2024/03/29

قربانیان خشونت خانوادگی؛ واجد شرایط ویزای اقامت موقت کانادا

خشونت

قربانیان خشونت خانوادگی؛ واجد شرایط ویزای اقامت موقت کانادا

اگر به تازگی وارد کانادا شده‌اید و خشونت خانوادگی را تجربه کرده‌اید می‌توانید درخواست ویزای اقامت موقت (بدون هزینه‌ی پرداخت برای ویزا) را به کانادا ارائه کنید؛ این ویزای اقامت موقت، وضعیت مهاجرت قانونی برای شما به همراه خواهد داشت چرا که طبیعتا به احتمال زیاد در حال حاضر از وضعیت مهاجران برخوردار نیستید و موقتی به کانادا آمده‌اید.

 

از تاریخ ۲۶ ژوئن قوانین جدیدی برای خارجی‌های داخل کانادا که وضعیت مهاجرتی مشخصی ندارند و تجربه‌ی خشونت خانوادگی را دارند وضع و اجرایی شده است. با دریافت این ویزا، افراد مبتلا به خشونت خانوادگی و فرزندانشان تا شش ماه می‌توانند در کانادا اقامت داشته باشند.

 

این قوانین در مورد افرادی که قرار است اقامت دائم خود را دریافت کنند و وضعیت مهاجرتی‌شان به همسر خشن و سواستفاده‌گرشان وابسته است صدق خواهد کرد. آن‌گونه که اداره‌ی مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا در ماه ژوئن اعلام کرد،  تازه واردانی که مورد خشونت خانوادگی قرار گرفته‌اند می‌توانند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای درخواست ویزای اقامت موقت ارائه کنند. این ویزا، به این دسته از مهاجرین این امکان را می‌دهد که وضعیت اسکان و اقامت خود را حفظ کنند و ویزای کار و بیمه‌ی درمانی دریافت کنند. علاوه بر همه این‌ها، اداره‌ی مهاجرت، شهروندی و پناهدگی، درخواست اقامت دائم افرادی که در معرض خشونت خانوادگی قرار دارند را بنا به علل بشردوستانه و عاطفی تسریع می‌بخشد.

 

شرایط دریافت این ویزا به این صورت است:

اداره‌ی مهاجرت کانادا گفته است که برای صدور این ویزا شرایط زیر را در نظر می‌گیرد:

 

آیا فرد خارجی مورد نظر حضور فیزیکی در کانادا دارد و در این کشور از ناحیه همسر و شریک زندگی‌اش مورد خشونت قرار می‌گیرد یا خیر؟ این خشونت اعم از فیزیکی، جنسی، روانی، مالی و مسامحه و اهمال در فراهم کردن خوراک، پوشاک، مسکن، درمان و … می‌باشد.

آیا فرد خارجی مورد نظر، خواهان اقامت دائمی است که دریافت آن منوط به ماندن در رابطه با همسری خشن و سواستفاده گر است و در عین حال، ماندن در این رابطه برای تداوم وضعیت اقامتی فرد مورد نظر در کانادا حایز اهمیت است یا خیر؟

برای نمونه می‌توان به افرادی اشاره کرد که از طریق اسپانسرشیپ خانوادگی داخل کانادا حضور دارند اما همسر خود را به خاطر خشونت ترک کرده‌اند و یا از ترس از دست دادن وضعیت مهاجرتی خود هنوز با او در رابطه هستند. گفتنی است این ویزای اقامت موقت به خارجی‌هایی که خارج از کانادا حضور دارند تعلق نمی‌گیرد و حضور فیزیکی در این کشور شرط اصلی است.

 

چنانچه واجدین شرایط هنوز تحت پوشش بیمه درمانی اعم از خصوصی یا دولتی قرار نداشته باشند، از بیمه درمانی هم برخوردار خواهند شد. همچنین، افرادی که در حال حاضر این ویزای اقامت موقتی را حداقل تا ۱۸۰ روز دیگر هم دارند، می‌توانند درخواست ویزای کار موقت (به صورت رایگان) بدهند.

 

اداره مهاجرت ، شهروندی و پناهندگی کانادا اعلام کرده است که با اینکه اکثر متقاضیان از دسته‌ی خانواده – Family Class – اقدام می‌کنند اما موارد خارج از Family Class هم لحاظ خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!