2024/04/20

استان ساسکاچوان و نگاهی به برنامه‌ی مهاجرتی / زندگی در سرزمین آسمان‌های زنده

استان ساسکاچوان

نگاهی به برنامه‌ی مهاجرتی استان ساسکاچوان/ زندگی در سرزمین آسمان‌های زنده

مهاجرت نقش اساسی در اقتصاد و جمعیت رو به رشد ساسکچوان دارد. از سال ۲۰۰۷ تا کنون، این استان واقع در قلب دشت‌های کانادا ( Canadian Prairies) پذیرای بیش از ۱۰۸،۰۰۰ مهاجر از ۱۷۰ کشور جهان بوده است.

 

ساسکاچوان به دلیل داشتن افق‌های گسترده و ظهور منظم شفق قطبی، به سرزمین آسمان‌های زنده Land of the Living Skies معروف است و شهرهای مدرنی مانند رجینا و ساسکاتون و همچنین بسیاری از جوامع کوچک روستایی را در خود جای داده است. جمعیت آن تقریبا ۱٫۱ میلیون نفر است.

 

نگاهی به صنایع عمده‌ی استان شامل موارد زیر است:

 

  • کشاورزی (به خصوص گندم)؛
  • معدن (این استان در صادرات اورانیوم و پتاس در جهان پیشرو است)؛
  • اکتشاف نفت و گاز؛
  • فناوری (به خصوص در رجینا و ساسکاتون)

 

 

بسیاری از مهاجران اخیر ساسکاچوان از آسیا و به ویژه فیلیپین هستند.

 

در حال حاضر ساسکاچوان پذیرای نزدیک به پنج درصد از کل افراد تازه وارد به کانادا می‌باشد. این رقم در سال ۲۰۰۱ یک درصد بوده است و دولت این استان برای سال ۲۰۱۹/۲۰۲۰ حفظ حدود ۸۰ درصدی را هدف قرار داده است.

 

در سال ۲۰۱۸، ۷۲ درصد از ۱۵،۵۱۰ نفر جدیدی که اقامت دائم کانادا را دریافت و ساسکاچوان را به عنوان مقصد مورد نظر خود اعلام کردند، از طریق برنامه‌ی استانی ساسکاچوان (SINP)  پذیرفته شدند.

 

SINP بخشی از برنامه‌ی مهاجرت استانی کانادا است؛ یک برنامه‌ی مهاجرت در گروه برنامه‌های اقتصادی که به استان‌ها و قلمروهای کانادایی شرکت کننده اجازه می‌دهد تا تعداد مشخصی از کارگران خارجی، کارآفرینان و فارغ التحصیلان بین المللی مؤسسات تحصیلات تکمیلی کانادا را برای اقامت دائم کانادا معرفی کنند.

 

SINP شامل چهار دسته برنامه‌ی مهاجرتی است:

 

  • نیروی متخصص بین المللی International Skilled Worker
  • تجربه‌ی ساسکاچوان Saskatchewan Experience
  • کارآفرینان Entrepreneurs
  • صاحبان مزرعه و اپراتورها Farm Owners and Operators

 

 

نیروی متخصص بین المللی

 

دسته بندی نیروی متخصص بین المللی برای کارگران خارجی است که به دنبال مهاجرت به ساسکاچوان هستند.

 

متقاضیان واجد شرایط را می‌توان در سه زیر گروه معرفی کرد:

 

  • Express Entry
  • Occupation In-Demand
  • Employment Offer

 

زیر گروه Saskatchewan’s Express Entry مختص متقاضیانی است که در سیستم اکسپرس انتری فدرال کانادا پروفایل دارند و دارای سابقه‌ی کار در یکی از ۱۹ مشاغل ذکر شده در استان هستند. برای این برنامه پیشنهاد کار از یک کارفرمای ساسکاچوان الزامی نیست.

 

متقاضیان اکسپرس انتری که توسط SINP انتخاب شوند ۶۰۰ امتیاز علاوه بر امتیاز جامع سیستم رتبه بندی ( CRS) دریافت می‌کنند.

 

برای اینکه از طریق برنامه‌ی استانی ساسکاچوان انتخاب شوند، متقاضیان سیستم اکسپرس انتری باید هم پروفایل اکسپرس انتری معتبر داشته باشند و هم یک پروفایل اعلام علاقمندی (EOI)  جداگانه در SINP ثبت کنند.

 

زیر گروه Occupation In-Demand شبیه به زیر گروه Express Entry است اما انتخاب‌ها خارج از سیستم Express Entry انجام می‌شود. متقاضیان باید در یکی از ۱۹ مشاغلی که به عنوان مشاغل پرتقاضا (in-demand)  توسط SINP ذکر شده‌اند، سابقه‌ی کار داشته باشند؛ این زیرگروه نیازی به پیشنهاد شغلی ندارد، ولی مستلزم ایجاد یک پروفایل EOI است.

 

متقاضیان مهاجرتی که پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای ثبت نام شده در SINP دارند، می‌توانند در زیرگروه Employment Offer واجد شرایط باشند. برای این زیرگروه لیستی از مشاغل خاص وجود ندارد، اما این پیشنهاد باید برای شغلی باشد که طبق طبقه بندی ملی مشاغل کانادا ( NOC) جزو مشاغل سطح ۰ یا سطح A یا B قرار بگیرد یا در یک تجارت مشخص باشد.

 

Saskatchewan Work Experience

 

داوطلبان دارای تجربه‌ی کار در ساسکاچوان و پیشنهاد شغل قابل قبول ممکن است بتوانند از طریق یکی از ۵ زیرگروه Saskatchewan Experience برای درخواست انتخاب استانی برای اقامت دائم کانادا، اقدام کنند:

  • Existing Work Permit
  • Health Professionals
  • Hospitality Sector Project
  • Long-Haul Truck Driver Project
  • Students

هر یک از این زیر گروه‌ها علاوه بر معیارهای انتخابی دیگر به حداقل شش ماه سابقه کار قابل قبول تحت عنوان نیروی کار خارجی موقت در ساسکاچوان و یک پیشنهاد شغلی تمام وقت و دائم از یک کارفرمای تأیید شده در همان بخش نیاز دارد.

 

Entrepreneurs کارآفرینان

 

دسته‌ی کارآفرینان SINP مختص کسانی است که می‌خواهند در ساسکاچوان مالک و اداره کننده‌ی یک کسب و کار باشند. این دسته بر مبنای اعلام علاقمندی عمل می‌کند که متقاضیان را بر اساس سابقه‌ی کار، برنامه‌ی راه اندازی کسب وکار و سایر عوامل امتیازبندی می‌کند. متقاضیان موفق ابتدا برای یک ومجوز کارموقت دو ساله تایید می‌شوند و در صورت تحقق شرایط توافقنامه عملکرد تجاری خود Business Performance Agreement می‌توانند درخواست انتخاب برای اقامت دائم ارائه کنند.

 

Farm Owners and Operators صاحبان مزرعه و اپراتورها

 

کشاورزان با تجربه و دارای سرمایه قابل ملاحظه و تجربه‌ی اثبات شده در زمینه‌ی کشاورزی ممکن است در صورت تمایل به خرید و اداره‌ی مزرعه در استان، واجد شرایط این گروه SINP باشند.

 

این گروه هم شامل یک برنامه تحت عنوان Young Farmer Stream دارد که برای متقاضیان واجد شرایط زیر ۴۰ سال باز است. این برنامه خانواده‌های مزرعه‌دار جوان را به انجام عملیات کشاورزی در مناطق روستایی ساسکاچوان ترغیب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!