2024/04/19

رونمایی کانادا از برنامه‌ی جدید برای اعضای خانواده‌های مهاجران

مهاجرت اعضای خانواده

رونمایی کانادا از برنامه‌ی جدید برای اعضای خانواده‌های مهاجران

احمد حسین، وزیر مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا خبر از برنامه‌ی دو ساله‌ی جدیدی داده است که به موجب آن، برخی از اعضای خانواده‌ی مهاجرین که قبلا درخواستشان برای اقامت دائم رد شده بود می‌توانند مجددا برای اقامت دائم و پیوستن به عزیزانشان تقاضا ارائه کنند.

 

اما کدام اعضای خانواده‌ها؟ واقعیت این است که  آن دسته از اعضای خانواده که مهاجرین را تا کانادا همراهی نکرده‌اند، مهاجر متقاضی اسپانسری هم نامی از آن‌ها نبرده و مقامات اداره مهاجرت نیز هنگام بررسی تقاضای اسپانسری، پرونده‌ی آن‌ها را بررسی نکرده‌اند می‌توانند از این برنامه‌ی مهاجرتی استفاده کنند. این اعضای خانواده به موجب بند ۱۱۷(۹)(d)  مقررات حفاظت از مهاجران و پناهندگان، واجد شرایط اسپانسرسیپ خانوادگی نبوده‌اند.

 

این ممنوعیت مادام‌العمر همیشه باعث بحث زیادی شده است و شورای پناهندگان کانادا از آن به عنوان «مانع اصلی پیوستن مهاجرین به اعضای خانواده‌شان» نام برده است. اداره‌ی مهاجرت هم گفته است که این بند قانونی تاثیر مخربی بر پناهندگان و مهاجرین آسیب‌پذیر که نمی‌توانند اسپانسر اعضای خانواده خود شوند خواهد گذاشت.

 

همان‌طور که احمد حسین گفته است: «دولت فدرال اذعان دارد که این قانون ناعادلانه است. مهاجرینی که اخیرا به کانادا آمده‌اند و به محض ورود نتوانسته‌اند نامی از اعضای درجه یک خانواده‌ی‌ خود ببرند، نمی‌توانند اسپانسر آن‌ها شوند. ما امروز می‌خواهیم این مشکل را بر طرف کنیم.»

 

اداره‌ی مهاجرت کانادا گفته است که این برنامه مشکل پناهندگانی که تغییر مکان داده شده‌اند، پناهندگانی که کانادا وظیفه‌ی حفاظت از آن‌ها را دارد و یا مهاجرینی که خودشان به عنوان همسر، فرزند یا پدر و مادر اسپانسر هستند را بر طرف می‌کند.

 

این برنامه‌ی مهاجرتی مختص اسپانسرشیپ، از ۹ سپتامبر سال جاری تا ۹ سپتامبر ۲۰۲۱ فعالیت خواهد داشت و اداره‌ی مهاجرت کانادا اعلام کرده است که تقاضاهایی که هم اکنون در حال رسیدگی هستند، از این برنامه سود خواهند برد.

 

تدابیری جدید برای کارگران و خانواده‌های آسیب پذیر

از تاریخ ۴ ژوئن سال جاری، اداره‌ی مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا به کارگرانی که ویزای کاری مختص یک کارفرما دارند و در وضعیت شغلی نامناسبی قرار دارند اجازه خواهد داد تا درخواست خود را برای ویزای کار باز ارائه کنند. بدین ترتیب کارگران می‌توانند کارفرمای خود را بلافاصله ترک کنند و وضعیت اقامتی خود را نیز حفظ کنند و شغل دیگری پیدا کنند.

 

همچنین قرار است اداره‌ی مهاجرت از تاریخ ۲۶ جولای تغییراتی اعمال کند که به موجب آن، تازه‌واردانی که مورد خشونت خانوادگی قرار گرفته‌اند بتوانند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای درخواست ویزای اقامت موقت ارائه کنند. این ویزا به این دسته از مهاجرین این امکان را می‌دهد که وضعیت اسکان و اقامت خود را حفظ کنند و ویزای کار و بیمه‌ی درمانی دریافت کنند.

 

علاوه بر همه‌ی این‌ها، اداره‌ی مهاجرت، شهروندی و پناهدگی درخواست اقامت دائم افرادی که در معرض خشونت خانوادگی قرار دارند را بنا به علل بشردوستانه و عاطفی تسریع می‌بخشد. احمد حسین همچنین گفته است: «هیچ کارگری به خاطر بدرفتاری در محل کار با او نباید مدام نگران اخراج شدن باشد. هیچ فردی نباید برای به خطر افتادن وضعیت اقامتی خود، تن به تحمل خشونت خانوادگی دهد.»

error: Content is protected !!