2024/03/28

کاهش رشد جمعیت کبک

کاهش رشد جمعیت کبک

طبق گزارش مرکز آمار کبک، جمعیت کبک در سال گذشته تنها یک درصد رشد کرده است. این میزان رشد در مقایسه با میانگین رشد در کانادا پایین‌‌تر بوده و در مقایسه با سال گذشته، کاهش رشد جمعیت در کبک را نشان می‌دهد.

 

بنا بر گزارش مرکز آمار کبک، در سال ۲۰۱۷ حدود ۸۳،۹۰۰ نوزاد در کبک متولد شده‌اند که سه درصد کمتر از سال ۲۰۱۶ بوده است. نرخ باروری در کبک نیز که به مدت یک دهه کمی از حد میانگین کانادا بیشتر بود، اکنون از میانگین کشور کمتر شده است. این نرخ حتی کمتر از مقداری‌ست که این استان بتواند جمعیت فعلی خود را حفظ کند.

 

سال گذشته حدود ۵۲٫۴۰۰ نفر از دیگر کشورها و استان‌های کانادا به کبک مهاجرت کردند ولی از این تعداد، حدود ۸،۹۰۰ نفر مهاجر به سایر استان‌ها رفتند و حدود ۶،۵۰۰ نفر از ساکنین کبک نیز این استان را به مقصد سایر استان‌های کشور ترک کرده‌‌اند.

 

و این یعنی که در مجموع، مهاجران در سال گذشته حدود ۳۷ هزار نفر به جمعیت کبک اضافه کرده‌اند که نسبت به میانگین کانادا افزایش به نسبت کمی است.

 

اخیرا نخست وزیر جدید کبک اعلام کرده است که دولت جدید کبک قصد دارد تعداد پذیرش مهاجران به این استان را تا ۲۴ درصد کاهش دهد و در این صورت تعداد مهاجران خارجی حدود ۱۰ هزار نفر کاهش خواهد یافت. تعداد مهاجران تازه وارد در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۳ هزار نفر بوده است و این مسئله در صورتی‌ست که در سال ۲۰۱۹، تعداد مهاجران در استان کبک به ۳۸ هزار نفر خواهد رسید.

 

از طرف دیگر و با توجه به افزایش میزان مرگ و میر در کبک، هر ساله جمعیت مردم رو به کاهش است، به طوری که در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۶٫۳۰۰ نفر در این استان فوت شده‌‌اند.

 

این مسئله به منزله یک بحران برای کبک است و نتیجه نهایی آن این است که نسبت جمعیت کبک در حال حاضر  ۲۲٫۶ درصد نسبت به میانگین کشوری کاهش پیدا کرده است و احتمالا در سال‌های آینده نیز کاهش بیشتری خواهد داشت.

 

طبق گزارش سالانه مرکز آمار کبک مشخص شده که در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۲٫۹۰۰ ازدواج در استان به ثبت رسیده است و میانگین سنی افرادی که به تازگی ازدواج کرده‌اند رو به افزایش است.

 

به عقیده کارشناسان چنانچه روند کاهش رشد جمعیت کبک ادامه یابد، این استان از نظر اقتصادی و کمبود نیروی کار و نرخ رشد جمعیت در سال‌های آتی با بحرانی جدی روبرو خواهد شد.

error: Content is protected !!