2024/04/24

ده مهارت شغلی کلیدی در سال ٢٠٢٠ و پس از آن (قسمت اول)

ده مهارت شغلی کلیدی در سال ٢٠٢٠ و پس از آن (قسمت اول)

اتومبیل‌های خودران، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی دیگر جزو فانتزی‌های ذهنی نویسندگان رمان‌های علمی تخیلی یا کارگردانان هالیوودی نیستند. این واقعیتِ آینده‌ی ماست؛ آینده‌ای که تقریبا همین‌جاست!

به عنوان یک مهاجر که باید در یک کشور جدید رشد کند و بتواند در عرصه‌های مختلف به خصوص عرصه‌های کاری موفق باشد، مهارت‌های شغلی بسیار دارای اهمیت هستند. کانادا کشوری است که با نظام کاری منظم خود توانسته است اقتصادی موفق را بسازد، و داشتن مهارت‌های شغلی بالا می‌تواند شما را در جایگاه موفقی در این سیستم قرار دهد.

انجمن جهانی اقتصاد می‌گوید که ما در معرض انقلاب چهارم صنعتی یا Industry 4.0 قرار داریم و همه چیز به سرعت در حال تغییر است.

 

در انقلاب Industry 4.0 شاهد پیشرفت‌های برق آسا و تغییرات ذهنی گسترده‌ای خواهیم بود که این‌ها همگی پیشرفت‌هایی در عرصه‌ی فن‌آوری‌های دیجیتال، فیزیکی و بیولوژیکی به ارمغان خواهد آورد.

 

بنابراین با نگاهی به آینده، این پرسش مطرح می‌شود که در این دنیای جدید کسب چه مهارت‌هایی لازم است؟

 

با بررسی افسران ارشد منابع انسانی در بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان، انجمن جهانی اقتصاد (World Economic Forum) گزارشی از مشاغل آینده را منتشر کرده است که در آن ۱۰ مهارت برتر که تا سال ۲۰۲۰ و پس از آن به آن‌ها نیاز دارید معرفی شده است.

 

  1. مهارت انعطاف‌پذیری شناختی

طبق بررسی کارشناسان ارشد منابع انسانی در برخی از شرکت‌های پیشتاز جهانی، انعطاف‌پذیری شناختی تماما در مورد یک «ژیمناستِ ذهنی» بودن است. اگر مغز خود را به عنوان یک سالن ژیمناستیک در نظر بگیرید و همه‌ی دستگاه‌های مختلف (به عنوان مثال حلقه‌ها، میله‌های موازی و میله‌ی تعادل) را به عنوان روش‌های مختلف تفکر (به عنوان مثال مغز خلاق، مغز ریاضی، مغز تفکر انتقادی و غیره) فرض کنیم؛ انعطاف‌پذیری شناختی به این صورت تعریف می‌شود که چگونه می‌توانید میان سیستم‌های مختلف فکری به سرعت (و به راحتی) نوسان، جهش و چرخشی رو به عقب و جلو داشته باشید.

 

هرچه انعطاف‌پذیرتر باشید، دیدن الگوهای جدید برای شما آسان‌تر می‌شود و ارتباط منحصر به فردی بین ایده‌ها ایجاد می‌کند. این باعث می‌شود با مفهوم داشتن یک ذهن «چابک» بیشتر آشنا شوید.

 

پس ما چگونه ماهیچه‌های شناختی خود را انعطاف‌پذیرتر کنیم؟

با یادگیری چیزهای جدید و به ویژه یادگیری روش‌های جدید تفکر. اگر فکر می‌کنید خلاقیت لازم را ندارید، این نقطه ضعف را به عنوان هدفی برای یادگیری یک ساز، رقص و یا شرکت در یک کلاس هنری قرار دهید.

 

علایق خود را گسترش دهید، خارج از منطقه آسایش و راحتی خود مطالعه کنید و از حضور افرادی که جهان بینی شما را به چالش می‌کشند، استقبال کنید.

 

  1. مهارت مذاکره

با نفوذ ربات‌ها به نیروی کار و اتوماسیون شغلی و استفاده روز افزون از آن‌ها، اهمیت مهارت‌های اجتماعی همچون مذاکره، در آینده بیش از هر زمان دیگری خواهد بود. چرا؟ زیرا به هر حال ما در تعاملات اجتماعی و مذاکرات بسیار بهتر از ربات‌ها عمل می‌کنیم.

انتظار می‌رود به زودی حتی اشخاصی که در مشاغل صرفا فنی کار می‌کنند نیز ملزم شوند تا مهارت‌های اجتماعی و بین فردی بیشتری از خود نشان دهند و توانایی مذاکره با همکاران، مدیران و مشتریان خود را داشته باشند و بدین ترتیب تیم‌های کاری در فهرست مهارت‌های مطلوب قرار گیرند.

 

  1. مهارت جهت‌دهی خدمات

این مورد تحت عنوان «جستجوی فعال برای راه‌هایی جهت کمک به مردم» تعریف شده، و شامل داشتن مهارت‌های قوی در زمینه جهت‌دهی به خدمات گوناگون با توجه به علایق مصرف‌کنندگان و پیش بینی نیازهای آن‌ها در آینده می‌باشد.

 

همانطور که گزارش WEF خاطر نشان کرد کسب و کارها در زمینه خدمات انرژی، خدمات مالی و فناوری اطلاعات به طور فزاینده‌ای با نگرانی‌های جدید مصرف کنندگان در مورد مسائلی همچون میزان انتشار کربن، امنیت غذایی، استانداردهای کار و حریم خصوصی مواجه می‌شوند.

 

از دیدگاه مهارتی، این یعنی که کسب و کارها باید سریع‌تر یاد بگیرند که ارزش‌ها و نیازهای جدید مصرف کننده را پیش بینی کنند، تا بتوانند محصولاتی متناسب با آن‌ها ارائه نموده و در مورد فرآیندهای موثر در برآورده کردن این نیازها آگاهی بیشتری کسب نمایند.

 

  1. مهارت قضاوت و تصمیم‌گیری

پیش بینی می‌شود که توانایی قضاوت صحیح و مهارت قوی در تصمیم‌گیری در جایگاه هفتم این فهرست قرار بگیرد.

 

این مطلب با توجه به حجم گسترده‌ی اطلاعاتی که سازمان‌ها در حال حاضر می‌توانند جمع آوری کنند و نیاز روزافزون به کارمندانی که بتوانند ارقام را بررسی نموده، راهکارهای عملی پیدا کرده و از داده‌های وسیعی جهت آگاهی بخشی درباره استراتژی‌ها و تصمیمات شغلی استفاده کنند، تعجب برانگیز نیست.

 

چگونه می‌توانید مهارت‌های تصمیم گیری خود را بلافاصله بهبود ببخشید؟

شروع به دریافت اطلاعات ساده نمایید.

 

ابتدا، سوالات و یا مشکلاتی که می‌خواهید به آن‌ها پاسخ دهید را مشخص نمایید، سپس زمانی را اختصاص دهید تا ابزار و تکنولوژی‌های جدید اطلاعاتی را پیدا کنید که به شما در جمع‌آوری این اطلاعات کمک کنند. هنگامی که شما این دو مورد را در اختیار داشته باشید می‌توانید برنامه‌ی اکسل (Excel) را به بهترین دوست خود تبدیل کرده و یاد بگیرید که چگونه داده‌ها را مدیریت نموده و بر اساس ارزش‌گذاری، آن‌ها را استخراج نمایید.

 

  1. مهارت هوش هیجانی

پاسخ قاطع کارشناسان منابع انسانی و استراتژیست‌های شرکت‌ها این است که وقتی صحبت از مهارت‌های مطلوب می‌شود، به طور کلی آن دسته از «مهارت‌های اجتماعی» مانند انگیزه، هوش هیجانی (عاطفی)، آموزش به دیگران و … در تمامی مشاغل و صنایع آینده، بیشتر مورد تقاضا می‌باشند.

 

Travis Bradberry، همکار نویسنده‌ی کتاب “هوش هیجانی” توضیح می‌دهد که هوش عاطفی جنبه‌ی دیگری از هوش است. این هوش چیزی است نامحسوس که به ما کمک می‌کند تا به دریافت عواطف انسانی بپردازیم و اندازه‌گیری کنیم که چقدر در تطابق و تنظیم رفتارمان بر اساس خلق و خوی یک همکار، شریک، اعضای خانواده و حتی احساسات درونی خود سازگاری و مهارت داریم.

 

هوش هيجانی به معنای واقعی کلمه، تعاملات ما را نشان می‌دهد. Bradberry در مقاله‌ای در نشریه فوربس توضیح داده است:«هوش هیجانی بر نحوه‌ی مدیریت رفتار، هدایت پیچیدگی‌های اجتماعی و تصمیم گیری‌های شخصی که نتایج مثبتی را به بار می‌آورند، تاثیر می‌گذارد.»

 

این یک مهارت اجتماعی است که برای مدیران و رهبران مهم است و شما قطعا از شنیدن این که می‌توانید هوش عاطفی (EQ) خود را افزایش دهید خوشحال خواهید شد!

 

error: Content is protected !!