میلیون مهاجر جدید از سال ۱۹۹۰ تاکنون وارد خاک کانادا شده ‌اند.

جمعیت سالخورده

مهاجرت به عنوان کلیدی برای کمک به تقویت اقتصاد کانادا در نظر گرفته شده است. با توجه به این‌که اکثر مهاجران به طور میانگین جوان هستند، این امر می‌تواند به مبارزه با چالش جمعیت سالخورده کانادا کمک کند. این گزارش می‌گوید طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۳۶ نسبت تعداد شاغلین به بازنشستگان برابر با ۲ به ۱ خواهد شد (۲:۱) در حالی که این نسبت در سال ۲۰۱۲، حدود ۴٫۲ به ۱ (۴٫۲:۱) برآورد شده بود.

کمتر از نیمی از مهاجرانی (۴۸ درصد) که قرار است برای سال ۲۰۲۱ پذیرفته شوند، تحت برنامه‌های مهاجرتی اقتصادی جذب خواهند شد تا کمبود مهارتی بازار کار را تامین کنند.

با توجه به ادامه روند سالخوردگی جمعیت و پایین بودن نرخ زاد و ولد، مهاجرت نقش مهمی در تضمین رشد پیوسته‌ی جمعیت کانادا و نیروی کاری این کشور ایفا می‌کند. افزایش سطوح مهاجرت به‌ ویژه در بخش اقتصادی به کانادا کمک خواهد کرد تا نیروی کار خود را حفظ کند و از رشد اقتصادی و نوآوری کشور حمایت می‌کند.

در گزارش رقابت بین المللی انجمن جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۸، کانادا با کسب امتیاز عالی ۱۰۰ از نظر ثبات اقتصادی کلان و همچنین داشتن بیشترین تنوع نیروی کاری، در رتبه دوازدهم قرار گرفته است.

اسکان مجدد پناهندگان

بیش از نیمی از مهاجران پذیرفته شده در سال ۲۰۱۷ تحت برنامه‌های مهاجرتی اقتصادی وارد کانادا شده‌اند، در حالیکه ۴۴ هزار نفر از آن‌ها شامل افرادی مانند پناهندگان، اشخاص محافظت شده و افرادی که تحت ملاحظات بشردوستانه، دلسوزانه و سیاست‌های عمومی پذیرفته شده‌اند، می‌باشند.

طرح مهاجرت برای سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ شامل پذیرش تعداد بیشتری از پناهندگان و افراد آواره خواهد بود. به طوری که از تعداد ۴۳ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ به ۶۴,۵۰۰ نفر در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.

کانادا به دلیل سیاست‌‌های مهاجرتی خود به عنوان یک پیشروی جهانی در این زمینه به شمار می‌رود. به طوری که Filippo Grandi، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، از کانادا به خاطر سیاست‌های سخاوتمندانه‌ی جذب و پذیرش افراد جهت کمک به مردم آواره، تقدیر نموده است.

ولی تعهد جدید کانادا در این زمینه در مقایسه با تعداد افرادی که نیاز به اسکان مجدد دارند، تنها قطره‌ای از اقیانوس محسوب می‌شود. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفت تعداد کل افرادی که در سال ۲۰۱۷ به صورت اجباری آواره شده‌اند به ۶۸٫۵ میلیون نفر رسیده است، در حالی که تعداد پناهندگانی که نیاز به اسکان مجدد دارند تا پایان سال ۲۰۱۷ به ۱٫۱۹ میلیون افزایش یافته است.

error: Content is protected !!