2024/03/28

دید مثبت اکثر کانادایی‌ها نسبت به پدیده‌ی مهاجرت و مهاجران (قسمت اول)

دید مثبت اکثر کانادایی‌ها نسبت به پدیده‌ی مهاجرت و مهاجران (قسمت اول)

قسمت اول

اخیرا طی نظرسنجی جدیدی که موسسه‌ی Environics انجام داده مشخص شده است که اکثر کانادایی‌ها هنوز دید مثبتی به پدیده‌ی مهاجرت و مهاجران داخل کانادا دارند و تنها تعداد معدودی از کانادایی‌ها مهاجران را معظل ملی کانادا عنوان کرده‌اند. در این نظرسجی همچنین مشخص شده است که دیدگاه کانادایی‌ها به مهاجران از اکتبر ۲۰۱۸ تا امروز تقریبا ثابت باقی مانده است.

 

گفتنی است که این نظرسنجی هر شش ماه یک بار و از طریق مصاحبه با ۲۰۰۰ نفر انجام می‌شود و نظر آن‌ها در مورد مهاجران پرسیده می‌شود. در این نظرسنجی اعلام شده است که:«طی دو دهه‌ی اخیر دید مثبت کانادایی‌ها به مهاجران بر دید منفی آن‌ها برتری داشته است؛ کانادایی‌ها درباره‌ی مسائلی نظیر تاثیر کلی مهاجرت بر کانادا، و همچنین تاثیر مهاجرت بر نرخ جرم و جنایات و اقتصاد این کشور نظر خود را اعلام کرده‌اند».

 

در این نظرسنجی دغدغه‌های اصلی کانادایی‌ها هم مشخص شد:«اقتصاد، محیط زیست (تغییر اقلیم) و ضعف در رهبری حکومت.» این دغدغه‌ها در صدر مسائلی قرار دارند که برای کانادایی‌ها حائز اهمیتند و این در حالی است که مسائلی نظیر مهاجرت و مهاجران در انتهای این فهرست قرار دارند.

 

از طرف مخالفین حزب لیبرال که محافظه‌کاران از جمله مهم‌ترین آن‌ها هستند، در رابطه با شیوه‌ی کنترل مهاجرت انتقادات بسیاری وارد آمده است و بسیاری احساس می‌کنند که این مسئله یکی از موضوعات اصلی بحث در انتخابات فدرال که در پاییز سال جاری میلادی برگزار می‌شود خواهد بود.

 

یکی از نکات برجسته‌ی دیگر که در این نظرسنجی به چشم می‌خورد این است که تنها سه درصد از محافظه‌کاران مهاجرت و مهاجران را معظل اصلی کانادا عنوان کرده‌اند. نتایج این نظرسنجی در تضاد آشکار با نتایج نظرسنجی Gallup در مورد ایالات متحده‌ی امریکاست که در آن شهروندان امریکایی مسئله‌ی مهاجرت را در رتبه‌ی دوم پس از ضعف در رهبری حکومت به عنوان برترین معظلات امریکا عنوان کرده بودند.

 

مهاجرت افسارگسیخته است؟ ۵۹ درصد کانادایی‌ها: خیر

پاسخ کانادایی‌ها به برخی از سوالات این نظرسنجی نسبت به اکتبر ۲۰۱۸ تنها اندکی بهبود یافته است. مثلا وقتی از کانادایی‌ها پرسیده شد که آیا به نظرشان  « در مجموع، ورود مهاجران به کانادا افسارگسیخته است؟» ۵۹ درصد با این گزاره مخالفت کردند در حالی که در اکتبر ۲۰۱۸ این رقم ۵۸ درصد بود.

 

طبق این نظرسنجی کانادایی‌های ساکن چهار استان آتلانتیک و استان بریتیش کلمبیا بیشترین دید مثبت به مهاجران را داشتند؛ ۶۴ درصد ساکنان این استان‌ها مخالفت خود با گزاره‌ی فوق را اعلام کرده‌اند. این رقم حاکمی از افزایش ۷ درصدی در این استان‌ها نسبت به پاییز است. نگرش کانادایی‌ها به تاثیرات مهاجرت بر اقتصاد نیز اندکی بهبود یافته است؛ یعنی از ۷۶ درصد در اکتبر ۲۰۱۸ به ۷۷ درصد در ماه جاری افزایش یافت.

 

از این نظرسنجی می‌شود دریافت که ریشه‌ی نگرش مثبت کانادایی‌ها به مهاجرت و مهاجران مزایایی است که برای اقتصاد به همراه دارد. این نگرش مثبت بیش از همه‌جا در انتاریو مشاهده شده است،  جایی که در آن ۸۰ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی موافقت خود را با این گزاره اعلام کردند: «در مجموع، آیا مهاجرت بر اقتصاد کانادا تاثیر مثبتی دارد؟» البته در آلبرتا این رقم پایین‌تر از دیگر نقاط کانادا بود و تنها ۷۰ درصد آلبرتایی‌ها موافقت خود با این گزاره را اعلام کردند.

error: Content is protected !!