2024/04/20

تحصیل در کشور فرانسه و خلاصه‌ای از آن چه باید بدانید (قسمت اول)

تحصیل در کشور فرانسه و خلاصه‌ای از آن چه باید بدانید (قسمت اول)

قطعا تعجبی ندارد که فرانسه یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی است. با مطالعه‌ی مقاله‌ی زیر خواهید فهمید که چرا بسیاری از دانش‌آموزان بین‌المللی برای تحصیل فرانسه را انتخاب می‌کنند و همچنین خواهید دانست که اگر می‌خواهید به آن‌ها ملحق شوید باید چه کار کنید.

کشور فرانسه در ذهن ما مجموعه‌ای مجزا از تصاویر را تداعی می‌کند. از پیچیدگی‌های شهری و تاریخ غنی آن گرفته تا غذا و نوشیدنی‌های افسانه‌ای، مناظر تماشایی، کوه‌ها و دریاهای پهناور، سواحل طلایی و رودخانه‌های بزرگ. تمام این عوامل باعث می‌شوند که تصاویر منحصر به فردی در ذهن هر فرد شکل بگیرد. طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل، فرانسه به عنوان محبوب‌ترین مقصد گردشگری جهان اعلام شده ‌است.

شاید تصویری که شما از فرانسه در ذهن دارید مربوط به مفاخر و چهره‌های برجسته‌ی این کشور باشد، به هر حال فرانسه زادگاه اندیشمندانی مانند رنه دکارت، ژان‌پل سارتر، آلبر کامو و افراد مشابه دیگری است که در این مقاله نمی‌گنجد. همچنین می‌توان کسانی را به این لیست اضافه کرد که نام آن‌ها ممکن است کم‌تر آشنا باشد، اما دستاوردهای آن‌ها کم‌تر شکوهمند نیستند.

 

دانشگاه‌های فرانسه

سنت هنری و آموزشی قوی فرانسه همچنان به قوت سابق باقی است و در واقع کشورهای معدودی وجود دارند که به اندازه فرانسه در زمینه‌ی تحقیقات و آموزش سرمایه‌گذاری می‌کنند و این مسئله در رتبه‌بندی دانشگاهی جهانی قابل تشخیص است. از میان ۳۹ دانشگاه فرانسوی که در سال ۲۰۱۸ در رتبه بندی دانشگاهی QS قرار گرفتند، ۱۱ دانشگاه فرانسوی جز ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان اعلام شدند. دانشگاه‌های Ecole Normale Superieure و  Ecole Polytechnique ParisTech و همچنین Paris جزو دانشگاه‌های مطرح در دنیا محسوب می‌شوند.

با وجود کیفیت بسیار عالی، شهریه‌های دانشگاه‌های فرانسه با قیمتی حدود سالیانه ۱۰۰۰ دلار برای دانشجویان سراسر جهان از پایین ترین قیمت‌ها در سطح جهان به شمار می‌رود.

 

پاریس

بدون شک، شما نظریاتی راجع به پاریس دارید که ممکن است ناشی بازدید از این شهر معروف به شهر نور باشد. در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۵ میلیون توریست از پاریس و جاذبه‌های آن شامل طاق نصرت، کلیسای نوتردام و گالری‌های معروف جهانی مانند موزه لوور دیدن کردند.

مانند هر شهر بزرگ دیگر، تنها راه شناختن پاریس این است که در آنجا زندگی کنید و با مردم آن در ارتباط باشید. اگر تحصیل در پاریس برای شما جذاب است، گزینه‌های بسیار زیادی برای انتخاب دارید: ۱۷ موسسه عمومی (با تخصص‌های مختلف) و چندین موسسه خصوصی مشهور. به همین دلیل می‌توان گفت که این شهر دارای یک جامعه دانشجویی بزرگ و متنوع است که راه درازی را برای تضمین تازگی جنبش فرهنگی و عقلانی ایجاد شده آن سپری می‌کند.

 

لیون

شهر لیون در نزدیکی مرزهای فرانسه با سوییس و ایتالیا قرار دارد. این شهر به عنوان یکی از مراکز آشپزی فرانسه شناخته می‌شود و همچنین از آن‌جایی که به رشته کوه آلپ نزدیک است برای کسانی که به اسکی علاقه‌مندند نیز بسیار جذاب است.

معماری این شهر که به خوبی حفظ شده‌است، جایگاه ویژه‌ای را در میراث جهانی یونسکو به خود اختصاص داده است. اما این تنها نکته مثبت راجع به شهر لیون نیست. وجود تعداد زیادی موسسات آموزش عالی به این معناست که لیون جمعیت دانشجویی زیادی دارد. اگر به دنبال فعالیت‌های فرهنگی و مدرن بیشتری هستید، لیون در این جبهه هم شما را ناامید نخواهد کرد. همچنین کسانی که نگران آینده شغلی خود هستند می‌توانند از این شهر نهایت استفاده را ببرند چرا که یکی از مراکز اقتصادی دنیا لیون است.

 

مونت پلیر

یکی دیگر از شهرهای مهم فرانسه که جامعه دانشجویی وسیعی دارد مونت پلیر است که تقریبا یک چهارم جمعیت ساکنان آن دانشجو هستند و دانشگاه هایUniversite Paul-Valery و Montpellier III واقع در این استان جزو برترین‌های دنیا هستند.

نزدیک بودن مونت پلیر به سواحل مدیترانه‌ای، این استان را به بهشتی برای آفتاب دوستان مبدل می‌کند و توریست‌های زیادی را از تمام دنیا جذب می‌کند. البته فایده‌ی این موضوع این است که در بعضی فصول دسترسی به تمام سواحل امکان پذیر است و میتوان از زیبایی‌های نهفته ی جنوب فرانسه لذت برد.

error: Content is protected !!