2024/03/28

آزمون GRE چیست و چه چیزهایی را باید درباره‌ی آن بدانید؟ (قسمت دوم)

GRE

آزمون GRE چیست و چه چیزهایی را باید درباره‌ی آن بدانید؟ (قسمت دوم)

در قسمت نخست این مقاله که در اینجا آن را خواهید یافت، برخی از بخش‌های آزمون GRE توضیح داده شدند. در این بخش موارد بعدی نیز گفته می‌شود.

 

جی آر ای یا GRE  آزمونی است برای افرادی که قصد دارند در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری در کشورهایی همچون آمریکا و کانادا ادامه تحصیل بدهند.(البته در سایر کشورها هم ممکن است جی آر ای به کارتان بیاید، اما اغلب در دانشگاه‌های این دو کشور شرط نمره جی آر ای برای گرفتن پذیرش وجود دارد.) اگر با ساختار این آزمون آشنا باشید و درست برنامه‌ریزی کنید و هدفمند برای جی آر ای مطالعه کنید، مسلماً مهارت جی آر ای شما پیشرفت کرده و نمره بهتری خواهید گرفت. همچنین ETS (صاحب این آزمون) این اجازه را به شما می‌دهد که چندین بار در این آزمون شرکت کرده و فقط بهترین نمره‌ی خود را به دانشگاه مد نظرتان گزارش کنید.

 

۳٫ریاضیات Quantitative

جی آر ای دارای دو سری ۲۰ تایی سوال ریاضیات با نمره‌ی (در مقایسه با بخش بدون نمره که در شماره‌ی ۴ توضیح داده شده) است و برای هر سری به شما ۳۵دقیقه( ۵ دقیقه بیشتر از وربال) وقت داده خواهد شد. این بخش راحت‌ترین بخش آزمون جی آر ای شماست. چه رشته‌ی شما ریاضیات داشته باشد(مثل رشته‌های مهندسی) و چه نداشته باشد( مثل رشته‌ی ادبیات). به هرحال ریاضی برای اکثریت راحت‌تر از حفظ کردن لغات است و البته فراموش نکنید که ریاضیات ابن بخش چیزی بیشتر از ریاضیات دبیرستان نیست.

 

سوالات این بخش می‌توانند هم بسیار ساده و هم کمی پیچیده باشند. کمی مرور فرمول‌های ساده و روش‌های رایج پاسخ دهی سریع سوالات در این بخش مشکل ریاضیاتی شما را در این آزمون حل خواهد کرد.

 

در مجموع اگر اصطلاحات مورد نیاز این بخش مثل (مساحت، راس مثلث، محیط و …) و همچنین مفاهیمی چون انحراف از معیار و فاکتوریل و غیره را بدانید، مشکلی در پاسخ دهی به این سوالات نخواهید داشت. در مجموع، شما نیاز به نگرانی خاصی در این بخش ندارید و تنها با تمرکز و آشنایی با سوالات لازم از پس آن برخواهید آمد.

 

۴٫بدون نمره

در آزمون جی آر ای ممکن است بخشی هم باشد که در نمره‌ی شما تاثیری ندارد و درست مثل آزمون تافل صرفا جهت کمک به آقای ETS  برای استاندارد سازی سوالات آینده در امتحان گنجانده شده است. استفاده از روش‌های نا متعارف در تعیین بدون نمره بودن یک سری سوال به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. گاهی روش‌هایی برای تعیین چنین چیزی توسط برخی پیشنهاد می‌شود که دقت و درستی آن ها بسیار کم است. به هیچ عنوان با حدس زدن نتیجه آزمون خود را به خطر نیندازید! این بخش ممکن است در هر کجای آزمون (البته بعد از رایتینگ که همیشه اولین بخش است) بیاید و سوالاتش یا وربال است یا ریاضیات. اما تعداد سوالات و مقدار زمان آن متغیر است.

 

۵٫ بخش تحقیق

در پایان در آزمون جی آر ای بخشی وجود دارد به نام تحقیقی که در آن سوالاتی صرفا برای تحقیقات دانشمندان در ETS مطرح می‌شوند و در نمره‌ی نهایی شما تاثیری نخواهند داشت. این بخش با بخش بدون نمره دو تفاوت اصلی دارد. اولا برخلاف بخش بدون نمره که می‌توانست در هر کجا از آزمون ظاهر شود، این بخش تنها در انتهای جی آر ای خواهد آمد. دوما به صراحت اعلام می‌شود که این بخش صرفا جهت تحقیق است و نمره‌اش لحاظ نمی‌گردد.

 

تفاوت ساختار جی آر ای کامپیوتری با جی آر ای کاغذی

تفاوت اصلی این دو نوع جی آر ای به این صورت است:

الف) زمان استراحت : در جی آر ای کامپیوتری ( Computer-Delivered GRE) بعد از اولین بخشی که پس از بخش رایتینگ می‌آید شما ۱۰ دقیقه وقت استراحت خواهید داشت، در حالی که در نوع کاغذی آزمون جی آر ای (Paper-Delivered GRE)  شما بعد از بخش رایتینگ بلافاصله ۱۰ دقیقه استراحت خواهید داشت.

ب) ترتیب سوالات: در جی آر ای کامپیوتری به جز اولین بخش که همیشه رایتینگ است و بخش تحقیقی که اگر باشد در آخر خواهد آمد، بقیه بخش‌ها رندم هستند ، در حالی که در نوع کاغذی آزمون جی آر ای شما بعد از بخش رایتینگ دو بخش وربال و دو بخش ریاضیات خواهید داشت.

 

ج) تعداد و مدت زمان سوالات: در جی آر ای کامپیوتری همه سری سوال‌های وربال و ریاضیات شامل ۲۰ سوال هستند و برای وربال‌ها ۳۰ دقیقه و برای ریاضیات‌ها ۳۵ دقیقه زمان در نظر گرفته شده، در حالی که در نوع کاغذی آزمون جی آر ای هر سری وربال و ریاضیات ۲۵ سوال داشته و زمان در نظر گرفته شده ۳۵ دقیقه برای وربال و ۴۰ دقیقه برای سوالات ریاضیات است.

 

د) در نسخه‌ی کامپیوتری بلافاصله پس از اتمام آزمون نمره‌ی اولیه( یا آن‌طور که ETS می‌گوید: غیر رسمی یا Unofficial) بخش‌های وربال و ریاضیات را خواهید دید. نمره‌ی آفیشیال یا رسمی بعد از حدود ۲ هفته در پروفایلتان قابل مشاهده خواهد بود. این امکان همانطور که می‌توانید حدس بزنید در نسخه‌ی کاغذی جی آر ای وجود ندارد.

 

ه) در نسخه‌ی کامپیوتری سوالات حالت وفقی دارند. الگوریتمی وجود دارد که با توجه به تخمینی که از سطح شما می‌زند سختی یا آسانی سوالات بعدی را برایتان تغییر می‌دهد. یعنی چندتا سوال را که درست جواب بدهید سوالات به سمت سخت تر شدن می روند. البته این در مجموع به نفع شماست. در آزمون کاغذی مسلما سوالات در میان آزمون تغییر نمی‌کنند!

error: Content is protected !!