2024/04/23

تحصیل در کبک / سیستم آموزشی

تحصیل در کبک / سیستم آموزشی

تحصیل در کبک یک تجربه‌ی فراموش نشدنی است. مونترال به عنوان برترین شهر برتر دانشجویی جهان انتخاب شده است.

کانادا دارای ۸۰ دانشگاه و ۲۴۰ کالج است. سالیانه بیش از ۱۵۰۰۰۰ دانشجو از خارج از کانادا جهت ادامه تحصیل به کانادا می آیند و استان کبک به نوعی بهشت دانشگاهی کانادا می‌باشد. هزینه‌های تحصیل در این استان نسبت به دیگر شهرهای کانادا ارزان‌تر است و برای دانشجویان بین المللی بسیار به صرفه است. کمترین میزان شهریه در میان دانشگاه‌های کانادا مربوط به دانشگاه‌های استان کبک می‌باشد.

در این استان ۹ دانشگاه وجود دارد که سه عدد از این دانشگاه‌ها انگلیسی زبان هستند:  دانشگاه مک گیل که دارای رتبه ۱۷ می‌باشد (تمرکز بر رشته‌های علوم پایه/ پزشکی و مهندسی) و کنکوردیا که دانشگاهی تازه تاسیس و با سرعت رو به پیشرفت است (تمرکز بر رشته‌های علوم پایه/ پزشکی و مهندسی و بازرگانی) و بیشاپ. و همچنین چهار دانشگاه فرانسه زبان هستند:  دانشگاه مونترال که بزرگترین دانشگاه فرانسه زبان قاره آمریکاست (تمرکز بر رشته های علوم پایه/پزشکی و مهندسی) و لاوال و شربروک و کبک. دو دانشگاه دیگر اکول پلی تکنیک و اچ ای سی HEC (مدرسه بازرگانی) هستند.

کبک دارای یک نظام آموزشی معتبر و دیپلم‌های شناخته شده در سطح بین المللی است و طبق طبقه بندی سالیانه سازمان‌های اقتصادی همکاری و توسعه، سطح بالایی از زندگی را ارائه می‌دهد. در نتیجه یک انتخاب خوب برای تحصیل است و خوب است که همیشه آن را مد نظر قرار بدهید.

مراجع آموزش عالی در کبک به دو گروه دانشگاه و کالج تقسیم شده‌اند.

این استان سرمایه گذاری عظیمی در بخش آموزش دانشگاهی انجام داده است و شبکه گسترده‌ای از دانشگاه‌ها در سرتاسر استان وجود دارند.

در استان کبک تحصیل تا پایان دوره متوسطه و قبل از ورود به دانشگاه (با احتساب دوران کالج) ۱۳ سال طول می‌کشد که از سایر استان‌های کانادا یک سال بیشتر است. به همین دلیل اغلب دانشجویان در بیشتر استان‌های کبک بعد از سه سال موفق به اخذ مدرک کارشناسی می‌شوند در حالی که در دانشگاه‌های سایر استان‌های کانادا دوران لیسانس یا کارشناسی معمولا چهار سال است.

 

مراحل تحصیل

 

تحصیل در دوره‌های CEGEP یا همان پیش دانشگاهی: پس از دوره دبیرستان یا همان پایان سال ۱۱ تحصیلی دانش آموزان در کبک وارد مرحله CEGEP می‌شوند. در مجموع ۴۲ CEGEP فرانسوی و ۶ CEGEP انگلیسی در کبک وجود دارد. متقاضیان ایرانی که مدرک دیپلم را در ایران دریافت کرده‌اند نیز می‌توانند در صورت واجد شرایط بودن در دوره‌های پیش دانشگاهی کبک شرکت کنند و پس از اتمام دوره وارد دانشگاه‌های کبک یا سایر دانشگاه‌های کانادا شوند.

 

مرحله اول دانشگاهی (لیسانس): در کبک دوره کارشناسی از ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد. دو نوع مدرک لیسانس وجود دارد: عمومی و تخصصی. در دانشگاه‌ها دوره‌های مقطعی و فشرده با مدرک رسمی نیز برگزار می‌شود.

 

مرحله دوم دانشگاهی (فوق لیسانس): در کبک فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مجاز به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشند و این دوره ۲ سال به طول می‌انجامد. اخذ مدرک کارشناسی ارشد وابسته به قبولی در آزمون نهایی و دفاع موفق از پایان‌نامه است. دانشگاه‌ها هم چنین دارای دوره‌های کوتاه مدت ۱ ساله با مدرک دیپلم تخصصی کارشناسی ارشد هستند.

 

مرحله سوم دانشگاهی (دکترا): دوره دکترا سه ساله است و به اخذ مدرک پی اچ دی می‌انجامد. داشتن مدرک فوق لیسانس شرط ورود به این مقطع می‌باشد و تنظیم مقاله از ضروریات دوره دکترا می‌باشد.

 

دانشجویان خارجی:

دانشجوی خارجی یا بین المللی به کسانی گفته می‌شود که فاقد تابعیت و اقامت دائم کانادا می‌باشند و در دوره‌های رسمی آکادمیک در دانشگاه‌ها، کالج‌ها یا سایر مراکز آموزش عالی کانادا به تحصیل مشغول می‌باشند. در کبک تمامی دانشجویان خارجی موظف به اخذ مجوز دانشجویی محلی از اداره مهاجرت این ایالت و مجوز دانشجویی از اداره مهاجرت کشور می‌باشند.

 

شرایط ورود:

شرایط خاصی برای ورود تعیین نشده اما در صورتی که مسئولین اداره مهاجرت داوطلبی را از حیث آشنایی به زبان انگلیسی یا فرانسه (زبان رسمی دوره) واجد صلاحیت تشخیص ندهند، مراتب بلافاصله جهت ابطال برگه پذیرش به مرکز مربوطه ابلاغ می‌شود.

مقررات ورود: داشتن بیمه نامه معتبر بهداشتی/درمانی صادر شده توسط شرکت بیمه معتبر.

مقررات بهداشتی: گواهی پزشکی که باید توسط پزشکان مجاز مورد تائید سفارت کانادا صادر شود.

نحوه ثبت نام: مکاتبه مستقیم با مراکز آموزش عالی جهت راهیابی به این مراکز ( دانشگاه‌ها و کالج‌ها)

 

اقسام موسسات آموزش عالی:

  1. دانشگاه ایالتی
  2. کالج‌های ایالتی
  3. کالج‌های خصوصی
  4. کالج هنرهای کاربردی و فنی و حرفه‌ای
error: Content is protected !!