2024/04/18

پاسپورت کانادا همچنان جزو قدرتمندترین های جهان در سال ۲۰۱۹ قرار دارد

پاسپورت کانادا همچنان جزو قدرتمندترین های جهان در سال ۲۰۱۹ قرار دارد

با وجود این‌که فقط یک هفته از شروع سال ۲۰۱۹ میلادی گذشته است اما کانادایی‌ها در همین مدت کوتاه چیزی دارند که به آن افتخار کنند: کانادا چهارمین پاسپورت قدرتمند دنیا را در اختیار دارد.

 

مطابق شاخص پاسپورت (Passport Index) که به بررسی و رتبه بندی قدرت و اعتبار پاسپورت‌های کشورهای مختلف دنیا می‌پردازد، کانادا رتبه خود را حفظ نموده و همچنان در میان پنج کشور برتر جهان قرار دارد.

 

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه چیزی باعث قدرتمند شدن یک پاسپورت می‌شود و چرا این مسئله باید برای ما مهم باشد؟

 

هر چیزی که به قدرت جابجایی در سطح کشورهای جهان، میزان آزادی برای سفر و رفتن به هر نقطه از دنیا مربوط می‌شود به پاسپورت یک کشور قدرت می‌بخشد. طبق رتبه بندی Passport Index که توسط شرکت مشاوره مالی Arton Capital ارائه شد، این قدرت بر اساس تعداد کشورهایی است که دارنده پاسپورت می‌تواند بدون ویزا به آن‌ها سفر کند.

 

امارات متحده عربی در صدر فهرست امسال قرار دارد و توانسته است یک پله بالاتر از جایگاه آلمان (که در سال گذشته رتبه اول را کسب کرد) قرار بگیرد.

 

سنگاپور نیز در کنار کشورهای دانمارک، سوئد، فنلاند، لوکزامبورگ، فرانسه، ایتالیا، هلند، اسپانیا، نروژ، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا در مقام سوم قرار گرفته است.

 

در انتهای لیست نیز کشورهای افغانستان، عراق و پاکستان قرار دارند.

 

کانادا در حال حاضر در کنار بلژیک، اتریش، ژاپن، یونان، پرتغال، سوییس، بریتانیا و ایرلند چهارمین پاسپورت قوی در دنیا را در اختیار دارد.

 

رتبه پاسپورت کانادا در سال‌های گذشته بدین شرح بوده است:

 

  • سال ۲۰۱۵ رتبه ششم، امکان سفر بدون ویزا به ۱۵۳ کشور
  • سال ۲۰۱۶ رتبه ششم، امکان سفر بدون ویزا به ۱۵۲ کشور
  • سال ۲۰۱۷ رتبه چهارم، امکان سفر بدون ویزا به ۱۵۸ کشور
  • سال ۲۰۱۸ رتبه چهارم، امکان سفر بدون ویزا به ۱۵۸ کشور

در حالی که پاسپورت کانادایی یکی از مورد احترام‌ترین و مطلوب ترین پاسپورت‌ها در جهان است، ولی همچنان قوی ترین نیست.

بر اساس گفته‌های Hrant Boghossian سخنگوی Passport Index، مایه‌ی تعجب است که در حال حاضر برخی از کشورها از دارندگان پاسپورت کانادایی برای ورود بدون ویزا استقبال نمی‌کنند. وی می‌گوید:«کانادا چهره‌ای کاملا مثبت در سطح جهان دارد و ما متعجبیم که چرا کشورهای زیادی به دارندگان پاسپورت کانادایی اجازه ورود بدون ویزا نمی‌دهند.»

رتبه کانادا در میان کشورهای مسافر پذیر

احتمالا عجیب‌ترین بخش ماجرا این باشد که علی‌رغم آن‌که باور عمومی کانادا را کشوری مسافر پذیر می‌داند و از ورود مسافران استقبال می‌کند، ولی در واقع هنگام طبقه بندی از نظر پذیرش مهمانان، دارای رتبه چندان خوبی در مهمان‌پذیری نمی‌باشد.

در رتبه بندی کشورهای مسافرپذیر کانادا در کنار غنا در رتبه ۷۴ قرار دارد. که به جز دارندگان پاسپورت ۵۴ کشور، از بقیه ملیت‌ها در هنگام ورود به خاک کانادا ویزا طلب می‌کند.

error: Content is protected !!